Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har fått permitteringsvarsel i posten fra jobben. Har aldri vært permittert før å lurer litt på hvordan det er med lønn å sånt under permittering?

Skrevet (endret)

Huff!

Vært gjennom dette selv, og føler med deg!

Heldigvis klarte jeg å skaffe meg ny jobb kjapt, så jeg ble lite skadelidende.

Du får dagpenger fra NAV mens du er permittert, men arbgiver er pliktig til å betale deg full lønn en periode.

Står mer om dette her:

https://www.altinn.n...v-arbeidstaker/

Imens krysser jeg fingrene for at det blir kortvarig for deg!

Edit: Var faktisk gjennom forumet her at jeg fikk meg ny jobb!

Endret av ghhoel
Skrevet

Jobben skal betale for fram til permitetinga trer i kraft og 10 dager etter. Du må selv ordne med støtte fra nav. Papirene til nav kan ikke leveres før 7dager til jobben slutter å betale lønn. Hvis du leverer papirerne før det så gir nav avslag på dagpenger.

Det er 3 lovverk og ett regulativ som styrer permitering. Kan anbefalle å ta kontakt med advokat hvis du tror det er noe feil med permiteringsvarsel o.l.

Skrevet

Takker for kjappe svar. Har vært i kontakt med flere jeg jobber med som også har fått permitterings varsel som igjen har fått sjekket permitteringsvarselet å det var ingenting galt med det. Mest sannsynlig blir jeg permitter til over nyttår. Og siden jeg har nettopp kjøpt leilighet å ikke har så mye oppsparte penger så ser jeg litt mørkt på det her

Skrevet

Sjekk at datoer og dager stemmer. Det skal være 15 dager fra datoen du får varselet til permitering trer i kraft.

Du skal også ha fått en protokoll minst 7 dager før varselet. Den skal du og sjefen ha skrevet under. Du skal da ha 7 dagersklagefrist. Permiterungsvarselet skal leveres personlig eller rekomandert post.

Skrevet

Uff. Kjedelig situasjon. Men - hadde jeg vært deg, så hadde jeg nok begynt å se meg om etter ny jobb med en gang. Hva jobber du med?

Var i din situasjon en gang, akkurat kjøpt leilighet og fikk beskjed om permittering om 15 dager. Vet ikke hvordan regelverket fungerer, men jeg sa opp tvert og fikk tre mnd oppsigelsestid i stedet for 15 dager til permittering. Jobbet i et par-tre uker før de ikke ville ha meg mer, så da så det ut til at jeg skulle få to og en halv måned med ufrivillig betalt ferie. Fikk meg heldigvis ny jobb noen dager etterpå, og kunne heve dobbelt lønn i noen måneder. :)

Håper det ordner seg for deg, og lykke til på jobbjakt.

Skrevet (endret)

Det er stor forskjell på et varsel og faktisk permittering. Men du vet jo selv godt om tilstanden til bedriften er slik at det mest sannsynlig blir noe av. Virker i ditt tilfelle som dette blir noe av.

Mange bedrifter sender ut et varsel for å være på den sikre siden, f.eks. under lønnsforhandlinger/streik og i perioder der man kanskje ser at ordreinngangen ikke er stor nok og de vil sikre seg for å kunne redusere kostnader fort.

Men - dette vet du jo best selv, om det er en reell fare for permittering og varigheten av dette.

Jeg var permittert i en periode i 2003 og da kunne arbeidsgiver si de permitterte opp etter 12 måneder, men da hadde jeg jo allerede ny jobb for lenge siden.

Endret av Blom
Skrevet

I mine to forrige arbeidsplasser, der fagforeninger stod sterkt, var det standard prosedyre med permitteringsvarsel hvert år i sammenheng med lønnsforhandlingene.

Det ble aldri noe mer enn et varsel i de 9 årene jeg jobbet der.

Men det kan jo godt være litt mer reellt i ditt tilfelle.

Skrevet (endret)

trur ikke det var så veldig reellt, for jeg fikk mobiliserings brev på mail idag å skal ut i nordsjøen nå på mandag. vet ikke helt va som skjer egentlig nå

så får håp det blir sånn videre. vet de har permittert flere pga av manglende jobb etter noen kontrakter er ferdige

Endret av lalieng
Skrevet

Snakk med ledelsen, og finn ut av hva som foregår. Om det er kontrakter som går ut, så er det en mager trøst at du skal ut på sjøen igjen nå. Den dagen kontraktene har gått ut så er det stor fare for at du blir permittert, selv om du blir sendt ut nå. Å være nysgjerrig og vise interesse er aldri skadelig, tvert i mot. Det viser at du bryr deg. Spør om kontraktene er tapt, eller om dere er i forhandlinger om å fornye kontrakter.

Om kontrakten faktisk er tapt, så finn ut av hvem som vant den - de kommer helt sikkert til å ha behov for folk. Om ikke, sørg for å holde deg oppdatert mht nye kontrakter, eventuelt status på reforhandlinger av kontrakter som berører deg, og hold deg orientert om hva som skjer i selskapet. Siden du tydeligvis jobber offshore, så er det så vidt jeg vet begrenset med kompetent personell, så det burde ikke være problematisk å holde seg i jobb, men du må være proaktiv.

Om firmaet du jobber for har tapt kontrakter, så er det sannsynlig at du blir permittert, og da er det best at du forsøker å finne en ny jobb før det skjer, selv om du skal ut nå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...