Lars Kolberg Skrevet 3. mai 2008 Skrevet 3. mai 2008 (endret) Hei - jeg har en tilhenger. Dvs. jeg hadde en tilhenger - i øyeblikket er det kun et chassis med en masse råtne plater og planker på. Den er gammel og liten, men den kan da tross alt fungere som henger etter litt TLC. Lurer på om jeg skulle lagd den LR spesifikk med 24V lamper og større hjul for å få litt mer kurant vinkel på den. Hvordan er det med hengere - jeg er usikker på om vognkortet eksisterer lenger - man må vel egentlig vise og regge om en henger for å endre hjul dimmensjon? Jeg tror nå jeg kan driste meg til å surre litt rundt med materialer og hageavfall på hytta uansett. Nå sitter det 8" felger med 5 hull som jeg ikke har fått målt boltsirkel på. Noen tips til hvor jeg kan kikke etter felger? 10" kanskje? noen tips til hva man bygger kasse av? JEg tror det er brukt vannfast kryssfiner fra før som bunnplate. Den har da sikkert holdt en 15-20 år. Endret 3. mai 2008 av Lars Kolberg Siter
AndersG Skrevet 4. mai 2008 Skrevet 4. mai 2008 (endret) Jeg har en hjemmebygget henger fra 70-tallet en plass, denne har hjul type 8". Akslingen er svært preget av tidens tann, så jeg ringte BT og spurte hva som måtte til for å få skifte, han sa: Skift, og om jeg endret på hjulstørrelsen måtte jeg svinge bortom for en "myndighetskontroll" for å få ny dim innført i vognkort. Kjenner på meg at det blir 16" hjul med LR boltsirkel på denne Burde ikke være noe problem å endre hjuldim på hengeren din, bare pass på at større dim ikke gjør at hjulene tar borti noen steder.. Endret 4. mai 2008 av AndersG Siter
Elvehundre Skrevet 7. mai 2008 Skrevet 7. mai 2008 (endret) Lars Jeg har også en tilhenger, som hadde 5-hulls felger med diameter 8 tommer og diagonaldekk. Jeg kjøpte 10-tomsfelger og radialdekk og satte på denne, hadde plass til dette. Vognkortet har jeg prøvd å endre, men tilsynet har ikke vært interessert i dette. Akslene takler denne dimensjonen fint, og hjullagre får bedre betingelser med litt større hjul i og med at det blir færre omdreininger på hjulene på samme kjørte distanse når man sammenligner med mindre hjul. De bruker ikke tid på å endre adressen på vognkortet heller. Har bodd 14 år på den adressen jeg bor på nå, og har fremdeles hengeren registrert på den gamle adressen. De sier: "vi har registrert den nye adressen i systemet, du trenger ikke nytt vognkort". Irriterer meg litt over at jeg ikke får nytt vognkort, jeg liker å ha papirene i orden. Men i Trondheim for mange år siden, ble det bygd hengere av gamle utgangspunkt, som ble påsatt 15- og 16 tommers hjul. Disse hengerne ble vist og godkjent med disse nye hjulene. Men da er det snakk om stor endring. Du endrer ikke mye ved å sette på 10-tommers hjul. Ha en fin dag hilsen Henry Arnfinn Edit: Jeg har restaurert min henger. For noen år siden kjøpte jeg nye fjærer og dempere og skiftet hjullagre samtidig. Prislapp på deler og noe "leiejobb" ble 6000 kroner. Galskap? Ja, kanskje. Men ramma på hengeren er galvanisert og i meget god stand og hengeren er i en ideel størrelse for mitt bruk. Passer fint bak RR'en og også bak personbilene. Dessuten koster det masse energi og produsere metallet til en ny henger. Samtidig reduserer jeg søppelberget i og med at jeg slipper å kaste den gamle hengeren. Resirkulasjon av metallet koster også masse energi. Hengeren har fått nytt trevirke i vinter, en kamerat av min avdøde far fikser dette for meg. Vannfast finer osv. Har ikke sett resultatet enda, men han skiftet platene på den selvbygde hengeren jeg har på "småbruket" for ett år siden, og dette ble meget bra. Jo, hengeren får nye lys også. Samt nye lastekroker og surrefester. Har for mange år siden satt på en tilhengerkule framme på draget, slik at jeg kan henge på sykkelstativet. Det var "dritsmart" syntes jeg selv, nå kan jeg ha syklene der når jeg har med hengeren på tur. Endret 7. mai 2008 av Elvehundre Siter
Lars Kolberg Skrevet 7. mai 2008 Forfatter Skrevet 7. mai 2008 Høres bra ut - prosjekter trenger man jo 1100 - hvor kjøpte du felger? lars Siter
Skotten Skrevet 7. mai 2008 Skrevet 7. mai 2008 Og her får du de riktige lysene til å ha på hengeren bak en seriebil.. Vedlikeholdsfrie og vanntette... Siter
Lars Kolberg Skrevet 7. mai 2008 Forfatter Skrevet 7. mai 2008 Helt klart - men de funker vel ikke til 24v? Siter
EHS Skrevet 7. mai 2008 Skrevet 7. mai 2008 De bruker ikke tid på å endre adressen på vognkortet heller. Har bodd 14 år på den adressen jeg bor på nå, og har fremdeles hengeren registrert på den gamle adressen. De sier: "vi har registrert den nye adressen i systemet, du trenger ikke nytt vognkort". Irriterer meg litt over at jeg ikke får nytt vognkort, jeg liker å ha papirene i orden. Det er ikke krav til vognkort på tilhenger. Det er tilstrekkelig at den er registrert. Du behøver altså IKKE å ha med vognkort.....og da spiller det jo heller ingen rolle hva som står i det vognkortet. Dersom du ber om adresseforandring i vognkortet til en BIL, derimot.....da får du nytt vognkort. Eivind Siter
Skotten Skrevet 7. mai 2008 Skrevet 7. mai 2008 Jeg vil tro at det ikke er noe problem, men har sendt spørsmålet videre til Barry... Og med den sedvanlige serviceinstillingen... "Thank you for your e-mail. We will get back to you within the next 48 hours." Siter
Olav Haavardsholm Skrevet 7. mai 2008 Skrevet 7. mai 2008 (endret) Å? Nå er det riktignok en stund siden sist jeg leide henger på Statoil, men den gangen fikk jeg i hvert fall med vognkort til hengeren - og den var så godt som splitter ny. Og sist jeg var i rutinekontroll (for - skal vi se - 3 år siden, tenker jeg) hadde jeg korpsets henger på slep - og ble spurt spesifikt etter vognkort både for bil og henger. Skeptisk, ja..... Men det er vel ikke sikkert de er veldig nøye på hva som står i vognkortet. Det fungerer kanskje like mye som en indikator på at du faktisk har lov (i betydningen tillatelse) til å kjøre rundt med den. EDIT: "Forbikjørt" av Jacob. Innlegget er naturligvis "reaksjon" på Eivinds påstand om at det ikke kreves vognkort på henger. Endret 7. mai 2008 av Olav Haavardsholm Siter
Lars Kolberg Skrevet 7. mai 2008 Forfatter Skrevet 7. mai 2008 Jeg vil tro at det ikke er noe problem, men har sendt spørsmålet videre til Barry... Og med den sedvanlige serviceinstillingen... "Thank you for your e-mail. We will get back to you within the next 48 hours." Grei han Barry - men tenke seg til at han sitter oppe hele natten og svarer på mail om at han skal svare snart... Dette kunne jeg jo klart selv også - men jeg kom ikke lenger enn til å scanne igjennom sidene takk Jacob! Siter
ragnarsk Skrevet 7. mai 2008 Skrevet 7. mai 2008 Javel, jeg må ha spacere til min henger, skal ha 16" på den Land Rover dekk self.....Er det noen som vet om steder de lager sånne spacere... Siter
EHS Skrevet 7. mai 2008 Skrevet 7. mai 2008 (endret) Fra vegtrafikkloven: § 17. Bruk av motorvogn mv. For så vidt ikke annet følger av § 16, må motorvogn eller andre registreringspliktige kjøretøyer ikke brukes uten at de er meldt til registrering og påsatt lovlige kjennemerker og det er utferdiget vognkort. Vognkortet skal alltid følge med under bruken. Registreringspliktig kjøretøy uten lovlige kjennemerker skal ikke være parkert utover 14 dager på offentlig veg eller privat veg skiltet med offentlig trafikkskilt. Eier av motorvogn eller den som på eierens vegne har rådighet over den, plikter å forvisse seg om at den som han lar bruke motorvognen, fyller vilkårene for å føre den. Endret ved lover 8 juni 2001 nr. 30, 20 juni 2003 nr. 50. Så vidt jeg vet er tilhenger verken kjøretøy eller motorvogn. Denne paragrafen ble forsøkt endret i 2001 for å innkludere krav om å medbringe vognkort for tilhenger, men jeg kan ikke finne at denne endringen ble tatt til følge. Dersom en tilhenger er et kjøretøy må du ha med vognkort. Les også her: http://www.stortinget.no/inno/2000/pdf/inno-200001-065.pdf Eivind Endret 7. mai 2008 av EHS Siter
Olav Haavardsholm Skrevet 7. mai 2008 Skrevet 7. mai 2008 Jeg tror nok jeg vil definere en tilhenger som registreringspliktig kjøretøy - slik det også gjøres i parantes i Odelstingsproposisjonen. Og da sier jo resten seg selv. Siter
terratracker Skrevet 7. mai 2008 Skrevet 7. mai 2008 (endret) Se § 4.4. Endret 7. mai 2008 av terratracker Siter
EHS Skrevet 7. mai 2008 Skrevet 7. mai 2008 Ja, da må jeg nok gi meg.... ...og sammen med Henry Arnfinn forundre meg over at ikke statens vegvesen bryr seg om å oppdatere vognkortet hans..... Eivind Siter
ThomasT Skrevet 7. mai 2008 Skrevet 7. mai 2008 Javel, jeg må ha spacere til min henger, skal ha 16" på den Land Rover dekk self.....Er det noen som vet om steder de lager sånne spacere... Manton Racing i Sverige. Siter
Elvehundre Skrevet 7. mai 2008 Skrevet 7. mai 2008 Ja, har ikke fått nytt vognkort. Men jeg har det gamle enda, og det pleier jeg å ha med meg i bilen. Ligger i kommodeskuffen i gangen slik at det er enkelt å ta det med når jeg har bruk for tilhengeren. Jeg kjøpte 10-tommers hjulene hos et dekkfirma her i Halden. Hadde med en av de gamle hjulene slik at jeg fikk riktig boltmønster. Nå er det noen år siden, nærmere bestemt ca 14 år siden. Jeg betalte dengang 1000 kroner for 2 stk felg med dekk. Husker jeg syntes dette var en hårreisende høy sum. Men samtidig syntes jeg de origianle hjula var veldig små. Ha en utmerket dag hilsen Henry Arnfinn Siter
Skotten Skrevet 8. mai 2008 Skrevet 8. mai 2008 (endret) Helt klart - men de funker vel ikke til 24v? Fikk svar fra England.. Hi Jacob: Sorry, no. The first version of the River Runners were strictly 12 Volts DC. Now the good news! We will be launching our new multivolt version mid to late June, if you are interested please contact tim@mobilecentre.co.uk for pricing and availability. Regards, Barry Så følg med fremover.. Endret 8. mai 2008 av Skotten Siter
MortenSi Skrevet 8. mai 2008 Skrevet 8. mai 2008 Jeg er alltid skeptisk til annonserte varer som ikke er for salg ennå... Men i værste fall trekker vel disse såpass lite strøm at man kan bruke 4 spenningsregulatorer til å få 12 - 13 V fra 24 (1 til hvert blinklys, en til bak- og skiltlys og en til bremselys) Skulle da funke? Evt bygge dette inn i en NATO->sivil overgang og så kan man bruke de tilhengerene man vil på en ex-mil? M. Siter
AndersG Skrevet 8. mai 2008 Skrevet 8. mai 2008 24V til 12V omformer fra mascot eller noe, pluss fire stk relèer som tåler 24V styrestrøm (høyre blink, vestre blink, brems og park) så kan man bruke hvilken henger som helst bak bil med 24V anlegg. Kan tilogmed lage vendebryter på instrumentpanelet som kobler forbi omformer, så har man 12 og 24 i samme kontakt.. Uante muligheter Siter
ragnarsk Skrevet 8. mai 2008 Skrevet 8. mai 2008 24V til 12V omformer fra mascot eller noe, pluss fire stk relèer som tåler 24V styrestrøm (høyre blink, vestre blink, brems og park) så kan man bruke hvilken henger som helst bak bil med 24V anlegg. Kan tilogmed lage vendebryter på instrumentpanelet som kobler forbi omformer, så har man 12 og 24 i samme kontakt.. Uante muligheter Til flere el-feil Siter
AndersG Skrevet 8. mai 2008 Skrevet 8. mai 2008 Jeg mente at man kunne gjøre det selv, ikke be Lucas ta seg av det Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.