Erik Iversen Posted October 22, 2019 Share Posted October 22, 2019 Gjorde det samme på min. Kjøpte faktisk originalt ombyggings-kit fra Land Rover. Det kom med messinghylser istedenfor plast om jeg ikke husker feil. Clutchen ble jo faktisk "normal" etter det! Anbefales til alle. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jasswass Posted October 22, 2019 Author Share Posted October 22, 2019 Jepp. Kjennes ut som clutchen på en bil. Fare for muskelsvinn i vestre bein nå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gautes Posted October 23, 2019 Share Posted October 23, 2019 Orginalmontert på 300 TDi det jeg har sett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jasswass Posted October 26, 2019 Author Share Posted October 26, 2019 (edited) Nå klatrer smågutta inn i baksetet sjøl. Det er de skikkelig fornøyde med. Sjøl er jeg litt usikker på om jeg liker utseendet, men også praktisk for lasting på takgrind. Blir også bedre plass på taket gjennom vinter'n nå som reservehjulsholderen er på plass. Bare middels god passform på den til min bil, men litt ekstra boring og filing på braketter så passet den bra. Edited October 26, 2019 by Jasswass Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jasswass Posted October 26, 2019 Author Share Posted October 26, 2019 Boret som forevist...ut med popnagl + 1. Måtte åpne opp litt mer i slissene i øvre brakett. Ble bra etterhvert... Må få av det blanke nederst til venstre og erstatte med en passende stige etterhvert og ser jeg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sondre b Posted October 27, 2019 Share Posted October 27, 2019 Kjekk anretning . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jasswass Posted October 30, 2019 Author Share Posted October 30, 2019 (edited) La opp lysforstererkit med strøm fra dynamo for litt siden. Det hjalp en del på de gamle wipac lampene som sto på. Veit ikke hvor gamle de var - ikke orginale, men heller ikke av nyeste dato. Reflektorene så egentlig greie ut, men glassene var så som så. Må være byttet en eller annen gang av tidligere eier. Satte nå på et sett med nye klare lykter. Dette settet her Crystsl halogen headlamp. Billige og tilsynelatende gode. Får se om de holder seg gode over tid. Makan til forbedring fra de jeg hadde! Mye bedre lys med de samme pærene, og godt lysbilde. Skulle også bestille monteringsringer, men de var tomme da, så får tåle at de har litt krokanfarge til nesye gang jeg ska ha noe. Begynner å bli ganske så fornøyd med gammel'n nå altså. Edited October 30, 2019 by Jasswass Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Siggen Posted October 31, 2019 Share Posted October 31, 2019 På 4.9.2019 den 22.25, Jasswass skrev: Fire uker på farten og gammel'n har virkelig gjort jobben som familens rullende base for utflukter og campingbod på en bra måte. Lett å organisere seg i en Defender. Nær 4000km uten så mye som et host er også godkjent, og jeg som har kjørt brorparten av disse har også kost meg :-) Her med sin umotoriserte bror: en solid og enkel ekspedisjonssykkel i stål med bl.a. rohloff-gir og dynamonav og annet snadder for lange turer i ugjestmilde strøk - f.eks. langtur på vidda. Ser kjip ut, men et smykke for kjennere :-) Gratulatore med den kuleste sykkelen på forumet, som jeg har sett så langt! Raller selv rundt på en Specialized Sequoia - steel is real På 4.9.2019 den 22.25, Jasswass skrev: Perfekt villcamping i Troms. Hadde ymse avstikkere på alle mulige småveier, bl.a. Kåfjordfjellet, Kvænangen m.m. Må jo det med sånn farkost. Her stoppa veien i Sørvær, nordvest på Sørøya. Fjellveien over til Dønnesfjord var kul! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StenAwesome Posted November 11, 2019 Share Posted November 11, 2019 På 21.10.2019 den 23.57, Jasswass skrev: Gjorde defenderclutchen ugjenkjennelig i kveld... Satte på ei L.O.F. pedal fjær. Tok 5 min. https://lofclutches.com/shop/td5/l-o-f-powerspring-pedal-assister-kit/ Det gorde stoor forskjell - såpass at jeg er usikker på om jeg mista litt av sjela til bilen...får se om jeg blir vant til slik komfort/latskap. WOOW! finnes det en så lett fiks! korsen syns du det føles ut da? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jasswass Posted November 11, 2019 Author Share Posted November 11, 2019 5 timer siden, StenAwesome skrev: WOOW! finnes det en så lett fiks! korsen syns du det føles ut da? Syns det funka skikkelig bra. Lett og fin på clutchen nå. Anbefalses! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
joran Posted November 12, 2019 Share Posted November 12, 2019 gi fjærene en liten dæsje med smøring av og til så slipper dere at den lager lyd når den blir noen år. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jasswass Posted November 12, 2019 Author Share Posted November 12, 2019 53 minutter siden, joran skrev: gi fjærene en liten dæsje med smøring av og til så slipper dere at den lager lyd når den blir noen år. takk for tips :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jasswass Posted November 13, 2019 Author Share Posted November 13, 2019 (edited) Fikk meg en liten gave av meg selv i dag - en Nanocom Evo til å hjelpe å forstå seg på doningen. Måtte jo plugge i og sjekke litt feilkoder med en gang, dvs dletta først og leste av på nutt etter en tur. Helt ny med slik dings så må nok øve og lese litt. Får seff opp egr-feil ettersom den er fjernet, men de er jo bare å ignorere.. Får også opp "inlet air temperature circuit" (2.1, 4.1 og 6.1). Kan det forklare litt daff bil? Er det så enkelt at det er gåen sensor på manifoilen? Får jeg målt funksjonalitet på sensoren (før jeg går hen og handler ny og for å utelukke kabelbrudd etc.)? Edited November 13, 2019 by Jasswass Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jasswass Posted November 13, 2019 Author Share Posted November 13, 2019 Ser ut til at det kan være en ide å rense sensoren. Det bør være en kjapp affære så får starte der... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
telindnor Posted November 14, 2019 Share Posted November 14, 2019 Jeg hadde min bil, riktignok en Freelander på verksted for en diagnose forleden dag. Fikk den tilbake med beskjed om a ECU tror det -60grader den opererer i. Det ble pekt på temp sensor på innsugsmanifold. Stolte ikke helt på det og gikk til en som virkelig kan dette, og apparatene til Mekonomen leste ikke av data på riktig vis, viser det seg. Så...vær litt obs på at feil nødvendigvis ikke alltid ER feil Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jasswass Posted November 20, 2019 Author Share Posted November 20, 2019 Plukka ut trykk- og temp.sensoren på inntaket forsjekk og reingjøring. Var rimelig klinete, så fikk seg en rens og ble montert igjen. Riktignok ikke så ille at jeg tror den skulle miste funksjon. Vi får se...skal kjøre varm og lese av på nytt ved anledning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik Iversen Posted November 21, 2019 Share Posted November 21, 2019 Viktig å ta MAP-sensoren 2 ganger i året. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jasswass Posted November 21, 2019 Author Share Posted November 21, 2019 (edited) Etter en skikkelig tur i efta så fikk jeg sletta og sjekka feilkoder på nytt. Null hull og dermed tydelig klokt å få vaska denne :-) Tar et kvarter og er bare lurt å gjøre prevantivt i ny og ne for alle med td5. Edited November 21, 2019 by Jasswass Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sondre b Posted November 22, 2019 Share Posted November 22, 2019 Vaske denne sensoren i ny og ne er lurt. Blir jo mindre griserier her om man blender EGR`en og bygger om veivhusventilasjonen i tillegg . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jasswass Posted November 22, 2019 Author Share Posted November 22, 2019 (edited) 12 minutter siden, sondre b skrev: Blir jo mindre griserier her om man blender EGR`en og bygger om veivhusventilasjonen i tillegg . Egr er alt blendet. Har du/noen en beskrivelse av ombygging av veivhusventilasjonen? Edited November 22, 2019 by Jasswass Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sondre b Posted November 22, 2019 Share Posted November 22, 2019 7 timer siden, Jasswass skrev: Har du/noen en beskrivelse av ombygging av veivhusventilasjonen? Ja jeg har nylig montert et slikt Provent 200 system. Da blir det meste av oljedampen kondensert tilbake til olje. Se nede på siden her. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jasswass Posted January 4, 2020 Author Share Posted January 4, 2020 (edited) Godt nytt år! Julegave fra LR-nissen i år ble Fronrunner sin stige bakpå. Sol og nesten vårstemning her i dag så da ble den montert. Ellers har gammel'n oppført seg eksemplarisk. Har litt kvitring fra reima, så skal få den av og sjekke tilstand på lager i reimhjul etc. Må bare fikse meg en smal 36mm nøkkel først. Edited January 4, 2020 by Jasswass Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jon71 Posted January 4, 2020 Share Posted January 4, 2020 LR-nissen er veldig snill. Ble veldig fint. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jasswass Posted January 5, 2020 Author Share Posted January 5, 2020 I påvente av vifteverktøy (søndag) så fikk den i dag litt filterettersyn. Har alltid hatt som fast prosedyre med dieselfilterbytte ved inngabgen tul minusgrader, men har vært lat. Igen symptomer, men tog dog diesel- og luftfilter. Luftfilteret så veeldig bra ut etter et et snaut år og nesten 10k, så det er tydelig at det er lite dritt som finner veien inn via inntaket to meter over bakken. Godt å vite. Skulle også sette på ny vann/is sensor på dieselfilteret, men den jeg hadde liggende var med feil kontakt. Var bestilt til min bil, men det er tydeligvis flere typer til defender td5. Ellrrs så har jeg fått feil. Ikke akkurat noe savn å kjøre uten, så da gjør jeg det enda et år. Putta også på nytt deksel over filtetet, da dette også har ligget og ventet i hele høst. Hadde ikke fra før. Det er vel heller ikke noe stress å kjøre uten, men liker å ha ting i orden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jasswass Posted January 12, 2020 Author Share Posted January 12, 2020 Smalsliping av 36mm fastnøkkel og påfølgende reimbytte og sjekk av reimhjul i finværet i dag. Reima så ikke veldug ile ut, men nå veit jeg at den ikke er styggammel. Trygghet i det på langtur. Løpehjulet nede under AC hadde tydelig tørt lager og dermed potensiell årsak til ulyd. Nytt blir bestilt i neste innkjøpsrudnde, men med en god innsprøytning med nytt fett så burde det klare seg bra i lang tid i påvente av nytt. Lett å pirke av forsegling på maskinlagerne i reimhjulet og fylle på litt. Ulyd er borte og eier her kontroll på nok en andel av kjøretøyet. Veldig tørt, men reint og pent da... Nå med påfyll. Lita håndsprøyte til sykkellagre er perfekt her. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.