All Activity
- Today
-
Vel... Da kom det jo et spennende objekt på Finn.no https://www.finn.no/mobility/item/392002768?ci=43 men blir jo litt lapping av kassa etter alle utskjæringene pga. liftmontasje - og prisen er jo rimelig stiv men er det egentlig så ille sett opp mot import og priser i utlandet? Den har gått nordpå og trenger ikke nødvendigvis være dårlig? Noen som kjenner til denne?
-
Hei, vurderer å kjøpe meg landrover discovery 5 diesel. Ser på modeller mellom 2017-2020. Har aldri hatt slik bil før. Så er helt blank. Hva bør jeg se etter? Svakheter osv. å hva anbefales mvh david
-
Arnfinn Eng joined the community
-
David braa joined the community
-
Gratulerer med ny og staselig bil. Den bensinstasjonen så kjent ut... 😛 Krysser fingrene for at det er webasto. Det andre alternativet er litt verre, men det pleier å ordne seg for snille gutter og jenter.
- Yesterday
-
Ja skal sjekke dette, må også utelukke om den webasto eksosen faktisk er fri... litt å sjekke.
-
Bilder kan hjelpe, men per nå har jeg mest brukt for et koblingsskjema. Usikker på om alt er originalt...
-
Uforbrent diesel lukt kan fort være at webastoen harker, det bærer med seg mye lukt. Men ryker også litt, så bør være lett og se.
-
Vi har nå bodd i et 200år gammelt tømmerhus, som ble etterisolert og fikk stålrør i pipa for 5år siden. Vi har ikke angret et sekund, pipa er innom et soverom i 2.etg så jeg er glad den ikke blir varm. Varmen kommer fra ovnen og røykrøret fra ovn til pipe.
-
På D3'en laget jeg noen skuffer som jeg var sabla fornøyd med, men det som var noe dritt var at den "perfekte" passformen for å få maks utnyttelse av plassen gjorde det også til en "permanent" greie. Ikke gøy før EU-kontroll på en 7-seter der duste ting som demonstrasjon av at setebeltene på bakerste rad fungerer....sukk. Så denne gangen tenkte jeg litt enklere, og jeg har ikke så enormt behov for maks plass lengre. Så hvorfor ikke gå for lagring oppå hundeburene? Det finnes noen kina-greier fra ebay for å montere hylle fra taket som så litt kjekt ut (men dyrt) og det finnes også en hylle fra Terrafirma, men jeg synes den er ganske liten (mest for smågreier) og til den prisen er det ikke verdt det. Så jeg laget heller en egen løsning med en hobbyplate og litt isenkram... det er ikke tenkt til å lagre tunge ting, men det er stroppefester der til å binde ned ting. Ble ganske artig den. Jepp, har kjent på det!! Siden kjerra ser ut som en "black" modell så kjøpte jeg også en svart grill til den fra ebay, synes det passet best. Så ble det bytting av alle pærer, ene grøftelyset virket ikke men det var bare pæra. Neste gang blir det grøftelys med hvitere lys også, ser rart ut med alt hvitt og så litt gule når du svinger/blinker... og det blir vel ekstralys etterhvert også. Har "low coolant" feilen med sensor i tanken, så ny tank er kjøpt inn og venter på montasje. IIDtool kjøpte jeg også rett etter kjøpet, og fikk sjekket alle faults osv. Ingen farlige der, så det er fint. Men nå kjenner jeg eksos/uforbrent diesel lukt inne i bilen ved rygging/stans innimellom så mistenker crossover (sukk) eller downpipes. Må undersøke litt mer men litt rart hvis ikke dette ble tatt/sjekket da turboene ble byttet. Ja ja. Alltid et prosjekt. . Men veldig artig bil, og endelig inne i gjengen igjen. Måtte kjøpe meg NLRK hettegenser for å ikke få for mye abstinenser.
-
Gratulerer! Livet er hardt uten.
-
Jeg la etter en del km merke til at oljeforbruket var større enn den svettingen jeg hadde inspisert før kjøpet, og ved oljeskiftet så jeg at det var olje rundt filterkoppen. Sukk. Ikke festet ordentlig, så etter byttet er det tilbake til så og si ingenting. Men en og annen dråpe ser jeg så etter en stund blir det å sjekke litt grundigere og sette opp listen med hva som skal gjøres.
-
Ja, da ble det discovery igjen, etter et lite LR-opphold med A4-bil. Gøy å se at bare på den tiden har den forrige D3'en endt opp bakover på side 10 (!) av mitt prosjekt-delen av forumet. Artig at så mange deler om disse bilene vi blir så glad i. Mitt forrige prosjekt var denne: Livssituasjonen er litt forandret, men bruksområdet er ganske likt.. Tok en liten sjanse på en D4 MY11 som det var noe uklart i historikken på, men samtidig tok jeg sjansen på at jeg etterhvert kjente disse bilene litt bedre og kunne prute på de riktige områdene... Bilen har byttet turboer og toppen var planet for en liten stund siden, så åpenbart har det vært toppakningsproblem med alt det man vet rundt det. Hm. Men ja, litt bevisst valg dette. Etter kjøp ble det kjapt olje- og filterskift. Oljen så veldig bra ut, inspeksjon av filteret viste null problem der, og kjørte på med C3 5w-40 med en gang som blir fast rutine. Planlegger nytt oljeskift om 5000 km inntil jeg blir bedre kjent med bilen. Jeg husker ikke fra D3'en med luftfilteret, men er det vanlig at filteret har så "skjevt" innsug at skitten fordeler seg så tydelig i "fasongen" som dere ser på filteret? Hm. I alle fall møkkete filter mtp bruken denne bilen har hatt så det var absolutt på tide. Noe jeg savnet fra "menneskebilen" jeg hadde i mellomtiden var CarPlay, men samtidig orket jeg ikke det oppsettet jeg hadde med D3'en med kabler og DAB-adapter og telefonholder osv osv. Så jeg kjørte igang med Joyeauto-prosjektet, som endte veldig bra.
-
Noen som av en eller annen grunn har en lufttank til en 07-mod. Range Rover Sport ? Samme også i D3 og D4 Min er ikke sveisbar lenger Inge.
-
Lenge siden no, husker muligens ikke alt. Har man elektrisk utstyr bortsett fra lys og varmeapparat og vindusviskere montert må man huske å koble om dette utstret. Altså radio, cb radio osv. Regulator fjernes. En ledning til ladelampe, en + til F (felt) og en tykk ledning til batteriet. Bensimotor så må man bytte ledningene på coil. ønske aill ein fin dag hilsen Henry Arnfinn 🙂
-
Kjempegreier! Takk for hjelpen og så rask respons Tanken er å kappe rør og sette på Hyd slange kommende fredag når jeg kommer i land. Så jeg har enda litt tid å undersøke, men 10mm kan nok stemme det.
-
Har vært ute og skrapt rør og målt, dårlig syn og slitt skyvlære sier 10mm, men om flere kan sjekke er det betryggende.
-
Har gammel teglstein pipe, som lakk her å der. Fikk senket ned keramiske rør, og fylt leca kuler imellom. Blir litt lunk igjennom i andre etasje, men som nevnt, pipa er ikke varme kilde... Varmen stiger som kjent oppover. Så varmt blir det vel....
-
Hadde vært helt supert det. Hydraulikeren på jobb mener jeg bør bruke rett "klem fittings" her på røret (metrisk vs tommer) ved slike høye trykk. Kan være begge funker, men like greit å få rett fra starten av. Jeg ser på forum i utlandet at noen mener det er 10mm andre mener det er 1/4 inch. Tenkte å klippe røret ikke langt fra sentralen, så trekke hydraulikk kabel derifra med påklemt 14mm banjo kobling helt til hydraulikk sylinderen/aktuatoren bak.
-
Om røret er 10 eller 9,5 så vil jeg tro det uansett klemmes sammen og blir tett. jeg skal se om jeg finner skyvelæret og måle.
-
Beklager skrev feil over. Skal selvsagt være 2004 modell Disco 2(og ikke en 2024 modell 😅)
-
Skal noen måle rørdiameter er det greit å vite hvilken bil. 2014-modell?
-
Rodgeir started following ACE lekkasje - bytte til Hydraullikk slange
-
Har fått 2-er feil på EU siden det dukket opp lekkasje ved aktre sylinder på tur TIL eu kontroll... Har fått presset opp 1/4 tom hydraulikk slange med pressfit på jobben(offshore). Er ikke hjemme for å få målt dette selv, men er det noen som vet om originale rør på ACE systemet er 10mm eller 1/4 tomme(9,5mm)? Tenker pga alderen(2004 modell Disco 2) bør jeg etterhvert kjøre bytte av alle rør med slanger, overhale sentralen og borre opp for BSP skrukobling i sentral som jeg ser flere i det store utlandet har gjort. Men det får bli ett høst prosjekt. Har veldig lyst å beholde ACE systemet. Mvh Rodgeir
-
Flotte nordlysbilder.
-
Del gjerne oppskriften, jeg vet bare at strøm er vondt, så jeg hadde lite å komme med.
-
Ok. «Negativ pluss» kan bli det nye uttrykket, ska prøve å huske det. Har tidligere bygd inn ac-generator i stedetfor dc-dynamo i Seriebiler. Ombyggingen er mye mindre kluss enn det man frykter. La noen nordlysbilder i «Henry’s Garage», bilder æ tok i går kveld. ønske aill ein fin dag hilsen Henry Arnfinn 🙂
-
Tja. Først i uka hadde vi østavær med snø, hørte det va 39 m/s litt lengre ut her. Snøfokk, 21 minus, beit bra i ansiktet da. Kom fra Lakselv onsdag, i en «rolig» vind-periode, til en stor snø-skavel tvers over plassen foran garasjen. Måkte plass til bil’n. Torsdag me mildvær, 7-8 varmegrader. «Torsdagstrimmen» ble flytting av snø foran garasjen og innkjørsel. Hakket løs og skjøv vekk, rusla vel fram og tilbake 5-6 tima. Tenkte det va best å få det bort før det ble en hard «klump». Mildværet fortsatte og nå med vestavind, va 51 m/s målt ved Havøysund. Og snøen forsvant i regnet. Ble bare is fra garasje opp til veien. Orka ikke legge på kjetting, æ måtte jo ikke ut å kjøre. Lørdag e det nesten ikke is igjen. Nesten ikke snø igjen heller, og orka ikke bære snøscooteren flere hundre meter til æ kom til der det va snø i scooterløypa. Hørte en kjøre opp, og det hørtes ut som det va mest is. Om kvelden ble det bål-middag. 3 varmegrader, lite vind. I alle fall vindstille i grill-hytta. Sovna på benken etter mat. Kveldstur inn i fjordbotten i fantastisk lys. Hadde tatt me kamera, noe æ vanligvis ikke gjør om kveld/natt. Nordlysbilder har æ aldri fått til, har sletta hundrevis om ikke tusenvis av «svarte bilder». Men i går fikk æ jammen til å ta noen bilder. Eldre mann med ustø hand 😊, og ganske bra kamera. ønske aill ein fin dag hilsen Henry Arnfinn 🙂
-
Forum Statistics
-
Total Topics102.8k
-
Total Posts1.1m
-
-
Bilder