Slet litt med beskrivelsen din men fant en på 101-102 cm helt sammentrykket.
Den har gummimansjett over splines så den kan kanskje komprimeres litt mer.
Jeg har mus flere steder men i bilene som har hatt Lanolinbehandlinger i nær ti år har ikke hatt besøk.
Kan skyldes at jeg må kjøre en kilometer eller to på grusvei hver gang jeg skal til sentrum.
Ser ikke for meg at mus liker Lanolin med sand og grus i.
Men hadde det vært et problem generelt hadde vi nok hørt om det etter så lang tid.
Veldig enig, men vil ha med vedlikeholdet , dvs. mangelen på vedlikehold.også.
Har ikke tall på hvor mange havarier jeg har jobbet med hvor manglende vedlikehold har bidratt til eller vært direkte årsak.
En ting vi glemmer å nevne er at slakk og slag i drivverk går ut over delene som har minst anleggsflate og svakest materialkvalitet. Så kan vi jo håpe at dette er tatt med i ingeniørenes planer da de kontruerte drivverket.
På seriebilene var stikkakslene legert for å ryke før dyrere deler ved overbelastning av drivverket.
Sitert fra gammel LRingeniør på the Wyche inn i Malvern Hills i `94. 🍺
Jeg har kappet ned flere stikkaksler som kriseløsning for å komme videre.
Men jeg er ikke kar om å huske hva som ble brukt hvor.
Tommestokk og litt sunn fornuft hjelper godt.
Splines er ofte litt lenger enn de trenger å være.
Sveis har jeg liten tro på men jeg har sett en skjøtet fremre seriebilaksel en gang.
Sannsynligvis røket inne ved diffen og så hadde man tatt ytre del fra en bakre stikkaksel
(synlig kapp av gjengepartiet) tredd begge ender inn i et firkantrør og sveiset i vei.
Det hadde tydeligvis holdt inntil jeg hugget bilen og skulle selge frontdiffen.
Vanligvis slites både medbringer og aksel.
Bytte av bare den ene gir da raskt ny slakk.
Tror ikke den ståltråden gjør noen forskjell men jeg har tatt feil før.