Jump to content

Recommended Posts

Posted

Noen som har noen bra forslag her?

Mulig dette har vært belyst før, men prøvde å bruke søkefunskjonen, men fant dessverre ingenting.

Jeg har et godt eksemplar av en ex mil, men syns vel behovet for en Diff lock jeg kan bestemme over er på sin plass ettersom jeg bruker den endel i terreng. 

Noen som har montert ARB sin, eller lignende?

Posted

Arb sperrer gjelder vel med 24volt kompressor. rover forran og salibury bak..  gaute har montert en del... :D

ønsker meg det selv. men det koster.. og må monteres osv osv.. 

Posted

ARB leverer både 12 og 24 volt kompressoerer.

Koster litt men er mitt ultimate valg.

Misliker sperrer jeg ikke kan styre selv.

Posted

har locker foran og bak på en av mine rrc litt skummell på vinterføre da skal man væta hva man driver med he he 

• 2 weeks later...
Posted
20 timer siden, austbø109 skrev:

Sier bare tommelen opp for detroitlocker bake

men da får du ikke den kule pffssssssss lyden :D 

Posted

Og ikke noen morsomme knapper å klå på heller.

Mulig Austbø snart kjøper selvkjørende bil. ;)

Godt vi er litt forskjellige.

Gauteknottofil

• 5 years later...
Posted

bumper denne litt.. 

Jeg prøver å finne ut hvordan jeg kan få diff sperre på frem (rover) og bak (salisbury) akslene på min Exmil.

Ashcroft sine støttes visstnok ikke av seriebil ref Dave.

I samme slengen er jeg på jakt etter heavy duty stikkaksler.

Ashcroft har en som funjker for salisbury , dog kun den korte/høyre. Så nå har jeg en som tåler juling, og en som tåler nada..

Jeg vet jo hvor mitt svakeste ledd er... for å si det slik.. Skulle derfor gjerne hatt en stikkaksel, 835mm lang, med 24 splines i hver ende.. og ikke den som Ashcroft har, som er 835mm lang, men med 24splines ytre, og 23 splines indre...

PS jeg skal akkurat til å montere en ARB twin compressor, så luft har jeg

Posted

Foran har du vanlig 10-spline diff vil jeg tro, rart de ikke har sperre til den. 

salisburyakslingen er veldig sterk, og den lange akslingen fjører mer enn den korte og vil derfor ikke være like utsatt for brudd. Jeg tror de vil holde gitt at du ikke kjører som ungdommen i Elvedalen gjør. 😝

Posted

jeg syntes også det var litt rart, men Dave sa at de kun har til defender, og ikke seriebiler.. 

Skulle gjerne hatt sperre i salisbury også..

Hvilke valg har man for sperre foran og bak?

jeg tenker jeg skal ha foran først..

jeg har lagt ned ALT for mange timer i den bilen til at jeg tør kjøre for mye gris.. men har allerede måtte bruke winch da ende fremhjulet stod i luften og spant...

Posted (edited)

Sperre bak først!

Sjelden man bruker sperren foran ved vanlig offroading.

Jeg har ARB-sperre fra Ashcroft bak på en Salisbury med åtter foran.

Serie 1  107kjent som Snehvit.

Standard stikkaksler og har røket en tre-fire av dem gjennom årenes løp.

Det har vært ved meget frisk belastning for å si det slik.

Den gangen jeg tok begge hadde jeg kjetting på, stoore hjul og snø opp mot hovedlyktene.

Fordelen med svake stikkaksler bak er at de er enkle å bytte og rimelige i innkjøp.

Vi hadde alltid med oss et sett til bakakselen på tur.

Forsterkede stikkaksler bak flytter svakeste punkt inn til girkassene.

De er hverken enkle å bytte i felt og slett ikke lommebokvennlige.

Edited by gautes
Posted

de poengene med stikkaksler har jeg også tenkt på.. det er jo rimelig korka av meg om jeg får spesiallaget heavy duty, som ryker, og som da er tilnærmet umulig å få om man skulle være på tur et sted..

learning by doing.. note to self.. 

Så en ARB sperre fra ashcroft vil kunne monteres i min ? Er det ikke krevende å få gjort? Kanskje det fins folk i Bergen området som kan gjøre det for meg for en sum håndpenger?

Jeg har inntrykk av at halvparten mener man skal ha sperre foran først, og andre som mener motsatt.. Kommer vel an på hvordan man står når man trenger det som mest.

Kanskje smart med bak.. siden jeg har winch foran...

Posted (edited)

God akselvandring er ofte bedre enn sperre, for så lenge hjulene er på bakken har man vanligvis grep. 
det finnes mange kreative løsninger, men ingen som Vegvesenet jubler for. 

regner med at du allerede har parabelfjører?

Med innkoblet sperre foran har du en bil som bare går rett fram.

Edited by lafterolf
Posted

Sperre foran er kun for offroading.

Parabolfjærer har jeg ja. 

Poenget mitt er at om man havner i en situasjon hvor ett av hjulene ikke rører.. vel da er det sperre som gjelder.

Liker å være forberedt.

Har feks vade sett på girkasse og akslinger.. kommer jeg til å bruke det? Sikkert aldri.. 

kjekt å ha...

så spørsmålet mitt er vel mer. 

hvilken diff sperre passer min bil, og ikke OM jeg skal ha. ;) fordi jeg kommer til å montere.. så fremt jeg finner ut hva som passer..

må jo bruke opp pengene før kjærringa gjør det..

Posted

Det finnes mange varianter av sperrer og produsenter.

Jeg er glad i ARB manuelle sperrer men andre igjen foretrekker automatiske diffbremser.

Og så har du alt imellom....

• 1 month later...
Posted

Ang sperre foran/bak. Det året jeg kjørte nesten daglig med MB (på Jan Mayen) var regelen min "sperre bak for å komme seg frem, sperre foran kun for å komme seg løs"... Reddet meg fra mange vanskelige situasjoner langt fra nærmeste hjelp (eller tre til å feste vinsj i)

JM09.09.05-Vask-005.jpg

Posted

Veldig riktig bruk av sperrer, synes jeg.

Sist brukt av meg i dag i postløp i det svenske terreng.