Jump to content

Første LR - 1999 Defender 110 - Turbilen


Jasswass

Recommended Posts

Mer preventiv smøring i dag ettersom lyden ikke ble heltborte likevel. 

 

Nå var det lageret i løpehjulet på reimstrammer'n og lageret i hjulet på AC-pumpa som fikk samme behandling. 

 

Strammerhjul (som sitter på links bolt) 

20200114_235238.jpg

 

Og av med AC clutch og reimhjul: 

20200114_235316.jpg

 

20200114_235341.jpg

 

20200114_235253.jpg

 

Fikk samtidig funksjonstesta AC clutchen og den funker. Har litt lite liv i AC'en, men når den får direkte 12v så smeller'n inn med en gang. Derimot er det lite spenning å finne i kontakta når jeg skrur på bryter inni. Altså litt mer feilsøking som må til der før sommeren. 

 

Nå høres ingen raslelyder hvertfall :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

I dag fikk bilen en skikkelig runde med oljer og smurning. Drivaksler og kryss har igjen nytt fett og tilhørende nye shots i pokalene. Olje og filtre på motor også.

 

Sjekka olje på girkassene, og hovedgirkassa var proppfull og fin. På fordeligskassa var det overraskende god plass til mere olje - på tide der altså. Ikke kritisk, men der er det nok betydelig lekkssje som må håndteres når det blir mer trivelig på gårdsplassen auto. 

 

Hvor bør jeg angripe lekkasjer på denne kassa? 

Link to comment
Share on other sites

Simmeringer på utgående aksler er vel en gjenganger.

Ser du noen lekkasjer?

Forresten deilig følelse når "smørerunde" er utført :) 

Link to comment
Share on other sites

Nja. Vanskelig å se noe kilde til lekkasjen i dag, men så var det heller ikke veldig reint under der nå. Skal ta en vask og nærmere inspeksjon i tørrere omgivelser. 

Takk for tips om sted å starte. Kurrant å bytte disse med kassa på bil?

 

Link to comment
Share on other sites

Ja ingen problem. Ta en titt på tråden min så ser du jeg byttet lager også. (vel og merke på fremre utgående aksel)

Nede på siden her.     http://www.lrforum.com/forum/index.php?/topic/54723-sondres-dii/page/14/&tab=comments#comment-1014889

Når du har demontert flensen. så er pakningen neste.

 

Edited by sondre b
Link to comment
Share on other sites

Fikk også somla meg til å sette på siste del av Frontrunner stigen, altså det nedre trinnet som sitter på fanger'n. 

 

Grei å montere, men ved første forsiktige steg på trinnet bøyde det seg. Laget av smør- og aluminiumslegering.

 

Ikke akkurat særlig imponert over det må jeg si. Tenker å melde fra til både John Craddock som jeg kjøpte fra og Frontrunner og høre hvs de mener det skal tåle. 

 

Selve stigen virker å være godt konstruert og holder bra.

 

20200202_085315.jpg

 

Sikkert flere her som har FR stige? Noen med tilsvarende erfaringer? 

 

Edited by Jasswass
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fikk sneket meg under for å spionere litt på hvor det kan være lekkasje på fordelingskassa. Ser tørt og fint ut ved simmerringer på begge utgående akslinger. Ser heller ut til å kunne komme fra mellom hovedgirkassa og fordelingskassa, så det blir vel fort litt mer jobb... Ser også ut som det kan komme litt fra det store lokket under kassa, men er nok desverre ikke bare der. Må vel ned med kassa for å få til dette og da er jo også O-ringen på den tykke gjennomgående akslingen klar for bytte. Kan jo også være den som er hovedsynder. Har ikke løfteverktøy for girkasse så ser for meg litt plunder med en sånn jobb når jeg ikke har prøvd slik før. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På 2.2.2020 den 8.55, Jasswass skrev:

Fikk også somla meg til å sette på siste del av Frontrunner stigen, altså det nedre trinnet som sitter på fanger'n. 

 

Grei å montere, men ved første forsiktige steg på trinnet bøyde det seg. Laget av smør- og aluminiumslegering.

 

Ikke akkurat særlig imponert over det må jeg si. Tenker å melde fra til både John Craddock som jeg kjøpte fra og Frontrunner og høre hva de mener det skal tåle. 

 

Selve stigen virker å være godt konstruert og holder bra.

 

20200202_085315.jpg

 

 

Har forhørt meg litt og må si at jeg har fått bra respons fra leverandør:

 

"Frontrunner are having a new lower step made and sent directly to you from their factory in south Africa – please allow until the end of the month for delivery as the part is being made specifically for you"

 

Det her må jeg si er bra oppfølging altså - spent på hva jeg får i posten etterhvert :-) Stigetrinn laget for stor norsk mann!

 

Edited by Jasswass
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Jasswass skrev:

 

Har forhørt meg litt og må si at jeg har fått bra respons fra leverandør:

 

"Frontrunner are having a new lower step made and sent directly to you from their factory in south Africa – please allow until the end of the month for delivery as the part is being made specifically for you"

 

Det her må jeg si er bra oppfølging altså - spent på hva jeg får i posten etterhvert :-) Stigetrinn laget for stor norsk mann!

 


Deilig kundeservice!

Det gjør prikken over «i’en» - det til tross for at det også er internasjonale leverandører! 

Link to comment
Share on other sites

tja - da var det kommet en liten irritasjon med vindusviskerne. Et lite dytt på viskerhendelen og den har dratt pent og pyntelig en runde opp og ned igjen på ruta - altså et enkeltvisk. 

Nå har de fått en liten hickup som gjør at ved samme lille dytt så går de opp som vanlig, men stopper rett etter toppen på vei ned igjen. Nå må det altså et lite ekstra dytt til på hendelen for at de skal gå å legge seg pent igjen. 

 

Ved vanlig viskerfunksjon eller intervall så går de som normalt og stopper bare der de skal. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det slarker bra idørene på humpete vårveier. Hengsler til fire dører er derfor på vei, og jeg driver og sjekker lokale muligheter for lakking i riktig farge. Kan nok også leve med egenlakkete svarte også om det skulle koste i overkant mye.

 

Når dørene slenges igjen så slamrer det også bra i de bakre sidevinduene. Dette burde kunne fikses med nye filtstriper. Slike er også på vei. 

 

Er også med en del annet prevantivt småplukk. Mer om det på sikt. 

Link to comment
Share on other sites

Prøver også å finne egnet plassering av ekstra forbruksbatteri. Det er jo egentlig plass til det under førersetet, men på min bil er det lagt opp til varmluftskanaler fra Eberspracher'n nedi der. Trur det blir litt utfordringer å få lagt om dem. 

 

20200319_183936.jpg

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, gautes skrev:

Kan du heve kanalene nok til å få et batteri under?

Mener jeg har plassert litt ymse (ikkeledende) utstyr oppå mine batterier.

 

nja - må nok se litt på det. Er jo omtrent like fullt i begge setekasser, så må se om det går å få til noe slik. Er heller ikke mange andre gode steder å gjemme et batteri sånn jeg ser det. Vil jo helst beholde Eber'n da den er gull vinterstid. Selve varmeren sitter også litt knotete til rett under cubbyen. Ser for meg at den er litt i veien når fordelingskassa skal ned en gang i framtiden (har noen lekkasjer fra den), samt at jeg har sysla med tanken om å montere overdrive (roamerdrive). Har ikke sett etter alternative plasseringer av Eber'n, men kan hende det hadde vært på sin plass å ruta om hele opplegget her...Er vel ikke verre enn diesel og strøm inn, samt varme og eksos ut. Burde være overkommelig om man finner ok ruting av varmerøra. 

Edited by Jasswass
Link to comment
Share on other sites

Tilbake på BFG At sommerhjul og riktigere dimensjon igjen. Føles best sånn. 

 

Skulle også "bare" bytte bremseklosser framme i en fei i formiddag, men selvfølgelig skulle ikke det være noen enkel affære...

 

20200322_104940.jpg

Absolutt på tide med nye klosser ja. 

 

20200322_155503.jpg

Stemplene kom lett ut med litt trykkluft. 

 

20200322_155642.jpg

Disse er virkelig ikke bra...ikke rart de ikke ville la seg klemme inn igjen..

 

20200322_155543.jpg

Fikk de glatte nok til å gå lett og fint, men ikke noe varig fix da dette nok vil spise gummitettingene etterhvert. Andre sida var heldigvis litt bedre. 

 

20200322_155605.jpg

På plass igjen og klare for montering og nye klosser. 

 

Fikk god hjelp til luftinga av poden på 5 år som akkurat klarte å trykke ned pedalen :-) Stolt minihjelpemekaniker!

 

Blir ikke arbeidsledig med defenderen utover våren skjønner jeg...og jeg som akkurat hadde fyrt avgårde ei lita delebestilling.

 

Noen synspunkter på hvorvidt det er verdt å kjøpe repsett eller å gå for nye rimelige kalipere? I mitt hode burde de gamle bli gulle gode med ny stempler etc. og en skikkelig puss ellers (har ikke sandblåserutstyr så i så fall får holde med roteredne stålbørste eller lignende).

Regner med at tilstanden er tilsvarende bak, så blir nok bestilling av samme der i samme slengen.

Edited by Jasswass
ny stempler?
Link to comment
Share on other sites

tenkte nå mest på puss av de rustne flatene mot klossenes sider.

 

Ellers ser jeg at det stempler og ringer er veldig billig, så trur jeg prøver meg på det. Har ikke bytta ringer før, men med en liten bøyd prik (ikke skarp) så burde det være en grei affære?

Edited by Jasswass
Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, Jasswass skrev:

tenkte nå mest på puss av de rustne flatene mot klossenes sider.

 

Ellers ser jeg at det stempler og ringer er veldig billig, så trur jeg prøver meg på det. Har ikke bytta ringer før, men med en liten bøyd prik (ikke skarp) så burde det være en grei affære?

 

Der endeflatene til klossene ligger an bør skrapes relativt rene for hvert klosseskift.

Bruk gjerne et gammelt stemjern/huggjern til slikt.

Bruker en båndsliper / nesesliper selv.

 

Ringene går lett å bytte med en småspiss greie.

Bruker O-ring verktøy selv.

 

(LItt bortskjemt med verktøy,drev eget verksted en gang i tiden)

Edited by gautes
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...