Jump to content

Air condition vifte til condenser


JFB

Recommended Posts

Først en ørliten disclaimer... har ikke 100% peiling på det jeg sier så noen detaljer kan bli feil. 

 

Hadde min D3 (06 mod) på AC service idag pga null kjøleeffekt (egentlig vist det lenge, men nå har jo feriepengene ankommet....) Først ble gass tappet av og deretter ble anlegget trykksatt med nitrogen for å se etter lekasje. Selv med 15 bar og bilen stod en stund var det ingen tegn på lekasje. Når anlegget ble etterfylt hadde han også på en tetteguffe som kanskje kunne tette en eventuell lekase siden det var veldig lite gass når han startet.

 

Verksmesteren hadde lette etter en årsak, men fant ingen opplagte årsaker. Han så ikke noen vifte til kondenseren og lurte derfor på om dette kanskje kunne være en dels forklaring. Når AC’en står å går, mens bilen står stille blir kondenseren meget varm, noe som igjen øker trykket og at det da kanskje var en overtrykksventil som da åpnet. 

 

Høres dette rimelig ut? Er det noen som evt har ettermontert en vifte til condenseren?

 

PS! Hadde for 3 år siden behov for å etterfylle gass, men heller ikke da noen lekasje.

Link to comment
Share on other sites

D3 har ikke egen vifte til AC og bruker viften på motoren. Om nødvendig økes turtallet på motoren for å få nok fart på vifta (aldri opplevd det selv). Om denne er i orden skal det være nok. Trykket i systemet kan bli veldig høyt, gjennomstrømningen til kompressoren strupes helt først ved ca 33 bar i følge verkstedmanualen.

 

Om du fylte for 3 år siden og det nå var veldig lite gass er det en liten lekasje et sted, men den kan bli vanskelig å finne om det lekker så lite. Vet du om de hadde på sporstoff når de fylte?

 

Har lekkasje i ACen på min og for øyeblikket, men siden det ble fylt sporstoff sist kunne jeg relativt enkelt se lekkasje i både condenseren og AC kompressoren.

Link to comment
Share on other sites

Usikker på om de har fylt på sporstoff, men takker for utfyllende og bra svar. Verksmesteren foreslo å ettermontere en vifte... Han har ikke jobbet mye med LR, men er løsningsorientert...

Link to comment
Share on other sites

Kjøler AC i fart nå som den er fylt? Om den gjør det kan det jo ha noe med for dårlige kjøling når den står stille.

Det sitter en overtrykksventil på kompressoren som skal slippe ut trykk dersom det blir for høyt. Vet du om det er sjekke hva slags trykk det er å anlegget når den går? Med diagnoseutstyr har du mulighet til å se i alle fall trykk på anlegget og temperatur på register inne i bilen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...