Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jeg skal ha meg en batteriskralle

Jeg er fan av Makita 18V, men syns den skralla er veldig stor.
Så det står mellom Milwaukee og Makita 12V

De n nye Makita 12V skralla har LIGGENDE batteri, som ser praktisk ut:
Makita  WR100DZ

Alternativet er en 3/8" skralle fra Milwaukee som vel ansees som " orignalen " innen batteridrevne verktøy

Milwaukee ansees vel for originalen innen batteridrevet skralleverktøy. En fordel med Makita 12V er at det fins ladere som takler både 12V og 18V batterier, så da kan den brukes til flere ting.

Hva sier erfarne fjellfolk ?

Posted
32 minutter siden, Trond C skrev:

Også hos Milwaukee får man ladere som tar både 12 og 18V :)

ja, men betyr lite, all den tid jeg har masse Makita 18V, men ingenting fra Milwaukee

Posted

Makitaen ser jo smekker ut den, og en fordel å kunne bruke både 1/4 og 3/8. Er den dyr?

Jeg har en 1/4 Skil som jeg kjøpte for 10-11år siden. Har brukt den masse. Svært nyttig verktøy. 

Posted

Jeg har milwaukee sin. Det er det verktøyet som blir mest brukt. Trekker 40Nm og ville ikke hatt mer kraft. Når de ikke greier å løsne skruer kan den brukes som skralle på vanlig vis.

Milwaukee har flere typer. En lengre og en med 70nm moment.

Så ikke momentet til Makita sin skralle.

Hva du velger betyr lite tror jeg. Du vil elske dette verktøyet om det er blått eller rødt.

Milwaukee har også overgang fra 3/8" til 1/4" som følger med.

Posted
1 time siden, Vidar S skrev:

Makitaen ser jo smekker ut den, og en fordel å kunne bruke både 1/4 og 3/8. Er den dyr?

Jeg vil påstå nei, men alt er relativt. Blir vel som et halvt oljebytte på verksted kanskje ?

Nettbutikkpris

Posted

Fordelen med Milwaukee er den lave farten. 250omdr er mer enn raskt nok når man skrur mindre skruer.

Har ikke prøvd Makita sin, men det høye turtallet gjør meg betenkt.

Den kostet i underkant av 2400kr inkl frakt og mva på verktøy.no for mindre enn noen dager siden. Nå har prisen steget igjen.

Og Milwauke har en liten muttertrekker som bruker samme batteri. Mye mindre enn Makita sin. Den kunne jeg tenkt meg.

Har 2stk fra Makita fra før.

• 1 year later...
Posted

Mine håndverkervenner skryter Hikoki opp i skyene.

Har 3 gamle Hitachi som er forløperen til Hikoki og fornøyd med dem.

Dog er drillen blitt litt slapp etter 15 år.

• 3 years later...
Posted

vi kjøpte Makita sin 18v utgave. Etter to år og fire reparasjoner, der to endte med levering av ny enhet, konkluderte vi med at den var noe drit. Kjøpte Milwaukee, den bråker som et helvete, men virker i det minste.

PS - har brukt Makita konsekvent i over 15 år, og har aldri klart ødelegge noe som helst før den skralla. Mye av utstyret vårt er slitt så modellbetegnelse er borte...

Vil noen ha billig 18v skralle får de si fra, vi har en ny til salgs når den kommer fra service....

Posted

Har kinamakita-skraller, både 3/8 og 1/2“. Har ikke skrudd allverden med dem, men de virket så langt. Bruker de manuelt til å åpne med eller stramme, òg motoren til å skru