Jump to content

Recommended Posts

Posted

Vel, lange nattskift med bare venting gjør sitt. Så noen med 3D print erfaring her inne? Tenker kjøpe creality ender, som er innstegs modell. Begynner å bli enkelt å printe leser eg. Og kan være lærerikt for både datter og far. Så utfordringen blir vel å finne rette filament, og sånn. Blir nok mest å printe ferdige filer man finner på nett. Noe 3D tegning og egne konstruksjoner ligger et stykke fram. Dog kunne eg tenkt meg å fått laget noen modifiserte plast innmat til D3'n hoved lykter.... 

D3-3D......tog du'an 

:D

Screenshot_20200531_031302_com.android.chrome.jpg

Posted

Har rotet endel med 3d printer for noen år tilbake, da med selvbygget Prusa i3. Den var litt fiklete å justere inn, men det har skjedd såpass mye, at de problemene jeg hadde i praksis er løst.

Det er morro å skrive ut ting, og utvalget av dingsebomser du kan laste ned er fantastisk. Av minus sider så er vel den største at ting tar tid å printe ut - lang tid.

større objekter kan jo ta hele natten. Så man må sette printeren et sted hvor den kan stå og tygge og gå for seg selv.

Du burde også ha en måte å holde filament rullen slik at den løper fritt av og ned i printeren. Det ser det ikke ut som om den du har avbildet har.

-Camarogeddon

Posted

Det er mye som kan 3D printes med dagens printere. Jeg har diverse printere på jobben og printer mye, både til bil, tilhenger, hjem hage og hytte.

Posted

Creality får mye skryt, får sjekke det med filament og hvordan den blir satt opp 

Er vel mange typer filament, noe bra og dårlig. Der har eg ikke lest meg opp enda. 

Posted
10 timer siden, oggioffshore skrev:

Noe 3D tegning og egne konstruksjoner ligger et stykke fram.

Til slikt liker jeg å bruke tinkercad.com. Gratis, lettfattelig og alt skjer i nettleseren. Se noen instruksjonsvideoer på youtube så er du i gang.

Holder til filamentrullen lager du enkelt selv hvis printeren ikke har det.

Posted

Er holder på topp av ramma, utfra YouTube videos. Ser ut som tråden skal gå rimelig greit. 

Posted

Tegner dere selv? 

Ligger mye rart på things givers, men er ikke så altfor mye til discovery 3'n 

Skulle forsøkt printa ut en slik ramme som er inni hoved lykta.. Kan hende den er i grense land i størrelse for akkurat denne printeren 

Screenshot_20200531_064629.jpg

Posted
  • 1 year later...
Posted

Kjøpt ender 3 V2.. 

Og har prøvd litt små ting. 

Nå tenkte eg printe en tlf holder brakett. 

Må bare forske på hvordan legge den på bedden for best mulig resultat. https://www.thingiverse.com/thing:4649780

Nytt lokk til go 'koppen 

Batt holder til ryobi 

Gikk greit å printe. 

IMG_20211014_223433.jpg

IMG_20211013_220943.jpg

IMG_20211013_161224.jpg

IMG_20211012_233126.jpg

Screenshot_20211016_100926_com.android.chrome.jpg

Posted

Gøy med 3D printing. Har laget en masse forskjellig, bokser for å bygge inn elektronikk, erstatningsdeler for knekte dørlåser, lampeskjerm, festebraketter+++

bilde.png

En del lastet ned fra nett men det meste er modifisert i ettertid og mye er laget fra scratch. Tinkercad er lett å komme i gang med og de enkle geometriske formene er veldig greit å lage. Skal en lage mer organiske former så er det også greit å starte i Tinkercad og så modifisere videre i andre program.

Har skrevet litt her: https://www.sveinha.com/j3/index.php/hobby/3d-printing

Posted

Takk for tips 

Posted

Prøvde meg på disse... 

Men skulle fått de litt sterkere på den festet til den tynne delen 

IMG_20211017_212004.jpg

IMG_20211017_212042.jpg

• 3 years later...
Posted

Solgte maskinen for 3 år siden. 

Ble jaggu nyere Creality Ender-3 V3 KE - 3. 

Enklere med auto levelling og raskere maskin. 

Så får vi se da. 

Jentungen gleder seg over leketøy printing 🫠

20250407_065039.jpg

20250407_065030.jpg

20250405_230818.jpg

Posted (edited)

Jeg startet med en Flashforge Adventurer 3 i begynnelsen av 2021. Etter kort tid oppgraderte jeg til en Ender 5 Plus og for et års tid siden oppgraderte jeg igjen til en Prusa MK4 MMU3 (som igjen ble oppgradert til MK4S). Syntes jo at Prusa er ganske dyre men der er også en grunn for det. En masse detaljer er langt mer gjennomtenkte enn Ender, bare en slik filleting som filamentsensor feiler jo hele tiden på Ender men er dønn stabil på Prusa og første laget, som jo er det aller viktigste, er perfekt alltid!

Jeg startet 3D modellering med TinkerCad og det er et supert sted å starte. Det kan godt sammenlignes med å bygge med Lego, du får til en masse på et blunk. Ulempen er når du har laget noe litt komplisert og skal modifisere så blir det lett et mareritt... Et godt eksempel er den lille takrennetilpasningen jeg laget til LR 90/110/Defender:

image.png

Den grå er opprinnelig versjon mens den oransje er modifisert med høyere kant. Da ble det en masse rot på innsiden men siden det ikke betyr noe i praksis og ingen ser det når den er på bilen så orket jeg ikke rydde opp... Slike modifikasjoner er ufattelig mye enklere å gjøre i et "skikkelig" 3D-modelleringsprogram, i alle fall om en har gjort jobben litt skikkelig fra starten av.

Jeg har vært gjennom en haug av gratisvariantene og for mitt hode er der 2 som skiller seg ut: Fusion360 og Onshape (begge gratis for hjemmebruk). I praksis har jeg endt opp på Onshape fordi Fusion360 krever Windows og det har jeg ikke på noen av mine dagligmaskiner... Fusion360 må installeres på PCen mens Onshape kjører i nettleser med de fordeler og ulemper begge filosofiene har...

Ting som denne mobilholderen for LR 90/110/Defender er et mareritt i TinkerCad med runde hjørner:

image.png

...men vil være svært så enkel i Onshape. Men nå er den laget i TinkerCad og fungerer så den får være slik...

Jeg har jo litt automasjon i heimen og for litt siden ble jeg lei av å laste ned diverse så-som-så bokser til Raspberry Pi så jeg laget meg et racksystem i Onshape i stedet:

image.png

Det skal sies at Fusion/Onshape har en betydelig høyere brukerterskel enn TinkerCad men om en får med seg noen få enkle prinsipper så er en raskt i gang. Der er ufattelige mengder videoer som tar for seg alt fra det helt basic til det mest avanserte... og jeg bruker fremdeles TinkerCad i ny og ne når jeg må lage noe enkle greier på kjappen...

Og best av alt: 3D-modellering er gøy når en bare kommer over den første terskelen B)

Edited by SveinHa
Posted

Akkurat, litt annet nivå enn her i huset... 

Mendukker vel opp behov for å tegne ting selv etterhvert, kanskje 🫠

Foreløpig blir det ferdig filer fra thingiverse.... 

Posted

Hva skjer er jo ingen ting som prates om eller selges ,,det var jo full fart her for 4 årsia ,,je har vørti 66 nå så nå gjør je som je vil flere burde det kos dere ,,,og husk første mai på skreia da blir det trøkk av alt på hjul velkommen alle man + kommer ned med brutal land rover 

Posted

Blir mye ryobi i starten, den jobber jo greit på egenhånd om natta 😇😅

20250408_223932.jpg

20250408_223924.jpg

• 9 months later...
Posted

Oppgradrt til Anycubic Kobra S1 combo. 

Ser ut som den fungerer greit. 

Stod mellom bambu og denne. 

Bambu er tydeligvis "Apple" i 3d print verdenen. 

Men etter å lest litt så er det like mye utfordringer med de... Mest bruker feil får eg inntrykk av. 

Hadde litt trøbbel m å få print til å henge på platen, med ene filament. Viste seg å være ABS, mens maskin var satt opp til pla... Hadde også glemt å legge på Brim. Så nå henger det. 

Fortsetter med litt verktøy oppheng til garasjen... Grønne I Pla og sort i abs... 

Har et lite Discovery 3 prosjekt eg tenker prøve. 

Printe plast del i hovrdlykt og modifisere slik at led stripe kan legges inn, og få lignende D4 drl profil 🤔

Skulle hatt tilgang til 3D skanner 

20260128_131034.jpg

20260125_172341.jpg

20260128_131034.jpg

20260128_131102.jpg

20260128_131054.jpg