Andershauk Posted December 28, 2018 Posted December 28, 2018 Hei, da var det tid for første innlegg her på forumet. Har blitt den stolte eier av en disco 3, hentet før jul og etter en 8 timers kjøretur var jeg superhappy, drømmebil i boks. Bilen er nå blitt parkert i påvente av div deler fra uk skjeivt ratt på hjemturen viste seg og være havarert hjullager(har aldri sett maken til slakk før, uten abs feil) som ikke kunne kjennes under kjøring og en styrekule. Lurer litt på en luftfjæringsfeil jeg har som jeg kan plukke litt i når den alikevel står. Kjørenivå ser helt fint ut over natt. Kompressoren starter opp når motoren startes, sviver så ca 1-2min for så og slukke og en feilmelding tennes i display og det står at bare normal kjørehøyde er tilgjengelig. Feilmeldingen kommer innen 20sekunder opp ved minusgrader. Kan kompressor plukkes ut av bil og at bil holder seg i kjørehøyde(såfremt den ikke lekker i belger/ventilblokker?) og uten at det kommer krøll på can-nettet? Webastoen starter ikke, har lest litt om at den kan ha låst seg pga lite diesel?? Kan dette resettes fra bilen? Er det noen mulighet for og tvangsstarte den orginalt uten webasto panel? Kan webasto plukkes ut av bil for og overhales uten at det kommer en haug feilkoder og krøll på can? Quote
ottahol Posted December 28, 2018 Posted December 28, 2018 Årsmodell og kjørelengde? Tar du ut sikring og rele for kompressoren så tror jeg du kan ta ut kompressoren og beholde normal kjørehøyde. Jeg hadde også feilmelding på min men det var en tilleggsopplysning at den oppnådde ikke trykk raskt nok. Da er det sannsynlig inntaket på kompressoren som det er feil på. Dette kan skiftes, men jeg skiftet komplett kompressor da min hadde gått 180000. Man kan vel resette Webastoen med å ta ut sikring. Jeg hadde feil på min og plukket den ut og skiftet brennkammer og temp.føler. Quote
knikeren Posted December 29, 2018 Posted December 29, 2018 Gratulerer med fantastisk bil Bytt lagrene på begge sider da de er like godt slitt, anbefaler hjullager ifra Timken da du ikke ønsker å gjøre denne jobben igjen med det første. De pleier å sitte noe så inni helsiket godt fast Når mitt gikk helt i filler så slo den heller ikke ut på abs'en. Fikk humpet meg hjem etter att den smalt i lageret med bare rent flaks. Det med luftfjærene kan også væreatt du har fukt i systemet som fryser når det blir kaldt. Tror det var oppi en tråd her for litt siden. Sikring nr 26 skal kunne taes ut uten att den senker seg. Webastoen tror jeg du må resete med diagnoseaperat eller altox eller lignende. Men verdt forsøket med sikringen Quote
Andershauk Posted December 29, 2018 Author Posted December 29, 2018 Supert, kan prøve et par ting da. Bilen er en 07 mod kjørt 238000km. Bestilte timken lager ja, lest en del om britparts lager, så jeg kryssa fingrene for at dyrt var bra:) Ble bare et denne omgang, får ta me et til ved neste bestilling. Quote
trondshj Posted December 29, 2018 Posted December 29, 2018 Hei, og velkommen til forumet. Har hatt noen lagerhavari på D4 uten at det har gitt seg utslag i ABS-feil, så jeg tror ikke man skal regne med at ABS-feil dukker opp som et symptom hjullagerhavari på D3/D4. Kompressorproblemet ditt er sannsynligvis som knikeren nevner fukt og/eller at tørkemiddelet i kompressoren har passert "Best før"-dato med flere år. Du får kjøpt overhalingskit og/eller bare tørkemiddel, som kan gi kompressoren noen flere år. Grei jobb om man har litt færre enn åtte tommeltotter. Den største utfordringen oftest å få løsnet alle slanger og nå den ene mutteren som sitter "litt" kinkig til. Gjorde dette for 2-3 år siden, og kompressoren min durer og går fortsatt. Om du svipper innom et verksted med litt peiling (vet ikke hvem det måtte være i din del av landet), så kan de slette feilkoder og kjøre renseprosedyre på webastoen din. Dersom den ikke kommer seg etter det så trenger den nok en service. Men den bekymringen får du ta når du eventuelt har blitt litt klokere på hva som er problemet. Quote
Hanslr Posted December 29, 2018 Posted December 29, 2018 Anbefaler deg en IID Bluetooth. Det er en liten kostnad i forhold til mye annet, og kan spare deg for mye grubling. Du kommer til å få bruk for den flere ganger. Kjøp overhalingsett til kompressor med nytt lokk til tørkeren. 90% sjanse for at brenneren i webastoen må byttes. Quote
knikeren Posted December 29, 2018 Posted December 29, 2018 5 timer siden, Andershauk skrev: Supert, kan prøve et par ting da. Bilen er en 07 mod kjørt 238000km. Bestilte timken lager ja, lest en del om britparts lager, så jeg kryssa fingrene for at dyrt var bra:) Ble bare et denne omgang, får ta me et til ved neste bestilling. Styr unna shitpart (britpart) jeg bruker kun shitpart på exmil'en og på plasser som det ikke gjør noe hvis det ryker, aldri motordeler eller andre ting som du ikke ønsker å bytte ofte Personlig så bestiller jeg kun deler ifra Advancedfactors.uk raske, gode priser, kvalitet og billige deler å velge mellom. De har også gode bilder om hvilken del du skal ha med riktig delenr og hvordan den er plasert. Prøv først å få resetet Webastoen, er du heldig så har den bare gått i lock out hvis ikke så koster nytt brennkammer rett rundt 2500kr og lett å skifte selv Quote
Andershauk Posted December 30, 2018 Author Posted December 30, 2018 Takker for svar Noen som tilfeldigvis vet forskjell i leveringstid mellom dhl economy og dhl express fra AF? Kikket på bekreftelsen og oppdaga jeg ikke har valgt expressfrakt Quote
trondshj Posted December 30, 2018 Posted December 30, 2018 Har aldri bruk express, men vanlig frakt har pleid å komme frem uken etter bestilling her i de ikke så veldig sentrale delene av Østfold. Quote
knikeren Posted December 30, 2018 Posted December 30, 2018 1 time siden, Andershauk skrev: Takker for svar Noen som tilfeldigvis vet forskjell i leveringstid mellom dhl economy og dhl express fra AF? Kikket på bekreftelsen og oppdaga jeg ikke har valgt expressfrakt Jepp Vanlig sending ifra de via DHL att hvis du bestiller de i dag så vil du mest sansynelig ha de på døra iløpet av torsdag/fredag. DHL express: hvis de mottar betaling innen kl 08.00 så sender de ut ifra butikken rundt kl 09.30- 10.30 samme dag og delene er på døra de innen kl 16.00 neste dag har brukt ekspress 3 ganger og de leverer under 24t litt usikker på nå som det er helligdager, blir nok litt annerledes da. Hvis det er store og tunge ting så kan det bli litt dyrt med ekspress ikke finn på å bruk andre fraktalternativer en DHL hvis du ikke vil vente gode 2 uker på varene Quote
Tobba Posted December 30, 2018 Posted December 30, 2018 Brukt dhl express endel fra lrdirect, vært borti å få delene dagen etter bestilling Quote
Andershauk Posted December 31, 2018 Author Posted December 31, 2018 Da finner jeg på andre ting den uka det tar Har også blitt sterkt rådet av totveit til og sjekke oljepumpen etter hans episode for ei stund siden. Det endte jo opp med og måtte lage spesialverktøy til og holde igjen reimhjulet til vifta for og få løsnet den. Plukket meg videre innover og kom til det ytterste reimhjulet på veiven, der har nok han som skifta reima før meg vært redd for løse bolter etter jobben så der endte jeg opp med og sveise mutter på to av boltene for og få løsnet dem. Jeg tok kveld når jeg kom til reimdrevet på vannpumpa, de boltene var også skrudd til som om de holder hele verden på plass Quote
Tobba Posted December 31, 2018 Posted December 31, 2018 Ser du bor i Sandnes, jeg har både verktøy til vifta og til timinga hvis du skulle trenge, se også anonnsen min på finn hvor jeg selger litt D3 deler Quote
karsteb Posted January 1, 2019 Posted January 1, 2019 Kan være på tide å skifte lufttanken, det ruster mikrohull og lekker. Har vel etter hvert skiftet ut nesten alle delene i luftfjæringen på min 06. Hadde jeg startet på nytt, ville jeg nok skiftet ut alt fra begynnelsen av og spart mange timer i snøskavlen. I prioritert rekkefølge: Kompressor byttes fra Hitachi til AMK (husk oppdatering av programvare til AMK og å fjerne støykappen rundt kompressoren for å hindre overoppheting), lufttank, høydesensorer (spes bakre), belger (spes foran), bytte eller rense ventilblokker. Quote
Andershauk Posted January 2, 2019 Author Posted January 2, 2019 Tror jeg utsetter både luftfjæring og webasto til oljepumpe er byttet til ny type, deretter skal hjullager byttes(hovedgrunn til at bilen står) og nedre rattaksel. Så tenker jeg og kose meg litt på noen gode kjøreturer før jeg drar igang feilsøking av det ene og det andre Quote
oggioffshore Posted January 2, 2019 Posted January 2, 2019 Nedre ratt aksel kan du antagelig redde med å legge den i olje bad noen dager . La min gamle i bad . Og den er helt ok igjen . Hadde eg visst det . Kunne eg spart meg å bytte Quote
trondshj Posted January 3, 2019 Posted January 3, 2019 15 timer siden, oggioffshore skrev: Nedre ratt aksel kan du antagelig redde med å legge den i olje bad noen dager . La min gamle i bad . Og den er helt ok igjen . Hadde eg visst det . Kunne eg spart meg å bytte Smurte opp akselen på min noen ganger også, men til slutt var det såpass mye slark at den måtte byttes. Gikk vel bortimot et år etter første oppsmøring. Quote
Andershauk Posted January 3, 2019 Author Posted January 3, 2019 19 timer siden, oggioffshore skrev: Nedre ratt aksel kan du antagelig redde med å legge den i olje bad noen dager . La min gamle i bad . Og den er helt ok igjen . Hadde eg visst det . Kunne eg spart meg å bytte Har lest litt om noen vellykkede forsøk på nettopp dette ja, jobben er den samme og med tanke på at kona klaget over tung styring under hennes første tur i bilen bestilte jeg en ny så vet jeg med sikkerhet at den er iorden Quote
Recommended Posts