Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva med å sende på service?

Gamleqverna skal på service. Det var faktisk ei 42 og ikkje ei 242 som eg feilaktig hugsa. Når eg tenkjer meg om har eg ei enno mykje eldre qvern som eg kanskje kunne ha serva litt. :D

Kan ikkje hugse kva som var problemet med den...?

• Svar 87
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

ville aldri ha kjøpt slik billi sag, for di er grusomt tunge i forhold til effekt,

har selv ei lita stihl sag, kjøpte den på coop obs bygg for den var billig pga att d var utstillingsmodell,

eneste eg veit omm den er att den er på 49ccm å den er svart å gul i staden for kvit å oransj,

mye kjekkere enn den gamle johnsred greia eg hadde før med pollenalergi å høydeskrekk,

den kunne starte fint i garasja men med en gang den hadde komt seg i nærheita av eit tre so vart den vanskeli,

so eg trur d att motorsager også har personligheit å ikkje bare gamle landrovere

Skrevet

Eit generelt råd til alle som skal hogge litt meir enn "litt" : Skaff eit par gamle JoBu L-sager til hogsten og ein liten stihl til kvistinga. JoBu L73 t.d. er førti år gamal og like god som dei beste moderne sagene, både i vekt og effekt. Fullavvibrert er den og, med eit system som er mykje meir behageleg enn dagens sager. Norsk kvalitet <3 . Til kvistinga derimot er best med ein liten tysker. Dyrt, men driftssikkert, godt i bruk og enkelt med sørvis og reservedelar.

Forresten kjøpte eg ei Meec-sag på Jula i våras. Den var så latterleg billig at eg tenkte "så dårleg kan den umulig vera". Og det stemte: Den er i bruk om lag som ei gamal Husquarna (altså ganske god, men forferdeleg tungstarta), og den har godt mykje i år utan problemer så langt.

Skrevet

Min far har stadig problemer med Stihl 260 som er 4-5 år gammel, den blir både tungstartet og fryser til i forgasser og gasshåndtak, spesielt når temperaturen tipper under -10. Så da må han bruke mi Husqvarna 353G som er et par år eldre. Tipper Husqvarnan har gått ca 3-400l bensin, Stihlen kanskje litt over det halve.

Da jeg gikk på videregående fikk vi nye Stihl-sager (250 som akkurat kom ut da) da jeg gikk grunnkurs. De startet kanskje litt lettere enn de gamle Husqvarna, men blandt annat plasten i luftfiltrert gikk i stykker stadig vekk, så skolen måtte kjøpe ei hel eske med slike.. En annen ting som er av betydning er at kjedfangertappen nå på de fleste Sthil er i plast i samme stykke som klutsjdekslet. Så om kjedet sporer av eller ryker må du sansynligvis kjøpe nytt deksel, for kjedefangertapp bør du ha. Og den bør være i alu.

Så da jeg begynte på vk1 og fikk ein gammel Husqvarna 242G som hadde gått som skolesag i mange år var jeg veldig fornøyd med å slippe nye Stihl 250:)

Det at sagene ikke tålte overgangen til miljøbensin var de forøvrig ute for også der..

Skrevet

Har stihl 360, aldri hatt problem med ising. Har du flyttet "vinterdekselet" på luftfilteret? Det eneste jeg har merket er at gangen ble hard når jeg brukte den i -20 til -25 i fjord. Kjedefangeren er i alu på denne.

Skrevet

Litt OT.

Naboen hadde en gammel Jobu Tiger som var umulig å holde i gang.Må ha vært tidlig 70 en gang,hvis ikke jeg husker feil.

Jeg fikk den og plaget gutta hos forhandler med alt mulig om saga til de gikk over den selv mot at jeg ryddet for dem.

Den gikk i flere år som sag på vinteren og olabilmotor på sommeren.

Den døde til slutt da den fikk ren vare..

Skrevet (endret)

Dette viser vel litt av forskjellene...

"Har stihl 360, aldri hatt problem med ising. Har du flyttet "vinterdekselet" på luftfilteret? Det eneste jeg har merket er at gangen ble hard når jeg brukte den i -20 til -25 i fjord. Kjedefangeren er i alu på denne."

Ja, 360 er jo ei stor sag. Mener ganske sikkert det ikke er vinterluftluke i 260'n, men det er det på Husqvarnan. Der fulgte det også med innsats for å sette inn i starthuset hvis temperaturen kryper under -25.

Edit: Svar til bamse_bra

Endret av smaaseien
  • 1 år senere...
Skrevet

Da var det dags for meg også og gå til anskaffelse av ei billig sag. Jeg er verken skogbruker eller skogeier, så det er kun til vedkapping og kos.

Hvor mye penger bør man bruke på slikt? Jeg ser for meg så billig som mulig, men ønsker ikke ei biltemasag til 999,-.

Kan absolutt ingenting om dette merker jeg, min far har en sachs tror jeg (eller var det dolmar?), jeg vet at noe heter jonsered, husquarna er nevnt i tråden her, stihl?

Hva anbefales og hvilken prisklasse bør man gå for?

Og ja, vi snakker naturligvis om bensinere.

Skrevet

Eg har oppdaga at billegaste go'sagene frå t.d. Stihl og HQ faktisk ikkje kostar meir enn tusen-og-noko og då er det jammen lite vits i å spare eit par hundre på tullesager. Berre eit generelt råd. :)

Skrevet

Stihl-sak til 2700 - Det ser veldig kurant ut. Veien fra 1000,- til 2700 er veldig kort om det er det som skal til for problemfri bruk!

Da blir det tur til felleskjøpet for godt tilbud!

Skrevet

Eit tips til: Etter at eg la ut denne tråden og kjøpte meg ei Husqvarna 440 var eg tilbake på A-K Maskin for å hente den gamle saga eg hadde der til reparasjon. Den kosta det ein tusing å fikse, og eg hadde desperat bruk for to sager då.

I hylla hadde dei ei Hq 135, den billegaste villasaga. Den skulle dei ha 2200,- for inkl mva. Minus litt rabatt for tort og svie (hadde venta lenge på rep av gamlesaga) og generelt kompisavslag kom saga på under to tusen for meg.

Då var det ingenting å spekulere på, og eg tenkte at denne saga kunne eg bruke til kratt og kvist og lette oppgåver. Faktisk er ho heilt grei til større ting og, berre ein har litt tid. Og so er ho lett!

Skrevet (endret)

Stihl, Husquarna, eller Jonsred er ett fett. Smak og behag. Det som bør avgjøre valg av merke er servicetilbudet der en bor. Er det kort vei til ett bra Stihl-verksted, kjøp Stihl.

Personlig liker jeg Jonsred, men har Husquarna-sag :blink: Angående service så er disse merkene like, så ett Husquarna-verksted fikser Jonsred og vise-versa.

Andre merker har jeg mindre greie på, men Dolmar/Sachs-Dolmar/hva-det-nå-heter, skal være bra saker. I hvert fall var det det før, men det er såpass ukurant her i Norge at det er ikke mange plasser jeg ville anbefalt det. Ett og annet entusiast-verksted finnes dog. Og bor du i nærheten av ett slik så hvorfor ikke ;)

Edit: Også anbefaler jeg proffsag uansett. Det er myyyye morsommere B)

Edit2: Filing er alfa og omega. Skikkelig filing kan få ei lita fillesag til å yte skikkelig bra.

Endret av Myhre
Skrevet

Har nettopp testkjørt ei sag frå Jula. Denne koster ca 500,- Den er på 49cc. Går som ei kule! Lettstarta og kvikk gassrespons. Har kappet alt frå småbusker til stokker med større diameter enn sverdet. Vel verd pengane. (Ligner felt på biltema sin til 999,-

Sagene dei har på Nett handelen er berre søppel.

Litt på siden. N okon her som har testa Oregon Powersharp? http://www.powersharp.se/page2/page9/index.html Genialt om det fungerer bra i praksis! Ser jula selger dette og totalpris på sverd, kjede, slipekassett med stein ca 500-600,-

Skrevet

Bruk vanlig kjede og vanlig fil. Fil hver gang du fyller bensin, minst, og du drar fila en gang på hver sponskjærer. Ikke stram kjeden for mye. Før du tar i bruk sage søler du godt med olje på sverd og kjede slik at den ikke tørrstarter.

Skrevet (endret)

Hm, hvis det er fett samme med merke, så spørs det kanskje om jeg skal stikke innom min lokale traktordelepusher og handle jonsered. De har _alt_ jeg trenger, sålenge det er mekanisk.

Jeg har masse billigting, men jeg haaaater når motorer som er tre år gamle ikke fungerer lenger. Jeg er glad i å skru, men jeg liker enda bedre at ting som motorsag, snøfreser, aggregat bare fungerer. En tre år gammel utslitt kinamotor har jeg ikke lyst til å begynne å stelle med.

Hah, etter litt leting har jeg følgende merker hos lokale forhandlere

Stihl

Dolmar

Husqvarna

Jonsered

Endret av valvolainen
Skrevet

En tre år gammel kinamotor til 500,- er det tillatt å kaste,synes jeg.

Dog er jeg ofte så sta at før den kastes har jeg skrudd i flere timer .......

Skrevet

Jeg kan fort finne på å bruke dagesvis, ødelegge noe verktøy i prosessen, kjøpe masse ubrukelige deler, og SÅ, når ingenting hjelper, så reiser jeg ut å finner det dyreste jeg kan for da er jeg LEI!

Så nå kutter jeg ut det aller aller billigste leddet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...