Dråget Posted January 4, 2019 Posted January 4, 2019 Hei, Jeg har et sveiseprosjekt stående i garasjen, med saaakte progresjon Det småpusles litt nå og da. Akkurat når jeg har lyst og tid mellom andre prosjekter. Nå trenger jeg hjelp til å fremskaffe et mål. Jeg glemte å måle opp plasseringen til nest bakerste travers. Altså den traversen som ligger skjult av bensintanken. Kunne noen som "kjenner en" Serie 3 STW tatt et mål for meg? Bakkant baktravers til ca bakkant nest bakerste travers bør vel være et sikkert og enkelt mål... Quote
lafterolf Posted January 4, 2019 Posted January 4, 2019 Fra baktravers, målt på innsiden mot tank og til traversbjelken 21cm. Fra baktravers og til over bjelken 31cm. Mitt mål er altså ikke tatt bakerst på baktravers men på baktraversens innsidekant siden karosseriet står på ramma. Quote
kulien Posted January 4, 2019 Posted January 4, 2019 Ellers så står det 4 (6) 109'ere eid av folk du kjenner i nærheten av deg. Quote
gautes Posted January 4, 2019 Posted January 4, 2019 Reis og mål flere biler. Påføring av sveisedeler gjør jeg ikke lenger uten at delen festes til karosseri og/eller ramme-punkt. Det er så sjelden bilen har de orginale mål lenger etter mange års bruk med litt dunk,bang og bøy i tillegg. Quote
Land Rover for alle penga Posted January 4, 2019 Posted January 4, 2019 Fest tanken løst og merk opp. Litt som Gaute skriver. Da får du målet som passer din bil. Du merker opp. Måler glippe som er på bakerste bensintank. Finner senter av det (bredde av glippe på tank-bredde baktravers =x/2= den glippa på hver side av travers.) Quote
lafterolf Posted January 4, 2019 Posted January 4, 2019 Min bil er oppsveisa flere ganger så sikkert lurt. Quote
Dråget Posted January 4, 2019 Author Posted January 4, 2019 Faren med saaakte framdrift er at man fort mister sin egen røde tråd underveis... Jeg var vel strengt tatt igang med å følge tilnærmet Mikal sin oppskrift med å måle meg fram sist jeg hadde et skippertak på bilen for noen måneder siden, men så stoppet det litt opp siden jeg slik rammen står nå ikke har en eneste brakett å feste tanken med... :-) Da jeg holdt den på plass sånn ca så stemte liksom ikke posisjonen til påfyllingsrøret helt med plasseringen av tanklokket på kassa som står utenfor garasjen. Lurer på om jeg mangler en brakett mellom tank og baktravers. Får grave fram den gamle traversen fra "transitlageret" og se om det sitter igjen noe på den som skal av før den kjøres på fyllinga. Et "riktig" mål må vel ansees som en billig snarvei mens jeg var i sveisemodus og ikke "tankmonteringsmodus". Sikkert lurt å finne fram "tankmonteringsmoduset", ta målene, og få traversen riktig plassert... Kjedelig å basere seg på mål som viser seg å være feil for min bil. Kulien: Jeg må ærlig innrømme at jeg bare kommer på 2 109" i min umiddelbare nærhet??? Har du noen nedgravd i hagen som jeg ikke vet om?? Den gule duger nok ikke som målekamerat, siden det er en serie2. Ingen av dem er STW, men den grå kan vel kanskje ha tilnærmet samme tank og traversplassering likevel. Tenker stadig at jeg skulle tatt et kontrollmål, men glemmer det alltid når jeg er innom Neste gang derimot!! Gaute: Følger nok stort sett samme fremgangsmåte tror jeg. Tenker jeg løfter på plass bakkassa før jeg begynner å sveise braketter på den rene ramma. Det vil nok spare meg for mye hodebry. Lafte: Takk for mål, jeg tar det med meg, og kontrollerer etter beste evne Quote
Borgeh Posted January 4, 2019 Posted January 4, 2019 10 timer siden, gautes skrev: Reis og mål flere biler. Påføring av sveisedeler gjør jeg ikke lenger uten at delen festes til karosseri og/eller ramme-punkt. Det er så sjelden bilen har de orginale mål lenger etter mange års bruk med litt dunk,bang og bøy i tillegg. Støtter denne. Ingenting som stemmer med målene som er oppgitt med tiendels mm fra manualen Quote
lafterolf Posted January 5, 2019 Posted January 5, 2019 Tanken festes i baktraversens underside. Der er det tre innsveisa mutrer. I framkant tror jeg det er påsveisa ører på hver rammevange, og her er det skruer og mutrer. Fritt etter hukommelsen. Traversen har ca et par cm på hver side før tanken gnisser så nan trenger ikke millimeterpresisjon. Quote
Borgeh Posted January 5, 2019 Posted January 5, 2019 26 minutter siden, lafterolf skrev: Tanken festes i baktraversens underside. Der er det tre innsveisa mutrer. I framkant tror jeg det er påsveisa ører på hver rammevange, og her er det skruer og mutrer. Fritt etter hukommelsen. Traversen har ca et par cm på hver side før tanken gnisser så nan trenger ikke millimeterpresisjon. Min hadde ikke klaring. Quote
lafterolf Posted January 5, 2019 Posted January 5, 2019 På 109 ligger tanken bak. Din under setekassen. Det er nok derfor. Quote
gautes Posted January 5, 2019 Posted January 5, 2019 4 timer siden, lafterolf skrev: På 109 ligger tanken bak. Din under setekassen. Det er nok derfor. Det er jo selvfølgelig som alltid et par unntak på 109ere. (88 for den saks skyld , men nevnes ikke her.) Noen har tank eller tanker under setene foran og ingen bak. Noen har bare tank bak og noen har tank under sete foran i tillegg. Men jeg har ikke sett noen med tre tanker orginalt ennå. Forbauser meg ikke om det finnes. Quote
Dråget Posted January 12, 2019 Author Posted January 12, 2019 Jeg fant "tankprøvemonteringsmodus" Jeg finner da at det blir ca 23cm mellom baktravers og "tanktravers". Lafterolfs 21 cm hadde blitt i trangeste laget, men det kunne gått akkurat... Takk for spark bak for å få prøvemontert tank og ta mål på egen bil Quote
Klusenhusen Posted January 13, 2019 Posted January 13, 2019 Jøss, du bygger jo ny ramme. Imponert! Quote
Dråget Posted January 13, 2019 Author Posted January 13, 2019 Takk takk Bytter bit for bit, så da er det vel en restaurering... kun bakerste delen som var sliten. Resten er i ganske god stand. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.