Darcy Skrevet 20. mai 2013 Skrevet 20. mai 2013 Driver og pusser opp en serie 2a 1970 modell med 2,25 bensin motor. Har nå skrudd hele bilen fra hverandre og begynt på motoren. Har skrudd av toppen, planen er å bestille overhalt topp fra England slik at jeg kan kjøre med blyfri bensin.Alt så forsåvidt fint ut,toppakningen ser hel og fin ut. Men, når det gjelder sylinderene og stemplene er jeg litt mer usikker om jeg bør få borret opp sylinderne og satt in større stempler. Sylinderveggene ser bra ut, men det er en tydelig kant på toppen av sylinderveggen i alle sylindere. Dvs der hvor stempelringene "slutter". Betyr dette at jeg bør få borret opp sylinderene? Og er det evt noen som vet om noen som gjør dette ikke alt for langt unna Hemsedal. Anders Siter
Rune Kleven Skrevet 20. mai 2013 Skrevet 20. mai 2013 Er kanten metall eller glasert sot? Honing er normal prosedyre, og boring skal ikke være nødvendig hvis det ikke er dype spor i sylinderveggene. Siter
Darcy Skrevet 20. mai 2013 Forfatter Skrevet 20. mai 2013 Kan nok forsåvidt være glasert sot også..Kan jeg forsiktig skrape for å se hva det er? Ser det er mye gammal karbon morro i toppen og på toppen av stemplene..Hadde vært flott å slippe å borre opp og kun hone og bytte stempelringer... Anders Siter
Rune Kleven Skrevet 20. mai 2013 Skrevet 20. mai 2013 Skrap i vei! Men med forsiktighet så du ikke skraper spor. Honing tar seg av alt småtteri. Men mål gjerne med micrometer at sylindervegger og stempler er innenfor spesifikasjon. Ikke at jeg noen gang har gjort det. Ser det bra ut så holder det på gammelbil, er min erfaring. Siter
Darcy Skrevet 20. mai 2013 Forfatter Skrevet 20. mai 2013 Er nok en metallkant, så jeg får se hva jeg gjør...Må nok gå til innkjøp av et mikrometer for å få målt. Uansett; takk for hjelpen...!! Motoren gikk når jeg begynte demonteringen, men det var en rar tikkelyd jeg ikke helt klarte å finne ut hvor kom fra..Etter å ha strippet motoren idag oppdaget jeg to skruer + endel metallrester og annet liggende i bunnpanna..Så tok jeg av vannpumpe og timing chain dekselet. Og der datt det jaggu en del ut..Det viste seg at "'slipper-plate'n" hadde løsnet og var litt medtatt av å ha ligget der. Og endel tenner på tannhjulene var ganske medtatt...Så er veeeldig glad jeg ikke kjørte mer med bilen før jeg oppdaget dette..Det kunne vel endt med en smell og havari...Så da blir det mer deler å bestille! Anders Siter
RKV Skrevet 20. mai 2013 Skrevet 20. mai 2013 Har ikke noen tips å komne med, men legg gjerne ut bilder og litt info underveis i renoveringen Morro for oss andre å følge med Siter
Darcy Skrevet 20. mai 2013 Forfatter Skrevet 20. mai 2013 Har lenge tenkt å lage en prosjekt-tråd, ikke bare følge med på andre..Skal se om jeg får gjort det ganske snart... Siter
LRseries_1 Skrevet 26. mai 2013 Skrevet 26. mai 2013 Når du først har demontert så mye ville jeg ha borret og satt inn nye stempler. Bytt cam og register også sammtidig. En dieselcam gir litt mer krefter, og koster det samme som en bensincam. Husk også å bytte drevene i registeret. Siter
Darcy Skrevet 26. mai 2013 Forfatter Skrevet 26. mai 2013 Har levert blokka til noen som kan borre og hone for meg. Han var ikke i tvil om at det måtte borres, så + 020 stempler er bestilt. Bestilte det jeg trengte av deler, ink drevene i registeret, fra Turner Engineering. Må si jeg ble imponert over at de kun brukte 10 min på å svare på en lang mail fra meg angående hva jeg trengte av deler. På en søndag kveld..! Siter
jon71 Skrevet 26. mai 2013 Skrevet 26. mai 2013 Det er god service. Kanskje man burde bruke dem mer? Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.