Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei,

Jeg har nylig kjøpt meg en 1973 S3 88 Som jeg ønsker å få så original som mulig. Det sitter en del utstyr på bilen som jeg mistenker er ettermontert og lurer derfor om det finnes en oversikt over hva som ble levert med disse bilene originalt?

 
 

Posted

Legg inn bilder av bilen din så blir det lettere å se :)
Det er vel nesten ikke en seriebil eller Defender som ikke er modifisert på en eller annen måte. Det er litt av sjarmen med Land Rover. Bilene var også til stor del spesialbestillinger, og levert til offentlige bedrifter eller større firmaer første gang de ble solgt, med varierende utstyr etter tiltenkt bruk. 
 

Posted

Jeg skal få tatt noen bilder når jeg kommer hjem. Men finnes det et sted der man kan se hva valgmulighetene for disse bilene var? Lurer spesielt på isolering/«trim» i dører og tak.

Posted

Fin bil, og den ser veldig original ut, ut fra bildene :)

Du ser ut til å ha exmil-felger, ikke originalt på sivil 88, men kommer fra LR og svært kledelig. 

 

Posted (edited)

Godt å høre Vidar!

Har ikke sett noe til de gamle brosjyren så skal ta meg en god kikk på lenken din Stig. Takk skal du ha!

Edited by Pande
Posted

Da tror jeg de blir fjernet lafterolf. Ønsker å se litt hvordan statusen er bak all «padding».

Har sett på noen sorte «deluxe» vinylseter så det er godt mulig at det blir med et sett med sånne på neste bestilling fra England. 

Posted

Fjerne det som skaper historie på bilen?

Det finnes knapt kledning igjen fra de norske leverandørene, alle tilbakestiller til fabrikkstand. Alle blir like.

Posted

Speilene så litt "rare" ut. Skal ikke de være festet i øvre dørhengsel? Alle mine serie III er sånn. :)

Posted

Søk på "James Taylor, Land Rover" Han kan og vet det meste om hva som er option eller "orginalt"

Land Rover series er en rein bil i utgangspunktet, og optionslisten er lang. Etterpå puttet importøren og hver eier litt ekstra, så det er som Lafterolf sier, ingen er like :)

Posted (edited)

"Original" var bilen bare den dagen den ble kjørt ut fabrikkporten.

Alt som senere er tilført er mer eller mindre verdifull patina - og da er det opp til en selv å velge den tidsperiode i bilens liv som en vil opprettholde mest av. :)

Modifikasjoner fra tidligere eiere er del av Serie bilenes sjel, en kan like de eller ei.

 

Bjørnung

Edited by Bjørnung
presisering
Posted

Takk for mange gode svar og tips! Nå har jeg virkelig noe å sette meg inn i og finne ut hvilken vei jeg vil gå med denne bilen.

  • 1 month later...
Posted

Hei Pande, fant deg B)

 

Flott bil, skulle hatt tid til å se mer på den! 

 

Som Lafterolf her sier, den ser veldig original ut. Innredningen/isoleringen på vegger og hjulbuer bak ser typisk norsklaget ut, og likner på det som er i min fra 70. Jeg ville beholdt det 

Du trenger ikke bekymre deg for tilstanden på det som er bak kledningen bak, her er det aldri noe problem. Det som ruster er rammene på alle dørene og på torpedoen. 

 

Speilene er ikke originale, jeg har aldri sett noen festet så høyt før. 

 

Skaisetet bak er likt som mitt, ser originalt ut. 

 

Visker bak har jeg aldri sett før. 

 

Det sorte i taket er nok ganske nytt (og praktisk mot drypp). 

 

Aluen på framskjermene er nok nokså nytt. 

 

Alt sort skal foran ser originalt ut. 

 

Det var det jeg så i farta her på mobilen, spør om det er noe! 

 

Atle (med antenner på taket) 

Posted

Hei Atle!

 

Ja, den som leter den finner.
Takk for gode innspill! Får svinge innom og se på dine neste gang jeg er i dine trakter.

 

Posted

Fin bil.

 

Som nevnt av andre så er følgende ikke originalt, og tips jeg ville gjort:

1. fremsetene - du kan godt bytte til sort plast, men jeg ville kjørt med setene som står i. Setene får du solgt her på forumet når du har skaffet det du ønsker.

2. Dørkaluminium på skjermene. Du kan fjerne disse. Eller du kan lakkere de i bilens farve, da blir de mindre synlig. Platene er praktiske når du skal vaske bilen eller bruke takgrind.

3. Takgrind og stige bak. Kan være originale deler, men mistenker at de er ettermarkedsdeler fra en eller annen leverandør. Bare å fjerne. Og selge til medforumister.

 

ELLER. Som flere har vært inne på er bilen fin, den har fin patina som den har brukt 47 år på å få slik. Den har ettermontert deler som gjør bilen litt mer behagelig og mer brukervennlig.

 

Så tipset mitt er å beholde iallefall grind og stige bak.

 

Som Gaute skrev, Land Rover er halvfabrikata ut fra fabrikk. Land Rovere blir modifisert i større eller mindre grad under bruk.

 

Rolf er også inne på noe når han mener slikt som norsk støydemping bør beholdes. Det er jo historien.

 

Æ pusler litt med motorsykkel, blir skikkelig lei meg når enkelte kjøper en unik lavkilometer mc som de plukker i stykker og restaurerer til bedre enn ny og tilslutt setter på nytt speedometer med 00000 på kilometertelleren. Slikt ser vi jo i gamle brosjyrer. Har selv en oppbygd tidligere banesykkel, som totalkrasjet på 70-tallet og fikk ny ramme da. Den er jo artigst å ha med «historiene» fra den gang.

 

Lykke til med bilen, og gjør hva du vil med den

 

Ønsker alle en fin kveld

hilsen

Henry Arnfinn :)

Posted

Takk for gode tilbakemeldinger!

 

I sommer har hun fått av seg tak og takgrind og fått på seg canvas. Synes hun ser veldig bra ut med det!

I tillegg har det blitt bytter radiator, vannpumpe, termostat, temperatursensor  og eksosanlegg slik at det føles litt tryggere å ta henne på tur. Neste som må tas tak i er nok girkassa...

1C5B7607-D1B8-46B6-AD17-0876EC3AB029.jpeg

4A5ED343-B84F-4DB8-A4FD-5FE46278B96F.jpeg

C691E611-4B91-46E9-A08B-25AFBD73251C.jpeg

Posted

Litt usikker @@le, men ser ut som den er blå i bunn før den har blitt malt khaki før så å bli malt blå igjen på toppen. Ønsker å få fram igjen de galvaniserte kantene rundt planet. Tenkte å teste med malingsfjerner, men er usikker på om dette også tar galvaniseringen. Er det det noen som har erfaring med dette?

Posted

Fint! Da skal jeg se om jeg klarer å maskere opp uten å måtte ta av de galvaniserte delene. 
Er det noen malingsfjerner dere vet fungerer bra?

Posted

Jeg har brukt Duxola for mange år siden, men det var på Forsvarets maling som var lagt på over 30 år, og i uante tykkelser. Det tok malinga, og originalfargen kom frem mange steder. Det er ikke en superenkel fiks, det er ikke bare å spraye på og se malinga fordampe for å si det slik... :rolleyes:

 

Galvaniseringa tåler det, men ikke føl deg fristet til å skrape med metall.

 

Fargen på bilen finner du gjerne i motorrommet eller innvendig, det er sjeldent de er malt der det er vanskelig å komme til ^_^

 

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...