Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ja tittelen sier sitt, den grønne fare.

Den begynte sitt liv hos oss for noen måneder siden som er relativt greit priset objekt med noen åpenbare mangler som måtte fikses, mesteparten slitedeler.

Der har da også kommet noen overraskelser og for å gjøre det hele morsomt kan jeg sette en pluss etter det som er byttet som var synlig og i god viten måtte byttes ved kjøp, resten er oppdaget underveis;

- Radio (+)

- Alle 4 høyttalere, disse kom som en overraskelse men de stod bom fast så noe sier meg at den radioen ikke har fungert på leeeenge.

- Bremser foran (+)

- Olje og filter på girkasse (+)

- Taktrekk (+)

- Kardangkryss fremme

- Oljekjøler girkasse og begge rør 

- Pakning bunnpanne

- Pakning oljefilterhus

- Høyre forlykt (justering er knekt)

Og her om dagen, like etter å ha fått bilen kjørbar igjen etter å ha hatt et feilslått knot med ledningsnett så fant jeg en fin dam på høyre siden foran.

Resultatet ser dere her;

IMG_20181219_175236.jpg

Jada, jeg kunne nok tatt en enklere vei men i og med at lekkasje kunne komme fra 2 steder og jeg ikke ville kappe og kutte ble dette riktig utvei. Synderen var da en O-ring til 12 kroner på rører inn til varmeregister. Nå får vi håpe det blir tørt snart men dash skal ikke tilbake med det første. 

Jeg har tross alt fått den hersens boka i displayet til klima så motorene skal ut.

Om noen har et sett i Østfold som de vet 100% sikkert de funker så skrik ut, ellers blir de bestilt fra øya i helgen til den nette sum av 160 pund.  

Noe annet jeg bør sjekke under her når jeg i gang? 

Posted

Du kan like godt kappe plastkanalen til baksete luft med engang, for de o-ringene må du skifte X antall ganger i bilens levetid, det foringer ikke bilens funksjon om den plastkanalen er kappet og skjøtet etterpå.

Da kan du skifte de ringene på noen timer....neste gang.

En god løsning er Audi varmeregister  og høykvalitets silicone slanger fra motor rommet med vanlige slangeklemmer til registeret. Da holder det tett (for evig-_- )kanskje.

Det originale designet kan bare garanteres at det ikke holder tett spesielt lenge.

11 år med RRp38 i daglig drift, så dette vet jeg med sikkerhet..

Mvh Brage 

Posted (edited)

Takk for råd og tips Brage!

Blir det noe kødd videre blir nok det veien å gå men har satt inn en høykvalitets oring, av samme typen vi bruker i dykking så håper den holder en stund lenger enn til neste vinter! Fikk også pella i stykker servoene og der er kun motoren til distribusjonsservoen som har gått men det er nok til å slå ut hele systemet.

IMG_20181220_184534.jpg

Tenker uansett å ta vare på de gamle da 2 motorer og alle 3 potensiometer fungerer normalt. Da er det i hvertfall litt reservedeler å hente. Nye er i posten fra øya allerede.

Det som er litt skummelt med å ta ut dash er å se hvilken "makkjobb" som ble gjort under fjerning av luftfjæring. Her er ting bare klippa fremfor koblet ut så om jeg noen sinne tenker på å sette igang det må det loddes en del. På den positive siden er alt under panseret på plass og Nanocom finner ingen feil på EAS og alt kan kjøres manuelt som det skal. Mao potensielt litt lodding og sette inn luftbelger så er det i mål.

Kanskje prosjekt til sommeren, når jeg og bilen har blitt venner igjen...

Edited by EdinM
Bilde
Posted

Da kan vi legge til termostat på lista!

Den gamle stod i full åpen ved 65-70 grader så bilen brukte like mye diesel som en gammel Wichmann-motorisert ferge. Glemt hvilken knotete drittjobb det er på BMW motorene om en ikke vil rive ned hele kjølesystemet men det gikk på litt over en time og bilen går som et skudd.

Men, det kan seff ikke være fryd og gammen. Nå får jeg opp ABS Fault og TractionControll Failure.  Nanocom finner ingen feil, jeg har kontakt med alle 4 hjulsensorer som gir like verdier og meldingen forsvinner etter en stopper motoren. Så snart en kjører noen hundre meter og kommer i litt hastighet er feilen tilbake. Noen som har vært borti dette?

Posted

Leser du ut mens du kjører? Hvis ja har jeg ingen ideer. Hvis nei, prøv det og se om et av hjulene avviker fra de andre. Kan være slakk i et hjullager

Jeg hadde slakk i et bak, men det begynte med ABS fault bare en gang i blant

Posted

Er nok som Jari sier en av tannkransene, som ikke er i posisjon. Hjul lager eller slakk i fremre styrekuler, kanskje?

Må jo gratulere med fin RRp38, setter du den i bra stand så er det virkelig en bil som det er lett å bli glad i;). Ser ut som om du er på god vei til å gjøre det bra....

Lykke til

Mvh Brage

Posted

Har sjekket de både stillestående og i hastighet opp til ca 10 km/t hvor ABS-ecu kutter signalet slik det skal. 

Forsøkt å ligge via Nanocom og kjørt noen hundre meter og det er ingen avvik mellom noen av de men feilen inntreffer først når en kommer opp i litt hastighet og da får en jo ikke målt.

Får vel fullføre interiørjobben først og så gå over lager og kuler over på nyåret. Trøster meg litt med at jeg hadde samme start på eierforholdet til en BMW 5-serie noen år tilbake og etter vi var gjennom de første 4 månedene da var bilen som en drøm og fullstendig problemfri de neste 4 år før den ble solgt videre. Satser på at den her blir noe lignende.

Bilene er jo en drøm å kjøre når alt funker!

Posted

Sprukken ABS ring gir også samme symptom. Kontrolleres ved å ta ut ABS sensor, sjå ned i hullet og snu hjulet/navet til heile ringen er kontrollert. 

• 2 weeks later...
Posted

Da er bilen komplett igjen!

Klimaanlegg fungerer som det skal uten feilkoder, varmeregister er tett, ABS meldingen viste seg å være en dårlig kontakt som ble løst med elektronikk-rens på boks og bilen er blitt døpt av fruen;

Rambo!

Godt nyttår alle sammen.

• 6 months later...
Posted

En stund siden forrige oppdatering på den grønne fare, og det har ikke bare vært fryd og gammen.

Heldigvis kan en vel si at bilen i det minste får kjærlig omsorg nå så ting blir bedre og bedre men våren har vært lang.

Elektrostyret ut under dashen har blitt ryddet opp i og jeg har kommet et steg nærmere å finne ut hvordan EAS er blitt bypasset. Bestiller nye luftbelger til uka så forhåpentligvis er det luftfjæring på den igjen i høst.

Webasto er feilsøkt og det var en liten lekkasje ved pumpa som gjorde at diesel ikke kom frem. Ble fikset lett med et nytt stykke rør.

Akselkryss er byttet på fremre mellomaksel, så bilen er firehjulstrekk igjen men til uka tas også bakre mellomaksel bare for å være helt sikker.

Radiator gikk at dundas tidlig i våres så bilen tok unna 1 liter kjølevæske pr 50 km og jeg fryktet et lite øyeblikk topp-pakningen men har nå kjørt 3000km etter radiator bytte uten at det mangler en dråpe.

Her om dagen ble jo også ferdige med nytt taktrekk v2.0 og resultatet kommer i bilder :)

Nå må vi bare finne ut hvor ny vibrasjon i understellet kommer fra når bilen passerer ca 105km/t (mulig jeg finner svaret når jeg bytter bakre kryss), samt finne ut hva den ifølge Nanocom ukjente permanente feilen på airbag er!

Om noen har noen tips her er de hjertelig velkommen!

IMG_20190629_142526.jpg

IMG_20190629_143024.jpg

IMG_20190629_144613.jpg

IMG_20190629_184246.jpg

Og jo, glemte det nesten!

Her om dagen sviktet bilen for første gang. Fullastet med 4 dykkere og utstyr takket dynamo for seg.

Takk til gutta på Fredrikstad Vikleverksted som ordnet overhalt del dagen etter!

Posted

Ble jo kjempebra det taket ditt. :)  Jeg skal gjennom samme operasjon snart selv, hva brukte du for å fjerne gammel lim?

Posted

Brukte en plastbørste fra Jula til å skrubbe det verste med. Børsa koster drøyt 50 lapp og er såpass stiv at den fungerer utmerket. Der hvor det forblir klissete har CRC en fin sak som heter så mye som Sticker Remover til ca 80 kroner. Bare husk å rengjøre godt med silikon fjerner eller lignende om du bruker denne ellers vil ikke ny lim få godt feste.

• 1 year later...
Posted

Et helt år siden sist oppdatering her, og jeg er elendig på å dokumentere med bilder.

Det må det jaggu bli skjerpings på men følgende har i løpet av året skjedd med bilen;

Det ble til slutt en ny mellomaksel foran da hjulkryss gikk tvert av etter bare noen uker.

En dårlig viskosekobling ble funnet som synderen og ble plukket av reservekassen. Fikk benyttet anledningen til å sjekke lager og ta en oljeskift på fordelingskassen. Forutenom en bulk laget av mellomakselen og en knust bryter på girkassen ble det heldigvis ingen store skader etter at akselen knakk.

På vei til en dykketur ble det greit varmt på et av hjulene, og kaliper som ikke var verdt å redde ble byttet. Like før PKK i juni ble andre byttet og nye klosser ble selvfølgelig med på kjøpet. Nytt flexirør ble sveiset på grunnet en overivrig kontrollør men shit au, det er i hvertfall noe nytt og blankt der nå.

I og med at vi skulle på langtur i sommer, og en ny vibrasjonsdemper uansett skulle på tok vi vannpumpe og reimer i samme slengen. Den berømte Airbag-lampen ble slukket etter mye knot med feilsøk hvor det viste seg at den har et finurlig system med 2 pærer i lampen. Ryker den ene pæra så begynner den andre å lyse. Note to self: neste gang den lyser så blir det første sjekkpunkt så jeg slipper å demontere halve bilen og bruke hele helgen på feilsøk av en pære til 5 kr. 

Så til selve turriggen;

Ut med reservehjul og inn med ekstra batteri i brønnen på 100Ah. Ekstra ledninger fremover for å sikre en kjøleboks som går døgnet rundt og ut med setene for å bygge seng.

Bilen har forutenom slitedeler og annet rusk som nevnt tidligere gått smertefritt og fikk ila 19 dager i juli hele 4300 km ekstra på telleren uten et eneste feilslag.

Hva som skjer videre?

Tja, jeg har jo lyst på en skikkelig takgrind og kufanger foran, samt det frister litt med justerbare dempere og litt stivere fjærer?