Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Hei,

Jeg ble litt ivrig og nevnte problemet i min første seriebil tråd her, men jeg lager en egen tråd på dette tror jeg så det ikke blir rot. 

Jeg har samlet litt mer bakgrunnsinfo som kanskje er relevant info slik at dere med erfaring kanskje kan peke meg i riktig retning på hva jeg bør gjøre videre og evt i hvilken rekkefølge.

 

Som sagt kjøpt meg en nydelig blå serie 3 bil fra 1976, og hovedproblemet er røyk fra motor. HAr skjønt at disse ikke er røykfrie selvfølgelig, men dette er mye røyk. Har gått igjennom papirene til bilen, og motoren skal være en nyoverhalt motor fra turner engineering av typen 2.25 3MB Diesel. https://www.turnerengineering.co.uk/strippedengines

Virker som en pålitelig bedrift som vet godt hva de driver med ifht landrover. 

 

Det ser ut som dyser er overhalt og dieselpumpe er reparert av dieselgrossisten og kalibrert i 2015, det står "Rep og kalibrering. Byttet liner og blader" på kvittering. Det var visst problemer med røyk før motoren fra england kom såvidt jeg har skjønt.

 

Ny motor kommer fra england i 2016 og blir så montert av verkstedet.

Motoren er installert på et verksted litt lenger inn i skauen her ikke så langt unna, som kanskje ikke har skrudd så mye på gamle landrovere. Problemet er at det også ryker mye selv etter at ny motor blir montert.

 

Verkstedet skriver i sin rapport fra oktober 2016: 

 

"Vi har overhalt dyser, det er blitt byttet motor etter dette. Fabrikkny motor.

Dieselpumpe har blitt overhalt av dieselgrosisten. Bilen ryker spesielt ved kjøring i nedoverbakke.

Usikker på om timing er riktig.

 

Demontert og justert timing på dieselpumpe.

Vi får ikke bilen til å gå skikkelig.

Vi mener registerkjede står feil og dermed har feil timing.

For å utbedre dette må motor demonteres nesten helt. Avdekket skade på gods inne i motorblokk og på ventilløftere.

Vi er litt skeptisk til kvalitet på motoroverhaling.

Motor ryker også blått, noe som tyder på at det er flere feil.  

Avsluttet videre jobb etter å ha snakket med eier."

 

Turner har pekt på mulige andre årsaker (Se bilde av e-post utskrift):

 

 

 

 

Jeg har et håp om at verkstedet kan ta feil, og at det kanskje er manglende erfaring med disse bilene som er problemet. 

Noen som utifra denne infoen kan peke på en god plass å begynne?

 

Takk

 

turner.jpg

Edited by Ivers
  • Replies 128
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Høres ut som verkstedet har noen gode poeng. Røyk i unnabakker har ofte med sein tenning å gjøre. 

I desperate øyeblikk har noen freset ut lengre festespor på dieselpumpa for å få høyere tenning.

 

Men er problemet strekt registerkjede må du bytte. Det er umulig å justere etter registerslakke på dieselpumpa.

 

Posted (edited)

Sein tenning er vanlig  om man justerer etter boka, fordi det er litt slitasje her, og litt slitasje der. Måten å gjøre det på er å stille pumpa tidligere. Lettest er å løsne rørene fra pumpa først med så løsne selve pumpa og så flytte 1mm tidligere, og fortsette slik til motoren ryker svart ved pådrag. Ryker det svart er det for tidlig tenning, og da justerer man 1mm tilbake og er på rett tenningstidspunkt. Det går raskere enn det høres ut som. 

 

To ting å huske på om metoden ovenfor ikke virker:

 

-Registeret kan være feil. Man må av med frontsykket på motoren for å sjekke/utbedre det. Registeret kan også være feil på  motorer som aldri har vært åpnet siden de forlot fabrikken, så det er ingen sensasjon om så skulle være tilfelle. 

 

-Røyk i nedoverbakke kan også komme av for kald motor. Da er det hvit røyk.  Har du riktig termostat? Virker den?  Uansett blir en dieselmotor kald(ere) av en lang nedoverbakke. 

 

Jeg ville først forsøkt å stille pumpa tidligere som beskrevet over. Jeg tror problemet ditt er så enkelt. Jeg tror ikke registeret er feil, det er satt sammen av folk som driver med dette hele tiden, og delene skal jo være nye, slik at du kan se bort fra en strukket registerkjede. Og 2.25 diesel kan bli røykfri og alt er riktig satt opp, om forkamrene er nye (veldig viktig for røykfri motor) og motorens driftstemperatur er korrekt. Altså, at radiator kjøler som den skal og at termostat har riktig verdi og virker. Lykke til. 

 

 

 

Edited by AreM
Posted
På 11.3.2019 den 7.59, lafterolf skrev:

Høres ut som verkstedet har noen gode poeng. Røyk i unnabakker har ofte med sein tenning å gjøre. 

I desperate øyeblikk har noen freset ut lengre festespor på dieselpumpa for å få høyere tenning.

 

Men er problemet strekt registerkjede må du bytte. Det er umulig å justere etter registerslakke på dieselpumpa.

 

Da begynner jeg med tenning, og ser om jeg får til noe før jeg begynner å tenke på registerkjede. takk!:)

På 11.3.2019 den 10.45, gautes skrev:

Regner med at både kompresjonstest og sylinderlekkasjetest er utført.

 

Ikke av meg i allefall, startet på første forsøk etter et år ute, ingen typisk blåselyd typ toppakning som er gåen når jeg starter i allefall. Jeg vet ikke helt hvordan jeg gjør disse testene, men det kan jeg få hjelp til i såfall. Motoren skal jo være ny/nyrestaurert, så håper på at den er i god stand.^_^

 

På 11.3.2019 den 12.29, AreM skrev:

Sein tenning er vanlig  om man justerer etter boka, fordi det er litt slitasje her, og litt slitasje der. Måten å gjøre det på er å stille pumpa tidligere. Lettest er å løsne rørene fra pumpa først med så løsne selve pumpa og så flytte 1mm tidligere, og fortsette slik til motoren ryker svart ved pådrag. Ryker det svart er det for tidlig tenning, og da justerer man 1mm tilbake og er på rett tenningstidspunkt. Det går raskere enn det høres ut som. 

 

To ting å huske på om metoden ovenfor ikke virker:

 

-Registeret kan være feil. Man må av med frontsykket på motoren for å sjekke/utbedre det. Registeret kan også være feil på  motorer som aldri har vært åpnet siden de forlot fabrikken, så det er ingen sensasjon om så skulle være tilfelle. 

 

-Røyk i nedoverbakke kan også komme av for kald motor. Da er det hvit røyk.  Har du riktig termostat? Virker den?  Uansett blir en dieselmotor kald(ere) av en lang nedoverbakke. 

 

Jeg ville først forsøkt å stille pumpa tidligere som beskrevet over. Jeg tror problemet ditt er så enkelt. Jeg tror ikke registeret er feil, det er satt sammen av folk som driver med dette hele tiden, og delene skal jo være nye, slik at du kan se bort fra en strukket registerkjede. Og 2.25 diesel kan bli røykfri og alt er riktig satt opp, om forkamrene er nye (veldig viktig for røykfri motor) og motorens driftstemperatur er korrekt. Altså, at radiator kjøler som den skal og at termostat har riktig verdi og virker. Lykke til. 

 

 

 

Takk så mye! Slik info er gull verdt:) Da hører jeg på dere og begynner å undersøke tenning. Gleder meg! Har bestilt  Land Rover Series 3 Repair Operation Manual, så skal ha det i bakhodet når jeg begynner med det, og justerer litt tidligere.

 

Termostat er byttet i 2016, om det er riktig aner jeg ikke. står i kvitteringene her "Termostat m paknin 84 grad."  Hvordan kan jeg sjekke at det er riktig? Den viser normal driftstemp under kjøring, samt at det kommer varm luft fra varmeapparatet.

 

Takk for innspill folkens! Utrolig kjekt å kunne spørre her inne. Jeg er takknemlig:) 

 

 

Posted

Jeg ville prøvd noen renseluriumsprodukter først...veldig lettvint.

 

Jeg ble anbefalt Liqui Moly av Christian på Lier traktor.

Vår 109» ble røykefri på dagen:)

 

Posted (edited)

Heffalump og renselurium, ok! :lol: liqui moly fører endel forskjellig ser jeg. Finner ikke "renselurium" i sortimentet? :lol:

Edited by Ivers
  • 5 months later...
Posted

Noen som har et egnet verktøy til å dreie motoren med til låns /salgs, eller vet hvor det kan fåes litt kjapt? Trenger i forbindelse med timing. 

Posted

Fastnøkkel eller koppnøkkel pleier å være godt nok. Du kan også dreie motoren etter vifta om du har en hånd på reima og trykker den ned.

 

Men du trenger ikke noe av dette heller. Juster pumpe slik Are Martin beskriver.

Med klokka om jeg husker rett.

Posted (edited)

Takk for det. Dreiing etter Vifta gjør det endel enklere enn rørleggertanga jeg brukte. Timing merkene er litt slitne. Skal svinge litt på hjulet og merke det opp bedre. Har fått låne en tenningslampe med justering av fortenning. Har en kamerat som skal hjelpe meg med for å sjekke om timinga er helt på tur. 

Edited by Ivers
Posted

Stroboskoplampe får du ikke brukt.

Som sagt, du kan igrunnen drite i tenningsmerket. Vri pumpa for å få høyere tenning til røyken forsvinner.

 

Men om du insisterer kan gjøre følgende.

Løsne rør på dyse nr1.

Drei motor til tenningsmerket på nederste reimhjul.

Drei pumpa til du ser dieseldråpen utvider seg i røret til dyse nr1.

Skru fast pumpa.

Posted

Du sier tenningsmerker på nederste reimhjulet.. Har jeg gått glipp av noe? Du mener svinghjulet? Lyser inn inspeksjonsluka der med lampa. Vi fikk til å løsne og vri litt på pumpa imens motoren gikk da vi prøvde så smått i går. Vi prøvde det med dråpen men det fikk vi ikke til.. Det er en voksen som hjelper meg. 

 

Skal teste mer i mrg. 

 

Dette er tenningslampa vi bruker i følge en voksen. 

https://www.gunsonshop.com/contents/en-us/p247_Gunson_Diesel_Adaptor_For_Timing_Lights_77089.html

Posted

Det er tenningsmerke på nederste reimhjul. Altså reimhjulet som drar viftereima.

Den tenningssaken har jeg ikke prøvd. Virker sikkert den. Men du burde likevel finne tenningspunktet på reimhjulet vil jeg tro.

 

Men det er fremdeles bare å prøve seg fram med å vri litt på pumpa.

Posted (edited)

Halleluja! En gledens dag:lol:

Vred pumpa så langt med klokka jeg klarte og vipps! Ikke en røykdott engang på tomgang. Ett steg nærmere EU godkjenning.

 

Oppdatering: litt ivrig på tastaturet. Kommer fortsatt endel røyk når jeg gasser på. Så er nok ikke helt i mål. Får ikke vridd pumpa mer, og jeg er enda ikke på grademerkene. En voksen sier pumpa må av og justeres litt for å nærme meg perfekt. 

 

Før justering

 

Etter justering

Edited by Ivers
Posted

Det er ikke krav om utslipp på diesel før 1984 eller noe sånt, så røyken ville ikke gitt deg problem på kontrollen, men så trivelig at du ble kvitt røyken! :)

 

Ps. Linken virker ikke. 

Posted
7 minutter siden, lafterolf skrev:

Det er ikke krav om utslipp på diesel før 1984 eller noe sånt, så røyken ville ikke gitt deg problem på kontrollen, men så trivelig at du ble kvitt røyken! :)

 

Ps. Linken virker ikke. 

Oppdaterte innlegget mitt og linken. Var litt ivrig :lol:

Posted

Linkene går til framsiden av youtube, ikke til din videosnutt.

Du må ha riktig tempratur på motoren. Termostat som åpner tidlig er nok til å gi røyk.

Forkammerdiesel vil alltid ryke litt også.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...