Knut Westvig Skrevet 14. april 2014 Skrevet 14. april 2014 Situasjon: Kraftig vibrasjon oppstår under kjøring. Kommer på i ulik hastighet. Stopper bilen, fortsetter - vibrasjon borte. På tur I går hadde vi kjørt 3-4 km, ikke over 60 km t så kom det. Stoppet, fortsatte og så kom vibrasjonen tilbake etter Nye 3-4 km nå I hastighet på rundt 80km/t Tendensen den siste tiden har vært økende vibrasjon, først i rattet så etterhvert så mye at "hele bilen rister" Bilen er gått 97.000 km. Følgende er undersøkt/gjort: 1. Ingen løse hjulbolter 2. Dekkene foran er avbalansert på nytt (pigg) 3. Bilen har vært til kontroll av styring, oppheng etc, urelite slakk I et endeledd men verkstedet mener dette er så lite at det ikke betyr noe? 4. Sommerdekk satt på foran for å eventuelt eleminere feil på vinterdekkene som sto på når dette startet, =problem IKKE løst. Noen som har noen ide`om hva dette kan skyldes? Siter
HelgeS Skrevet 14. april 2014 Skrevet 14. april 2014 Hvilken bil har du? Generelt høres det ut som noen av kryssene i mellomakslene er slitne. Er det ved gasspådrag/motorbrems, eller hele tiden? Er det kryssene er det vanlig med vibrasjoner i området 60-90 km. Har du prøvd å sette transfer kasse i låst posisjon, samt å fjerne en av mellomakslene. Det er en mulighet til å eliminere hvilken det eventuelt skal være. Men før det kan det være greit å legge seg under bilen å rive og slite i mellomakslene for å se etter slark i kryssene. Siter
Knut Westvig Skrevet 14. april 2014 Forfatter Skrevet 14. april 2014 Hei Helge Har en FL2 SE med manuell girkasse. Vibrasjonen er konstant når den kommer, den øker raskt på og den er likedan når jeg trykker inn clutsjpedal. Har så langt ikke krøpet under... Siter
kek Skrevet 14. april 2014 Skrevet 14. april 2014 Hei. Hadde vibrasjoner på min FL2 når jeg etter vinter la på sommerdekk som året før var fine. Var på samme måte som du beskriver det. Prøv og sette på sommerdekk bak også ,hvis dette ikke er gjort da. Siter
kodiak Skrevet 17. april 2014 Skrevet 17. april 2014 Hei. Du kan ha en feil på svinghjulet ditt. Hvis du kjøre i ca 80 og gir da på forsiktig oppover kommer d da en vibrasjon i hele bilen? Siter
Knut Westvig Skrevet 17. april 2014 Forfatter Skrevet 17. april 2014 til Kodiak vibrasjonen kommer i ulik hastighet - verkstedet "tror mest på" slitne kryss i mellomaksel.. blir nok verksted i neste uke. Siter
ragnarsk Skrevet 17. april 2014 Skrevet 17. april 2014 Ang svinghjul, da kan man stå rolig og øke turtall sakte fra tomgang til 2- 3000 omdr det vibrerer hvis det er ubalanse i svinghjulet, de verste klarer ikke øke pga ubalansen verstingene er toyota og vag..... Siter
Knut Westvig Skrevet 17. april 2014 Forfatter Skrevet 17. april 2014 Ingen vibrasjoner i bilen når den står i ro så problematikk med svinghjul er ikke aktuelt her - heldigvis. har heller ingen ting med dekk å gjøre - samme elendigheta uansett sommer, eller vinterdekk.(se opprinnelig innlegg) K Siter
stianthr Skrevet 17. april 2014 Skrevet 17. april 2014 (endret) Den er vel skrubar på kryss i mellomaksel som andre Land Rovere? Røsk, riv og deng den litt for å se etter grov slakk. Rart med såpass ung bil, da. Ring meg, hvis jeg skal holde ett eller annet, Knut! Endret 17. april 2014 av stianthr Siter
Knut Westvig Skrevet 18. april 2014 Forfatter Skrevet 18. april 2014 Har tilbragt "noe tid" under bilen i dag og røska i mellomakselen - virker tight og fin. Den henger i to foringer - disse er helt tight. Oppdaget imidlertid at bremseskiva v.b var så varm at den ikke var til å ta på - i motsetning til de andre tre.. kan varm skive føre til kast som igjen gir vibrasjon? Greia er at vib kommer etter et par km i ulik hastighet. Stopper bilen og når jeg kjører videre er vibrasjonen borte..... til x antall km så kommer det på igjen. Har meldt meg på et UK forum: "Landrover Zone Forum" ...en god del innlegg om uønsket vibrasjon - mye omtalt er mellomaksling. slakke foringer og VCU... Han "gammelerik" e laus.. ... Takk Stian for at du tilbyr bistand, har veldig god kaffe her i huset.... :) Siter
Roar Moslet Skrevet 18. april 2014 Skrevet 18. april 2014 Ja, du har funnet feilen. Bremsecalipter som henger gir de vibrasjon symptomene du beskriver. Har opplevd det selv, og flere har opplevd dette, f.eks D3 Siter
Knut Westvig Skrevet 28. april 2014 Forfatter Skrevet 28. april 2014 Bilen reparert og alle er glade igjen. (feil på bremsene bak - defekt calipter) Verkstedet ser en kollosal økning I skader på bremsene på alle bilmerker - hovedveien til bysentrum her i Bodø saltes riktig så godt og salting er tema HELE VINTEREN I lokalavisa. Siter
Mr Rover 75 Skrevet 28. april 2014 Skrevet 28. april 2014 (endret) Hørtes kjent ut... Når jeg begynte å skru (DIY) bil for 17 år siden så byttet vi bare bremseklosser når disse var slitt. Aldri behov for å gjøre noe mer. Nå opplever jeg at når klossene er halvslitte, så må skiver byttes og kalippere gåes over pga rust. Da i hovedsak på bakbremsene. Dette er ihvertfall et kjempeproblem på andre bilmerker hvor håndbrekket også sitter på kalipperen og enda koseligere for de bilene med elektronisk håndbrekk Naboen var ganske snytt når han måtte bytte begge caliperne bak på sin 07 passat. 5000 stk takk..... Folk kan si hva de vil, men trommel bak er best! Tips: Etter å ha sett litt av hvert oppigjennom, så tar jeg en gang innimellom og kjenner på alle felgene etter en lengre tur. Hvis en av dem er varmere enn de andre, så kan dette indikere hengende brems elelr dårlig hjullager. Greit å fange slike problem tidlig... Ta gjerne også en titt på felgene får bilen vaskes. Mye bremsestøv på en av dem kan også indikere hengende brems. Eksempel: 4 år gammle klosser fra bakbremsen på min bil med 5mm belegg igjen. Belegget løsnet fra stålplata pga rust ved rutineinspeksjon ved pålegging av sommerdekk. Hårreisende!! Endret 28. april 2014 av Mr Rover 75 Siter
Disco2blue Skrevet 29. april 2014 Skrevet 29. april 2014 Hørtes kjent ut... Når jeg begynte å skru (DIY) bil for 17 år siden så byttet vi bare bremseklosser når disse var slitt. Aldri behov for å gjøre noe mer. Nå opplever jeg at når klossene er halvslitte, så må skiver byttes og kalippere gåes over pga rust. Da i hovedsak på bakbremsene. Dette er ihvertfall et kjempeproblem på andre bilmerker hvor håndbrekket også sitter på kalipperen og enda koseligere for de bilene med elektronisk håndbrekk Naboen var ganske snytt når han måtte bytte begge caliperne bak på sin 07 passat. 5000 stk takk..... Folk kan si hva de vil, men trommel bak er best! Tips: Etter å ha sett litt av hvert oppigjennom, så tar jeg en gang innimellom og kjenner på alle felgene etter en lengre tur. Hvis en av dem er varmere enn de andre, så kan dette indikere hengende brems elelr dårlig hjullager. Greit å fange slike problem tidlig... Ta gjerne også en titt på felgene får bilen vaskes. Mye bremsestøv på en av dem kan også indikere hengende brems. Eksempel: 4 år gammle klosser fra bakbremsen på min bil med 5mm belegg igjen. Belegget løsnet fra stålplata pga rust ved rutineinspeksjon ved pålegging av sommerdekk. Hårreisende!! - Og vi kan takke våre kjære myndigheter for kjøreglade herrer (..og evt. damer..) som gledeligvis legger en salt sjø som vi ferdes i hver vinter... ? Har aldri hatt så mye problemer med bakenden på bilene mine som de senere år - etter innføring av piggavgift; en undres over bremsenes beskaffenhet etter en "salt" vinter i den gjennomsnittlige bilparken... Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.