jon71 Posted January 18, 2020 Author Share Posted January 18, 2020 Takk, takk. For å få fram klokka måtte jeg endre ECU'en til instrumentpanelet. Var litt spennende når alt i bilen slukket. :O Men så våknet den til liv igjen.........med klokke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jon71 Posted April 20, 2020 Author Share Posted April 20, 2020 Idag fikk jeg en lang pakke i posten. Jeg byttet mine korte takrails med lange. Måtte ut og montere så fort jeg kom hjem. Synes resultatet ble fint. Håper snøen forsvinner snart, så det går å holde på litt mer ute med bil. Det meste står på vent om dagen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oggioffshore Posted April 20, 2020 Share Posted April 20, 2020 Klokke må flashes inn i bcu mener eg. iid tool gjør dette greit. Nanocom også, men der får man en rød lampe i dash som lyser når lys er på. Slitan m herlig bil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ranger Posted April 20, 2020 Share Posted April 20, 2020 1 time siden, jon71 skrev: Idag fikk jeg en lang pakke i posten. Jeg byttet mine korte takrails med lange. Måtte ut og montere så fort jeg kom hjem. Synes resultatet ble fint. Håper snøen forsvinner snart, så det går å holde på litt mer ute med bil. Det meste står på vent om dagen. Ble pent det der Det tiner heldigvis. Jeg har fortsatt >3 meter skavvel ved innkjøringen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jon71 Posted May 1, 2020 Author Share Posted May 1, 2020 I dag var det tid for sommerdekk.............selv om det ikke er mye som minner om vår/sommer enda. :O Men veien er i hvertfall bar. Vasket felgene før jeg satte dem på, da de ikke var særlig rene. Fikk samtidig satt på skvettlapper bak. Ble litt enklere å komme til skruer når hjulet var tatt av. Tok en liten testtur i stad, og fant ganske snart ut at 20-tommer med 40 profil ikke er noe for veiene her. Er det noen som har 18 tommer og vil bytte i 20? Felgene er fra Radius og heter R12. Nypris er circa 3000,- per stk. En felg har litt oppskraping. Legger også ved et bilde fra TT på Setermoen forrige helg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jon71 Posted July 1, 2020 Author Share Posted July 1, 2020 (edited) Da har endelig dekkene kommet. Syntes ikke 40 profil var noe særlig å kjøre med. Fikk lagt om så jeg rakk treffet på Setermoen forrige helg. Mye mere behagelig på dårlige veier med 65 profil. Kanskje en aning mer vinglete, men er vant til det fra RRC og seriebil. Før: Etter: Fra kjøretur til Altevatn på Lørdag: Edited July 1, 2020 by jon71 fingertrøbbel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ranger Posted July 1, 2020 Share Posted July 1, 2020 Det ble skikkelig fint med litt gummi ! Hvordan er kvaliteten / førsteinntrykket på felgene ? Vurderte de selv.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jon71 Posted July 1, 2020 Author Share Posted July 1, 2020 Felgene er solide.......veldig tunge, men kvaliteten ser ut til å være god. I følge han som la om dekkene var de enkle å balansere. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jorgenht Posted July 2, 2020 Share Posted July 2, 2020 Hissig med stålfelger Skikkelig barsk. Hva dekk gikk du for? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jon71 Posted July 2, 2020 Author Share Posted July 2, 2020 BFG AT KO2 265/65x18 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Brage Posted July 6, 2020 Share Posted July 6, 2020 På 2.7.2020 den 21.09, jon71 skrev: BFG AT KO2 265/65x18 Ja det, så mye mer riktig ut på bilen, og er garantert bedre for bilen på alle måter i det lange løp. Tror faktisk eier får mer glede / bruksmuligheter med bilen når den er skodd som nå. Har aldri helt skjønt de som kjører skikkelig terreng / turbil på 40/45 profil dekk. Det begrenser jo mye... Mvh Brage Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jon71 Posted July 6, 2020 Author Share Posted July 6, 2020 For ikke å snakke om hvordan det slår når man kjører over telehiv og dårlige stikkrenner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jon71 Posted July 13, 2020 Author Share Posted July 13, 2020 Så ble det gjort litt på bilen igjen. Brukte helgen på å bytte alle bærearmene foran. Litt knot, men det gikk over all forventning. De nedre har vært byttet før, og til og med satt inn boltene med kobberpasta. Da er det jo en lek å få ut boltene. De øvre hadde aldri vært byttet, men det var heldigvis ikke fastrustet i foringene. Boltene så faktis fine ut, men jeg byttet siden det fulgte med nye. Ikke helt imponert over hvordan Land Rover har design'et de øvre armene. De kunne gått ha litt enklere tilgang til fremre bolt. Men den kom ut. De gamle bærearmene: Tok samtidig ut ventilblokka for å bytte pakninger. Bilen synker ned etter noen timer. Håper det blir bedre nå. Det var endel hvitt støv på pakningene. Fire skruer holder alt samme: Har også byttet olje og filter på motoren i dag. Tok også framdiff og bakdiff. Kjøpte en pumpe på Biltema, men den var ikke noe god. Gikk derfor tilbake til løsningen jeg bruker på seriebilen...............trakt og slange. Da slipper man å ligge under og søle med olje. Det renner litt sakte, men man står oppreist. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
YMK Posted July 13, 2020 Share Posted July 13, 2020 Ta ut demper/belg foran, da har du god plass Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ranger Posted July 13, 2020 Share Posted July 13, 2020 Godt jobba. Håper du ikke har for mye sukker i rørene så du må gjøre jobben på nytt. Har du sjekket at tørke middelet fortsatt er inntakt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jon71 Posted July 22, 2020 Author Share Posted July 22, 2020 Ikke rørt kompressor enda...............men må vel sikkert gjøre det. Men først skal et hjullager byttes. :O Masse som har røket på kort tid. Men jeg tror bilen har stått mye før jeg kjøpte den. Har ogås kjøpt ledningsnett for tilhenger. Så da kan jeg snart få ført inn hengervekter i vognkortet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jon71 Posted September 19, 2020 Author Share Posted September 19, 2020 (edited) Lenge siden jeg oppdaterte her, ser jeg. :O Har i løpet av sommeren byttet oljer og filtere overalt, bortsett fra transferkassa. Har kjøpt oljen, men ikke byttet enda. På automatkassa byttet jeg til delt filter og bunnpanne. Da blir neste filterbytte litt enklere. Gammel bunnpanne: Ny bunnpanne: Selv om jeg byttet alle bærearmene fremme hadde jeg fortsatt litt klonkelyder i humpene. Bestilte derfor nye stab-stagforinger, siden jeg kunne bevege staget i foringen. Har gått og ventet på bedre vær for å gidde å ligge under bilen. I dag ble det mulighet for å bytte. Men det ble litt skruing mellom regnbygene. Nesten hver gang jeg la meg under bilen, begynte det å regne. Men med mange stopp ble jeg nå ferdig etterhvert. :O Nye deler: Ny og gammel. Stor forskjell i diameter: Høyre foring er lett å ta av: Venstre er verre, fordi det er trangt ved øverste mutter. Men en leddnøkkel gjør det enklere: Slenger også med et par tidligere bilder. To fra hjemturen i sommer. Stoppet og sov litt på Polarsirkelen på E6. De to siste er fra vidda i Alta, på en tur på barmarksløypene der. Edited September 19, 2020 by jon71 . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jon71 Posted October 6, 2020 Author Share Posted October 6, 2020 I helgen startet jeg med å montere tilhengerkontakt. Har hatt ledningsnettet liggende en god stund, men nå var det meldt bra vær over mange dager og da var det greit å holde på ute. Tok av bakfangeren for å komme lettere til, og samtidig fjerne litt rust på traversen. Brukte roterende stålbørste og sandblåsing. Det var egentlig ikke så ille som det så ut til. Metallet var jevt og fint etter rusten var fjernet. Fikk koblet til alle kontakter og ledninger, men hadde ikke noen henger å teste på, så det får jeg ta etterhvert. Ettter rustfjerning: Etter Owatrol og Benga med Arconol/Owatrol: Fikk også testet en ting til. Har lekkasje i AC, og hadde kjøpt en UV-lykt for å finne lekkasjen. Kostet nesten ikke noe fra Kina. Og den fungerte fint. Har flere lekkasjer i rørskjøtene til bakre varmeapparat. Synes tydelig på bildene. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jorgenht Posted October 7, 2020 Share Posted October 7, 2020 Bruker du bakre ? Om ikke kan det fjernes vel? ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
YMK Posted October 7, 2020 Share Posted October 7, 2020 Tur æ ville snudd hengerkontakten 180 grader, lettere å få den 13-polte kontakten på plass Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jon71 Posted October 11, 2020 Author Share Posted October 11, 2020 Har hatt et litt merkelig problem med tilhengerkontakten. Baklys og blinklys fungerte helt fint, men når jeg bremser lyser begge blinklysene. Trodde først det var noe feil med hengerlysene, men fikk det dobbeltsjekket på en annen henger. Tok derfor av kontakten på bilen og sjekket koblingen på nytt. Fant en feil, men det var bare en jord for konstantstrøm-pinnene. Så begynte jeg å tenke litt.........bilen kommer fra USA, og de er jo så glad i kombinert blink og brems. :O Frem med IIDtool og der fant jeg noe som het North American Trailer Lights. Skrudde de av, og da kom ikke blinklysene på som bremselys...........men heller ikke de normale bremselysene. :O Sjekket derfor ledningen fra kontakten (svart-rød) til sikring, og videre vil ny ledning (svart-gul). Den endte i en av de to pluggene ledningsnettet skulle kobles til. Men der sluttet all forbindelse. Det var ikke lagt frem ledning for bremselys til denne pluggen. Måtte derfor finne ledningen som gikk til venstre bremselys og koble meg på den. Da ble det bremselys. Det er sikkert endel finurlige ting på en US-importbil. Fant også ut at jeg trenger nytt indre endeledd på passasjersiden. Har hatt en liten vibrasjon i det siste. Så at det var litt forskjellige dimensjoner på innfestningen til tannstanga. Er det noen som vet hvor mange mm en 2005 modell skal ha? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
YMK Posted October 11, 2020 Share Posted October 11, 2020 Det er bare å velge det riktige. Men når du alt skrur der, bytter du begge og da passer det nesten uansett, du må kun passe på hvor tykk endeleddet er i spindelen (mest sannsynlig 12mm). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jon71 Posted October 11, 2020 Author Share Posted October 11, 2020 Så det forskjellig størrelse høyre/venstre side av tannstanga. Det var det jeg ikke helt forstod..........men da er det jo bare å kjøpe en av hver, som du sier. Yttre endeledd (spindel) kan jeg sikkert måle på bilen. Noen anbefalinger om merke? ...........f.eks ikke Britpart, eller er de ok på denne delen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
YMK Posted October 12, 2020 Share Posted October 12, 2020 Advanced factors har ferdig kitt med alt du behøver Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oggioffshore Posted October 12, 2020 Share Posted October 12, 2020 Vært herlig med en V8'r da Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.