LandRover Skrevet 26. januar 2016 Skrevet 26. januar 2016 (endret) Jeg synes å ha lest noe om uling når en styrer/vender til høyre eller venstre, men kan ikke finne fram til topic. Jeg bor i Sverige og planlegger en tur til Agder og Rogaland. En veg er ca 10 timer. Problemet med bilen er at det oppstår en uling som oppstår når jeg svinger til venstre, for eksempel under kjøring og dreiing av rattet i store rundkjøringer hvor lyden er konstant til jeg kommer på rett/rak vei. Fra motoren? Kanskje heller fra et av hjulene bak? Hadde for ikke lenge siden en tråd hvor jeg fikk råd som førte til at et bakre hjullager ble byttet. Om dette kan ha noe å gjøre med den nåværende ulingen det er vel noe tvilsomt. Jeg ville bare nevne det. Det andre hjullageret?? Endret 26. januar 2016 av LandRover Siter
lafterolf Skrevet 26. januar 2016 Skrevet 26. januar 2016 Alle lagre er dårlig smurt fra fabrikk. Du bør bytte alle hjullager eller demontere å smøre opp. Siden du allerede har lyd er det sannsynligvis for seint å smøre opp. Bytt før turen. Siter
krokansjefen Skrevet 26. januar 2016 Skrevet 26. januar 2016 Uling ved sving kan jo også være servopumpen? Kommer jo helt an på ulelyden... Siter
LandRover Skrevet 26. januar 2016 Forfatter Skrevet 26. januar 2016 (endret) Du har nok rett i det. Du anbefalte også å smøre opp hjullagre under min tråd i høst som jeg linket til. Jeg bad da bilmekanikeren at han skulle smøre de andre hjullagrene men nei det var da ikke nødvendig sa han og mer eller mindre nektet å gjøre det. Jeg tror på deg lafterolf og ikke på den uvillige mekanikeren. Jeg har vært på tre verksteder som har nektet å gjøre andre småfeil med Defenderen. Noen tror de gjør det enkelt med å vise meg til nærmeste LR merkeverksted som ligger milevis herifra. Uling ved sving kan jo også være servopumpen? Kommer jo helt an på ulelyden... Skulle ønske jeg kunne sette inn ulelyden her., men kan bare svare med at den ikke går i en lang tone mer som uuii uuii uii og jo fortere jeg kjører i rundkjøringen jo sterkere blir lyden. Det oppstår ingen uling ved korte svinger og på mer eller mindre og rette strekker. Endret 26. januar 2016 av LandRover Siter
lafterolf Skrevet 26. januar 2016 Skrevet 26. januar 2016 Sving til venstre kan være høyre hjullager. Bilen krenger og belastningen blir på høyre side. Jeg er temmelig sikker på at du greier å bytte lager selv også. Det ligger mye på youtube om dette. Om ikke er dette noe landbruksverksteder fint kan gjøre også, og de er ofte billigere på timeprisen enn bilverksteder. Siter
tnj Skrevet 26. januar 2016 Skrevet 26. januar 2016 Har du kikket godt på gummi rundt cv-ledd? Du må enten under bilen eller ta av hjulet og sjekke ved fullt utslag. Jekker du opp på begge side og dreier rundt er det ofte lettere å finne ut om det er forstillingen. Og så var det eventuelle småstein mellom skive og skjold... Siter
LandRover Skrevet 26. januar 2016 Forfatter Skrevet 26. januar 2016 Takk! Jeg får ta en sjekk. Jeg vil bare tilføye at ulingen ikke høres ut som det er metalldeler som gnisser, heller noe mykere, som reimer eller ikke-metall uten at jeg sier at det er det. Det er blitt atskillig varmere i været, så jeg skal ta rundkjøringen på veien til handelsmannen for å se om det er noe forskjell. Her har det vært temperaturer som varierer med opptil 20 grader på ei uke. Siter
lafterolf Skrevet 26. januar 2016 Skrevet 26. januar 2016 Defender har drivknuten godt beskyttet i knokkelhus. Ingen gummimansjett. På Defender td5 trenger man ikke være spåmann for å forutse lagerhavari når ett hjullager er defekt. De er alle like sørgelig smurt. Bytter du det som romler nå er det fremdeles ingen garanti for at du kan kjøre tur retur norge. Kjøp alle og bytt alle. Siter
LandRover Skrevet 26. januar 2016 Forfatter Skrevet 26. januar 2016 (endret) Takk! jeg har vært litt urolig for turen. Et havari i Norge ville være meget dyrt økonomisk. Berging hotellomkostninger etc. Jeg har ikke kjørt så mange mil siden jeg betalte 3500.- kroner for et hjullagerskift. Jeg får ta meg tid til å sjekke hjula selv så får jeg heller ta et fly til Stavanger om jeg ikke har bilen blir ferdig til helga. Endret 26. januar 2016 av LandRover Siter
LandRover Skrevet 1. mars 2016 Forfatter Skrevet 1. mars 2016 Har du kikket godt på gummi rundt cv-ledd? Du må enten under bilen eller ta av hjulet og sjekke ved fullt utslag. Jekker du opp på begge side og dreier rundt er det ofte lettere å finne ut om det er forstillingen. Og så var det eventuelle småstein mellom skive og skjold... Ved besøk idag på et lokalt verksted tilbydde mekanikeren å følge med på en liten "prøvetur" for å konstantere hva som kunne forårsake ulyden. Ved to runder i en av de større rundkjøringene ulte det ganske mye, men lyden avtok og forsvant nesten mot slutten. Bilen ble deretter kjørt på løfteramp, men ingen konkret feil kunne finnes/fastslås annet enn at hjullageret var det ikke denne gangen. Lyden synes å komme fra midten av bilen like bak framsetene? Mekanikeren beroliget meg at det var noe stor fare, men ønsket meg velkommen tilbake viss forverring. Meget hyggelig type som nektet å ta betaling for jobbet. Kanskje var det fordi han selv ønsket og søkte etter en Defender. Re: Lafterolf Jeg vil likevel følge dine anbefalinger om å bytte smøre de resterende hjullagere når det blir litt varmere i været. Det ene ble jo skiftet for et par hundre kilometer siden. Likevel noen Norgestur blir det foreløpig ikke. Siter
tnj Skrevet 1. mars 2016 Skrevet 1. mars 2016 Altså bak forsetene... Baksetesjåføren som uler? Er det kryss på akselen der, tro? Eller sånn gummidings? Har det blitt etterfylt fett på smørenippel på akselen mellom gearkassa og bakaksel? Siter
LandRover Skrevet 2. mars 2016 Forfatter Skrevet 2. mars 2016 Bak forsetene nær chubby boxen. Ingen konkrete feil ble konstantert. Jeg får gjøre undersøkelsene som du nevner selv. Takker så mye. Siter
tnj Skrevet 2. mars 2016 Skrevet 2. mars 2016 Merkelig det skulle være fra det området og kun høres når du svinger til venstre Siter
LandRover Skrevet 3. mars 2016 Forfatter Skrevet 3. mars 2016 (endret) Selv kunne jeg ikke lokalisere lyden eksakt, men mekanikeren syntes å høre at den kom fra det området. Jeg pratet med en venn over telefonen og spurte om han hadde noe peiling. Han mente at det hadde noe med "servo" styringen og bad meg sjekke en liten tank og om nødvendig etterfylle. Han hadde hatt samme problemer samme ulyd og spesielt styring ti venstre og var nesten overbevist om at det kunne løse problemet. (en liten oljetank med peilepinne på hans bil) Jeg har sjekka motorrommet, men finner ikke noe som jeg ser ut til å være det. Bilmodeller/motorer er jo forskjellige og kan derfor være utstyrt forskjellig. Foruten vindusvisker tanken og cold level tanken så finner jeg en liten tank nesten som et rør hvor oljenivået er til toppen samt en tank hvor det er montert ledninger på hvor det står et tegn som tyder på at jeg skal lese instruksjonsboken før jeg foretar meg noe. To verksteder har jeg kontaktet for å få et for en mening om hva det kan være men ingen konkret svar. Har foreløpig ikke vært under bilen selv, bortsett fra det jeg fikk se på lyften i bilverkstedet. Endret 3. mars 2016 av LandRover Siter
LandRover Skrevet 3. mars 2016 Forfatter Skrevet 3. mars 2016 Ifølge bilder jeg fant på nettet så er det den lille beholderen tilkoblet to ledninger. Den synes å være delt i 2, hvor den ene delen synes å være full. Jeg avventer til jeg vet mer til jeg skruer av toppen. Jeg fikk ingen instruksjonsbok da jeg kjøpte min td5, men har tidligere anskaffet og studert de originale dele og reperasjonsbøkene til serie 3 bilene, men det hjelper jo ikke her. Siter
LandRover Skrevet 3. mars 2016 Forfatter Skrevet 3. mars 2016 (endret) OK takk Lafterolf. Oljen i denne rekker ikke opp til tappen i lokket. Fare på ferde? Hvilke type olje skal eventuelt påfylles? Specialolje som fås kjøpt på bensinstasjoner? Endret 3. mars 2016 av LandRover Siter
lafterolf Skrevet 3. mars 2016 Skrevet 3. mars 2016 Automatolje. Skal ikke være breddfull. Se etter merker på max/min. Siter
tnj Skrevet 3. mars 2016 Skrevet 3. mars 2016 (endret) Gull verdt: http://www.bilboken.no/products/land-rover-90-110defender-diesel-83-07-up-to-56-reg-haynes-bilbok?gclid=CP6LtpuSpcsCFanOcgodtrgAEg Endret 3. mars 2016 av tnj Siter
LandRover Skrevet 6. mars 2016 Forfatter Skrevet 6. mars 2016 Den hjelpsomme bilmekanikeren med eget verksted fant som allerede nevnt ingen konkrete feil å påpeke tross testkjøring og sjekking med bilen på løfterampe med meg som tilskuer. Nå lar jeg det hvile noen dager. . . . . . leverer så bilen til inn og ber dem bruke tid på å finne og fixe feilen, hva det nå enn er. Lite automatolje var det heller ikke. Siter
LandRover Skrevet 19. mars 2016 Forfatter Skrevet 19. mars 2016 Lyden forandret seg litt. Ved siste kjøresjekk for ei uke siden oppsto lyden ved svinging venstre og gass på "akslerasjon", uten trykk på gasspedalen så hørtes ingen lyd. Nå har bilen stått stille ei uke. Forundringen var stor da jeg startet opp og kjørte et par mil inkludert noen venstresvinger uten å høre noen som helst ulyder. Merkelig spør du meg. Likevel anbefalinger og råd har gitt meg en vekker. Det er på tide jeg tar meg tid til å holde bilen i topp skikk. En bil er ikke "nesten ny" selv om den bare har 62 000 km på seg siden den var ny i 2002. Takk for alle gode råd. Siter
LandRover Skrevet 19. mars 2016 Forfatter Skrevet 19. mars 2016 Jeg har til nå bare fylt på små tanker/beholdere som finnes i maskinrommet inklusive ColdLevel vanntanken. Forstår jeg det slik at knokkel hus og pokaler oljes og smøres under bilen? Bilen har for ikke lenge vært til 60 000 km service. Er det noe som skulle ha blitt gjort/gjøres ved den vanlige 10000 km servicer eller. Siter
lafterolf Skrevet 19. mars 2016 Skrevet 19. mars 2016 Du må etterfylle minst to ganger i året eller annenhver oljeskift. Om ikke vil slitasjen komme fryktelig fort. Du bør også bytte alle oljer under bilen, begge akslinger og begge girbokser om det ikke er gjort før. Jeg bytter dette annenhvert år. Siter
tnj Skrevet 19. mars 2016 Skrevet 19. mars 2016 Diverse smørenipler i drivlinje i tillegg til de Rolf nevner. Serviceintervaller og hva som skal gjøres står og i Haynesmanualen jeg har linket til over. Selv gidder jeg rett og slett ikke betale verksted 12-1500,- i timen for å fylle olje. En 2002 burde fått olje/fett i smørepunktene flere ganger allerede, det er stort sett kjørelengde eller driftstid som angir intervaller, eksempelvis 20 000 km ELLER annethvert år om den er mindre kjørt, osv... Ja, der fikk du svar fra Rolf og ;-) Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.