Jøgge Posted November 21, 2018 Posted November 21, 2018 (edited) Da er jeg klar for og begynne og bygge om Serie 2A bilen. Skal ut med orginalmotoren med komplett drivlinje og sette inn en V8 med komplett drivlinje fra en Serie 3 V8 Stage One. Har i lang tid hatt lyst til og gjøre dette for og få en kraftigere motor med en mer normal utveksling. Startet med og kjøpe en Serie 2A av en kompis for ca 10 år siden som var påbegynnet restaurering. Pga utenlandssopphold (5 år i Australia hvor jeg seff kjørte Diskovery)så blei ikke denne ferdig og reg før i år. Ikke lenge etter så begynnet jeg og tenke på V8'er... Så da at det var en Serie 3 med V8 orginalt til salgs på Finn så da var det bare å ta en tur til Førdetraktene og få den hjem til Sola. Kjente egentlig ikke til Stage One historien men Rolf tipset meg så jeg fikk lest meg opp litt. Søkte så til Biltilsynet i Stavanger (hadde hatt noen andre saker med de også og de har alltid vært imøtekommende, positive og proffe) om og få gjøre denne ombyggningen. De behandlet søknaden og jeg fikk full godkjenning. Happy Days. Legger inn bilder etterhvert som det skjer noe. Edited November 21, 2018 by Jøgge La inn bilder. Quote
Erik Iversen Posted November 21, 2018 Posted November 21, 2018 Denne blir spennende å følge! Jeg planlegger også V8 inn i seriebil (etter hvert) Quote
Jøgge Posted November 21, 2018 Author Posted November 21, 2018 48 minutter siden, Jøgge skrev: Da er jeg klar for og begynne og bygge om Serie 2A bilen. Skal ut med orginalmotoren med komplett drivlinje og sette inn en V8 med komplett drivlinje fra en Serie 3 V8 Stage One. Har i lang tid hatt lyst til og gjøre dette for og få en kraftigere motor med en mer normal utveksling. Startet med og kjøpe en Serie 2A av en kompis for ca 10 år siden som var påbegynnet restaurering. Pga utenlandssopphold (5 år i Australia hvor jeg seff kjørte Diskovery)så blei ikke denne ferdig og reg før i år. Ikke lenge etter så begynnet jeg og tenke på V8'er... Så da at det var en Serie 3 med V8 orginalt til salgs på Finn så da var det bare å ta en tur til Førdetraktene og få den hjem til Sola. Kjente egentlig ikke til Stage One historien men Rolf tipset meg så jeg fikk lest meg opp litt. Søkte så til Biltilsynet i Stavanger (hadde hatt noen andre saker med de også og de har alltid vært imøtekommende, positive og proffe) om og få gjøre denne ombyggningen. De behandlet søknaden og jeg fikk full godkjenning. Happy Days. Legger inn bilder etterhvert som det skjer noe. Måtte starte med og åpne opp litt i garasjen. Quote
Klusenhusen Posted November 22, 2018 Posted November 22, 2018 Lekre kajakker du har hengende på veggen. Quote
Thoma_s Posted November 22, 2018 Posted November 22, 2018 Spennende prosjekt. Blir nok mer power med V8 en 2.25. Her må jeg nok innom en dag igjen. Quote
Jøgge Posted November 22, 2018 Author Posted November 22, 2018 40 minutter siden, Klusenhusen skrev: Lekre kajakker du har hengende på veggen. Tidligere vinterprosjekter...300 timer pr kajakk. Quote
telindnor Posted November 22, 2018 Posted November 22, 2018 Artig prosjekt. Gleder oss til fortsettelsen Quote
Jøgge Posted November 25, 2018 Author Posted November 25, 2018 Da var motor, girkasse komplett samt foraksling ute. Mangler bakakslingen og torpedoveggen. Deretter må det samme gjøres på serie 2A bilen utenom torpedoveggen. Skal så lage og forandre på tverrbjelkene i ramma. Quote
Elvehundre Posted November 27, 2018 Posted November 27, 2018 Artig prosjekt. Og artig du får godkjent dette. Lykke til. Ønsker alle en fin dag hilsen Henry Arnfinn Quote
Jøgge Posted November 27, 2018 Author Posted November 27, 2018 På 25.11.2018 den 23.47, Jøgge skrev: Da var motor, girkasse komplett samt foraksling ute. Mangler bakakslingen og torpedoveggen. Deretter må det samme gjøres på serie 2A bilen utenom torpedoveggen. Skal så lage og forandre på tverrbjelkene i ramma. Quote
Jøgge Posted November 28, 2018 Author Posted November 28, 2018 Ser jeg har en del og lære angående å legge inn nye bilder o.l. Får litt dobbelt opp ja...skal prøve og slette litt når jeg ikke er i garasjen. Når jeg åpner opp V8'eren så er den full av gammel oljegrøt. Den var så full at jeg ikke ville kjøre den og ta en komp test. Åpner opp og sjekker alt. Delene er såpass billige at jeg regner med og skifte amass. Tror og jeg vipper ut alle frostpluggene og spyler alle kjølekanaler grundig. Quote
gautes Posted November 28, 2018 Posted November 28, 2018 Veldig god ide med frostpluggene og spyling. Har kjørt endel mishandla åttere på diesel som olje og skiftet noen ganger. Kun varmkjøring på tomgang. Utrolig hvor mye grax det kan være i en slik uten havari. Quote
Jøgge Posted December 1, 2018 Author Posted December 1, 2018 Fortsatt med demontering av motoren for og få status og avgjøre hva som må gjøres. Ser ut som rammelager og veistak glidelager er ok. Skifter uansett disse. Disse delene er såpass billige så når først motoren blir overhalt så skal mye skiftes som oljepumpe, kamaksling o.l. Quote
Jøgge Posted January 7, 2019 Author Posted January 7, 2019 Litt rolig noen uker da jeg måtte bruke litt tid på og skifte en komplett cluch med svinghjul på en Fransk 308....turbo diesel med dobbelmasse svinghjul. Lengtet etter en LR som en kan skru på normalt vis i... Uansett nå er V8'en innlevert til Nilsen Motor for slip av veiv...hones eller bores..sliping av ventiler...ventilstyringer...og de monterer den også sammen med masse nye deler. Har og såvidt begynnet og lage nye tverrbjelke som er demonterbart under gearkasse. Demonterer Serie 2A bilen hvor alt skal inn. Quote
vegarj Posted January 7, 2019 Posted January 7, 2019 Tøft prosjekt ser bra ut de kajakkene også. Kan du fortelle hvor tunge de er, og hva er hovedforskjellen på en slik og en plast når det gjelder å padle? Quote
svalbard Posted January 7, 2019 Posted January 7, 2019 vis noen trenger full pakke 3,9+aut for å putte i seriebil så har je komplett rrc billig inkl arbererx2 Quote
Jøgge Posted January 16, 2019 Author Posted January 16, 2019 På 7.1.2019 den 14.31, vegarj skrev: Tøft prosjekt ser bra ut de kajakkene også. Kan du fortelle hvor tunge de er, og hva er hovedforskjellen på en slik og en plast når det gjelder å padle? Kajakkene skulle vært ned i 22-25 kg men mine er nok rundt 40 kg. Litt Offshore versjon hvor jeg ikke har spart på Epoxy'en..... De er fine og paddle, rettningsstabile, enkle og svinge med uten ror. Har paddlet tilnærmet zero i plastkajakker så har lite sammenlikningsgrunnlag. Fordelen med plast er at en ikke trenger og være så forsiktig med de.... Quote
vegarj Posted January 16, 2019 Posted January 16, 2019 Jeg har en SeaBird. Deilig å ikke være noe særlig bekymret for skader, men en tre-kajakk er jo 100 ganger finere Lurer litt på å lage meg en kajakk i garasjen neste vinter Quote
Jøgge Posted January 24, 2019 Author Posted January 24, 2019 Da er motor og gearboxer ute av Serie 2A bilen. Følte motoren satt ganske godt fast når alle boltene var fjernet mellom motor og clutch hus. Blei lettere når løftestroppa blei tredd på riktig side av drivakslingen til fremre aksling....he he. Quote
Jøgge Posted January 31, 2019 Author Posted January 31, 2019 Fikk kappet noen tverrbjelker i ramma og punktet inn festene til ny tverrbjelke som er festet med skruer/bolter og kan demonteres ved behov. Litt uvant og kappe bjelker ut av ramma.... Quote
Erik Iversen Posted February 1, 2019 Posted February 1, 2019 Hvilken bil kommer den nye bjelken fra og kan du beholde de originale motorfestene? Quote
Jøgge Posted February 4, 2019 Author Posted February 4, 2019 På 1.2.2019 den 19.23, Erik Iversen skrev: Hvilken bil kommer den nye bjelken fra og kan du beholde de originale motorfestene? Lager nye bjelker selv. Bruker normal kvalitet på stålet og samme tykkelse. Blir bedre enn orginalbjelkene som bare er punktsveist. Da blir det rustsprengning. Helsveising er bedre. Kan ikke bruke de orginale motorfestene da V8'eren kommer mye lengre frem i ramma. Quote
lafterolf Posted February 4, 2019 Posted February 4, 2019 Hvor er styresnekken plassert på stage one? Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.