Jump to content

All Activity

This stream auto-updates

  1. Yesterday
  2. Sjekk om "nødbryteren"/inertia switch på torpedoveggen må trykkes inn
  3. Jeg ser av og til her på forumet, i tråder om problemer med drivstofftilførsel, kommentarer som "dieselfilter skal byttes hele tiden", "hvert år" etc. Vel, men er det verdt det? Jeg har Discovery 3, sen modell med stort "bollefilter". Bilen har gått ca. 50 000km i mitt eie, og jeg byttet for ca. 30 000km/2 år siden. Har hatt "storservice" med bytte av alt av filter rund baut og bestemte meg for å ta dieselfilteret også selvfølgelig. Tok meg 4 stive timer! + en lang dusj 😠🥲 Innledende øvelser gikk greit, bilen i garasjen, heving til "off road" høyde, fire bukker under rammen og så krype under og fjerne platen under girkassen + skjoldet foran filteret. Bilen er jevnlig behandlet med saueolje, sist for 3 mnd siden, så litt gris er det jo, men greit nok. Så dro jeg en panne inn under filteret, satt på en slangebit på dreneringsstussen og åpnet. Ingenting. Ikke en dråpe. Hmmmm... Opp med panseret, av med motordeksel og så åpne (trykke ned med et snedig lite sykkelverktøy) schrader ventilen i drivstoffslangen over motoren. Jeg hører det renner i pannen. En liten stund. Så er det stille. Jaja, det ble jo fort tomt tenkte jeg, og la meg under for å ta ut filteret. Det løsnet greit (bajonettfatning). Så kom det diesel ja! En helt liten syndeflod blandet med saueolje, over alt. Og filteret satt jo fast! Herremin.. Masse fliring (jeg er for gammel til å bli sur av sånt) og fikling senere (man må bare dytte litt på selve filterholderen, det er ikke satt av noe ekstra plass 😁) kom filter ut. Så skal dreneringsstussen og sensoren for vann oveføres til nytt filter, med noen nye o-ringer. Grei skuring. Forresten, det gamle filteret som har sittet der maks to år hadde begynt å ruste? Er ikke det litt rart? En annen ting, jeg hadde kjøpt et nytt "Mann" filter. Det var helt likt det originale LR filteret jeg satt inn forrige gang. Jeg mener ikke likt som i "hvit og rund", men HELT likt. Samme symboler, samme nummer etc. Det står "Made in USA" på begge?? Hvem er det egentlig som lager disse? Hvis jeg kjøper "Britpart", er det da akkurat samme produsent? Det har jeg tenkt å finne ut. Her er gammelt og nytt filter. Så skulle hele stasen inn igjen. "Dytt på plass og vri". Så enkelt er det i teorien. Med sauefett opp til albuene, diesel i øyenbrynene en hodelykt som begynner å skli er det lettere sagt enn gjort. Etter mye fikling får jeg filteret inn i holderen og skal "bare" skru litt med klokka. Men nå er både hendene mine og filteret såpeglatte. Eller sikkert rettere sagt, saueoljeglatte. Jeg får knapt tak oppunder bilen og med minimal friksjon vil ikke filteret rundt. Jeg prøver med en oljefiltertang fra Biltema, type "belte" som legges rundt og strammer, men det sklir like fint det. Etter nøye rengjøring av hender, avtørking av filter og påføring av et "mellomlegg" av dobbeltsidig teppeteip får jeg endelig skrudd filteret på plass. Eller?? Den endelig bekreftelsen på at jobben er gjort er når en pil på filteret ved siden av en symbolsk lukket hengelås er på linje med en pil på filterholderen. Men filteret vil ikke helt så langt med klokka at pilene kommer på linje. Jeg ligger der i møkk, diesel og fett og skrur frem og tilbake helt til jeg innser at jeg FÅR ikke skrudd den mer på plass. Filterprodusenten har antagelig bommet ørlite på hvor den pilen skal være. Jeg sier meg fornøyd, skrur tenningen på og lar bilen jobbe litt, av med tenningen, på igjen etc., kort sagt kjører lufteprosedyre, etter noen runder får jeg bekreftelsen, diesel ut av schrader ventilen i motorrommet. Bilen startet deretter greit, ingen lekkasjer fra filteret og alt kunne skrus sammen igjen. For en møkkajobb! Og derfor mitt spørsmål til den kollektive erfaringen og kunnskapen her: Må jeg gjøre dette på nytt om 2 år? Eller allerede neste år? Eller det egentlig unødvendig? Er det noen som, noen sinne, har hatt problemer som klart kan henføres til at dieselfilteret ikke har blitt byttet? Med litt oppgitt hilsen... Tron
  4. Disco 4 ble vel aldri solgt med spiralfjærer? Og hverken D2 eller D3 med luftfjærer som originalutrustning skal kunne godkjennes med spiralfjærer, så der gjør vel kontrolløren jobben sin. Jeg har vel stort sett gode erfaringer med EU kontroll på diverse verksteder. Det er vel mye forlangt at de skal ha sett og forstått alt på alle biler. De kjappeste og greieste EU kontrollene hadde jeg før i tiden da jeg kjørte Citroen DS og CX. Sjelden det ble sjekket noe annet enn rust og så en tur på rulle med bremsene, ferdig. Jeg var aldri borte i noen kontrollør som ikke var livredd de bilene. Mvh Tron
  5. Hei forum. Nå er den store vedlikeholdsjobben på min 1999 10p Td5 110 CSW snart ferdig. Den har involvert ny torpedovegg og bytte av transferkasse med dertil hørende nedstripping og frakobling av elopplegg. Nå er alt koblet sammen igjen. Jeg sjekker at alt av lys etc. funker - ja det gjør det. Så prøver jeg å vri om tenning - hmmmm null lyd fra dieselpumpe? Ikke bra. Null lys for gløding. Startmotorrele klikker muligens men null rotasjon. Alt som har med motorstyring virker ikke. Alt annet virker. Jeg sjekker med Nanocom. - Får ikke kontakt med ECU. AS10 (heter det vel) viser "event1 - ignition on", så ECU skal få signal om å sette i gang prosessene. Jeg sjekker alt av ledninger - ingen synlige feil. Det ser ut som om ECU ikke starter opp, ikke fungerer, er død Er det noen som har vært borti noe slikt? Jeg har en sånn NNN-enhet fra en 15p-motor som kan programmeres. Espen Olsen
  6. ragnarsk

    FC 110 -70

    Gaute overtalte meg til ikke, bl.a. med rustproblem på skivene. Så her er det tromler... Du er flink til å få til ting, hydraulikk og greier...
  7. Takk for tips Yngvar! Tok ut halve "batteriboksen" og fikk omsider øye på aktuatoren. Forlenget oljekanne slangen med et bremserør. Dynket i olje og sølte på asfalten 😞 20 mil uten et hikke må vel kalles sukess 🙂
  8. Jeg har liggende. forøvrig samme størrelse som traktorens kraftoverføringsaksel.
  9. Frontlykter er solgt. Skal lage en oppdatert annonse her og på Finn i de nærmeste dagene. Sletter etter hvert som delene blir solgt. Mvh Thomas
  10. Noen har fylt eksos siden på turbo med ovns rens... Menda må man av med eksos rør 🙃 Du kan jo høre og se staget når tenning slås på og av.. Går ca 3 sykluser... Burde gi en pekepinn
  11. Observert i Tønsberg i dag 🙂
  12. Vindusviskermotor til Serie 2 ønskes kjøpt.
  13. For sent for deg, men tips til andre som skulle trenge slikt er å kjøpe en liten «dingseboms» som man setter på bormaskin som har 90 graders vinkel på utgående feste. Festet er samme som bits-feste og man får bor som har samme innfesting. Absolutt nødvendig verktøy når man skal montere list foran på Discovery når dashboardet har krølla sæ. Husker ikke akkurat hvor æ kjøpte, men etter å ha kjøpt har æ sett slikt flere steder. ønske aill ein fin dag hilsen Henry Arnfinn 🙂
  14. Tror ikke kulen på staget utfordringen... Er ganske fine pasninger i stag inn til turbo vanes, og det er mange av de... Litt sot etc så begynner det fort å gå tregt.... Siste turboen eg måtte bytte der knakk aksling på turbo når eg brukte streng.... Satt rett å slett stuck...
  15. Defender puma bruker også stort kryss foran 920x30. Det oppdaget jeg denne uka..... og ikke lett å få fatt I lokalt heller
  16. YMK

    D3 turbilen

    Smør kula på "wastegate", og sørg for at den beveger seg fritt. Trangt, men utrolig hva en lang stålstreng fikser
  17. Last week
  18. Veldig lettvint siden jeg rotet meg borti produkter fra Solihull å bare svippe oppom Erik en ettermiddag, eller kjøre en tur med konebilen for å hente noe til en havarert feriepakket bil hjulpet hjem på planet til en Vikingbil, deler som lå gjemt i buskas på Lierskogen og kunne plukkes opp i halv ni-tiden på kvelden med faktura i posen. Tusen takk for hjelpsomheten gjennom for mitt vedkommende tre tiår og nyt tilværelsen videre. Stor takk til tålmodig konemor og! Nå er det hennes tur. 🙂
  19. Har hatt noe tull i dag, med gjentatte omstarter. Mye oppover med tung henger. Håper de er borte i morgen med kald motor uten henger... ------------------- L319 - Discovery 3 2008 Vehicle scanned on 12-07-2024 09:57 Using IIDTool BT V3.0 B2803 Engine TDV6 P023D-22 (2F) Manifold absolute pressure - turbocharger/supercharger boost sensor A correlation - General signal failure - signal amplitude>maximum - Test Failed - Test Failed This Monitoring Cycle - Confirmed - Test Failed Since Last Clear Terrain Response U0401-94 (27) Invalid data received from engine control module/powertrain control module - Component failure - unexpected operation ( on 08-07-2024 19:20:10 at 308066 km ) - Test Failed - Test Failed This Monitoring Cycle - Pending - Test Failed Since Last Clear
  20. Ranger

    FC 110 -70

    Nei, er litt i bedaring og i tenkeboksen. Andre ting har også tatt for mye tid. Bygger hytte for tiden. Bilen skal få mer oppmerksomhet til vinteren. Da får vi se hvordan det blir. Må nok prøve å gjøre det fra bunnen med nye deler uansett.
  21. Etter Gautes innlegg blei det testet igjen. Først tenning i pos II. Så testes som Gaute foreslår. Ingen reaksjoner..men så når jeg tester igjen med frakoblet brekkbryter lyser lampe og det er 10,7 V i systemet Så kobler jeg på brekkbryter igjen og nå virker det å koble sammen ledningene til beholderbryter (dvs lampe lyser). Og det er fremdeles 10,7V . Tar en kjøretur..og lampa blinker ikke🫣 Det er en ledningskjøt nær beholder. Den viklet jeg opp og skjøtet på nytt. Men hvorfor dette med brekkbryter? Er Lucas så fandenivolsk 🤔
  22. Selv om eldste og beste delepusheren må gi seg har han ingen smittsomme sykdommer. Så løp og kjøp det du trenger inntil han går tom.
  23. ragnarsk

    FC 110 -70

    Monterte du skivebremser?
  24. Du finner delenr her: https://www.lrworkshop.com/diagrams
  1. Load more activity
×
×
  • Create New...