-
Posts
1,337 -
Joined
-
Last visited
valvolainen's Achievements

Entusiast (6/7)
-
Det tusler og går. Jeg kastet inn håndduken og kjøpte argonmix. Pent ble det ikke men det virker som om det sitter sånn noenlunde. så var det andre siden. Bolten gjennom foten til torpedoen knakk, og satt fast i torpedoveggen, måtte sveise på en mutter i begge ender og varmebehandle hylsa som bolten gikk gjennom før den endelig gav seg. Da var det bare finsliping ogsveising igjen på denne siden. Dette var stas. Litt lettere med et mig apparat enn med de der pinnegreiene for en som aldri har satt sine ben i et sveiseapparat.
-
Ladepause på vinkelsliperen. Imponerende med svart blank ramme bak tectylen. Gikk bedre enn jeg trodde. Skal finne frem sveisespparatet og se om jeg klarer og traktere det. Mig apparat, og har vanlig co2 som dekkgass. Funker det så funker det.
-
Upwards and onwards! på tide med et jein i garasjen igjen. Nye utrigger til torpedoveggen skal på. Gikk greit og få skrudd av bolten, har også skjært av det meste av utrigger, men måtte av med gulvet for og komme til resten.
-
Ikke enda, har ikke stresset noe med det. Men trenger enda
-
Siden er oppe den? https://www.island-4x4.co.uk/ de er ikke de raskeste, og ei heller kommuniserer de noe særlig ut. Jeg sendte en purremail på noe deler jeg bestilte for en måned siden, fikk aldri noe svar, men delene ble sendt etpar dager senere.
-
Mistenker at den dc-dc boksen til biltema ikke gjør jobben på samme måte som den gamle. Bilen starter ikke før jeg faktisk slipper starteren, altså kan kinne alt jeg orker uten at den starter, men når jeg slipper nøkkelen går bilen. Så jeg regner med at den dc-dc boksen har for lav spenning under filing på starteren. Noen som har vært borti lignende? ellers ser jeg litt skrå munn og lett misnøye at transferkassa fortsatt lekker, bare ikke der jeg har tettet den. Det er vått rundt boltene/innfestningen til opphenget av transferkassa.
-
Stilte tenning og skruen i forgasser etter bytte av stifter / fiks av forgasser. Jeg tror den går ca som den skal nå, starter med en gang, og går pent på tomgang. Jeg har dog ikke noe vitenskapelig måte og stille tenning på, så noe gjenstår sikkert her, bare vridde til dit turtallet var høyest, men det er et ganske stort spenn når jeg vrir uten endring i turtall, så får se an dette og justere litt mer når jeg får den av bukken og ut i det fri.
-
det var en veldig veldig grei sak og plukke fra hverandre og slipe begge halvdeler. Erstattet deler og pakninger på vei inn/ut. mine symptomer var veldig annerledes, veeldig tungstartet, ingen tomgang før bilen ble varm, dør fort med choke bruk. En dum sak her var at jeg byttet tenningsdeler samtidig, men maler som en katt nå, dog uten belastning. Takk for tips med bremsene, jeg tror den har stått så lenge at båndene ligger an mot tromlene. Får banke litt og se om de løsner. Ellers er jeg innstilt på at det kan ta tid med tromlene Jeg kjørte den jo hjem for egen maskin, men måtte stå på bremsepedalen for og få noe effekt.
-
Ikke sikker på om det er den originalen, står bosch på den, jeg har en slik fikse-for-og-få-skilt innstilling, så en annen dag blir det sikkert noen slike kjekt og ha oppgraderinger.
-
Begynte og plukke litt på utriggerene, og tror bare det hele må byttes. Ble vel mye hull og slik. så løsnet mutter og se om jeg greier og få ut bolten. det ble bare halvveis. Utriggeren på andre siden er likedan, men bolten lot seg løsne, så dro den ut, satte inn med olje og la på plass igjen så den i allefall holder torpedoveggen oppe. frem med vinkelsliper!
-
Monterte sammen forgasser igår, fylte opp motor med olje og byttet stifter, plugger og ledninger idag. fyrte med en gang og la seg med litt høy tomgang. ....så stoppet den. Etter litt feilsøking får ikke coil spenning nok fra omformer. Kjøpte en ny på biltema til 300kr. Monterte, og motor fyrte med en gang, igjen. Sputting og boffing når jeg rørte gasshendelen, så prøvde med en justering av fordeler, deretter blandingsskruen på forgasseren. Måtte deretter stille ned tomgang ganske mye, men virker til og gå rent med pådrag. Gjenstår og se om jeg klarer og bikke 60-65 uten fusking. Ikke blitt noe prøvetur enda. Har mye dill igjen, som bremser, utriggere og setebeltefester. stas og få den igang igjen i alle fall.
-
Off to biltema og hentet en omformer. Koblet til med pluss/minus inn og pluss til coil ut. Da fyrte bilen umiddelbart.
-
Jepp, dro en ekstra ledning fra plusspolen til batteriet som står mot jord og matet på coilen. Da sprutet den med gnister fra alle fire plugger.
-
Prøver og få min exmil to og gå ordentlig. Overhalte forgasser igår, og byttet plugger og ledninger. Da jeg fylte på med olje idag og startet opp, startet bilen umiddelbart når den fikk bensin. Skrudde av etter fem seks sekunder, og vred om nøkkelen igjen, startet momentant. Gleden var enorm, og lot den stå og putre litt på tomgang. Etter ca 30sek, stoppet bilen brått. Ikke snakk om og få start igjen. Ut med alle plugger, ingen med gnist. Byttet stift og kondensator, uten at dette halp. (Har sivil fordeler) Så plukket jeg av den omformeren ved siden av coilen, og der måler jeg 24v inn, men ut er det ca 5v på "ut" kabelen som går til coil. Skal det være ca 12v her? Kan jeg bruke f.eks denne istedenfor? https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/kontakter-og-uttak-12-volt/2412-v-omformer-2000033704 Litt grønn på dette, men synes det er påfallenede at denne skal gå istykker nå, ved første oppstart etter jeg har fikset endel ting.
-
Er jo bra mye slaps, vann, grus, støv så langt nede, så lite vits i og pakke et åpent ledd med grease.