Diaboli Posted October 22, 2018 Posted October 22, 2018 Har investert i en urørt og original seriebil som forhåpentligvis blir et overkommelig vinterprosjekt. Bilen har hatt to eiere og stått på en låve i mer enn 20 år. Starter og går med ny bensin. Første eier var bjørnejeger og solgte bilen i 1970. Etter det har bilen aldri vært omregistrert og skiltene har sittet på hele tiden. Alt er originalt fra lakk til seter, med unntak av en vanntemperaturmåler og chrome spokes. Sistnevnte skal av så raskt som mulig. I tillegg er det et stort soltak som løftes av og ekstra varmeapparat. Planen er å beholde bilen som den er og få den EU-godkjent i løpet av vinteren. Bremsepedalen går rett i gulvet uten motstand, så det blir full overhaling av bremser. Det eneste som er gjort til nå er en grundig vask både utvendig og innvendig. Skummet, høyttrykkspylt, vasket, «clayet» og polert. Quote
telindnor Posted October 22, 2018 Posted October 22, 2018 Oi oi, en nydelig tidsmaskin Gratulerer! Quote
Ronny Jacobsen Posted October 22, 2018 Posted October 22, 2018 De finnes fortsatt! En tidsmaskin Jeg går ut i fra at du snart oppdaterer med bilder av nyshinet lakk!? Quote
jorgenht Posted October 22, 2018 Posted October 22, 2018 Så flott! Så denne på Finn og bannet over at jeg ikke hadde tak å sette den under. Blir gøy å følge med! Quote
Land Rover for alle penga Posted October 22, 2018 Posted October 22, 2018 Gratulerer IKKE mal den Quote
Thoma_s Posted October 22, 2018 Posted October 22, 2018 Flott bil. Gratulerer. Blir flott på orginale felger og 7.5 hjul . Quote
austbø109 Posted October 22, 2018 Posted October 22, 2018 Denne er var kjempe fin, konserver å kos deg Quote
lafterolf Posted October 23, 2018 Posted October 23, 2018 Gratulerer. Den matte slitte lakken er magisk! Måtte den aldri bli polert eller lakkert. Dette er en sjelden perle. Quote
SiggenRRC Posted October 23, 2018 Posted October 23, 2018 For en utrolig flott bil! Gratulerer så mye! Som du sier; et perfekt vinterprosjekt! Quote
motom Posted October 23, 2018 Posted October 23, 2018 Den var tøff! Sjelden vare i disse dager å se en så original... Enig mtp hjulene!! Quote
K.H Posted October 23, 2018 Posted October 23, 2018 Herlig. Ta skikkelig storservice og kos deg Quote
gautes Posted October 24, 2018 Posted October 24, 2018 19 timer siden, K.H skrev: Herlig. Ta skikkelig storservice og kos deg Vasket , skrubbet og strigla. Da er det bare service og forebyggende vedlikehold i vinter. Litt feil med både dekk og felg for orginalistene men på den annen side er de nesten tidsriktige. Ihvertfall en solid del av bilens historie. Quote
Diaboli Posted October 24, 2018 Author Posted October 24, 2018 Tusen takk for hyggelige og oppmuntrende kommentarer. Bilen blir neppe særlig blankere enn den er nå fordi det er ikke nok lakk å jobbe med. Derfor er den bare "clayet" og vokset - ikke polert som jeg kom i skade for å skrive. Her blir man lett arrestert av de som driver med "detailing". Planen er å bestille ny bremsepumpe, nye bremsebånd og nye calippere. Videre skal jeg kjøpe inn servicesett til motoren og bytte en del slanger. Så er det nødvendig med nye hjullagre og simringer. Vurderer å sette bort jobben med bremser og hjullagre. Noen som vet hvor mange timer som vil gå med på en sånn jobb? Det fulgte forøvrig med originale felger og ubrukte bakseter. Quote
gautes Posted October 24, 2018 Posted October 24, 2018 8 Hjullager 4 låseblikk til hjullagermutterne 4 flenspakninger evt. pakning på tube 4 Simringer 1 Bremsemaster 4 Hjulsylindre 2 sett bremsesko 2 fjærsett til bremsesko 3 bremseslanger 2 patroner fett 1 liter bremsevæske Grovt smergelpapir Rustløser Kanne med tålmodighet regn med alt fra 4 til mange timers jobb avhengig av korrosjon,tilpassing av bånd og lufteproblemer. Quote
Diaboli Posted October 24, 2018 Author Posted October 24, 2018 Takk for fantastisk oppskrift! Ser utfra dokumentasjonen at det er tid for nye bremser. Quote
Diaboli Posted October 25, 2018 Author Posted October 25, 2018 (edited) Brukt et par timer på motorvask og fått ut masterpumpen til bremser. Edited October 25, 2018 by Diaboli Quote
Diaboli Posted October 27, 2018 Author Posted October 27, 2018 55 år gammel Elephant Hide før og etter behandling med støvsuger, mikrofiberklut, melaminsvamp og Autoglym Vinyl & Rubber Care. Quote
lafterolf Posted October 27, 2018 Posted October 27, 2018 Det ligner ikke elefanthud. Den er veldig grov i mønsteret. Quote
Diaboli Posted October 29, 2018 Author Posted October 29, 2018 (edited) På 27.10.2018 den 20.10, lafterolf skrev: Det ligner ikke elefanthud. Den er veldig grov i mønsteret. Det kan være riktig. Forsetene er en del grovere i strukturen. Edited October 29, 2018 by Diaboli Quote
gautes Posted October 29, 2018 Posted October 29, 2018 På 27.10.2018 den 20.01, Diaboli skrev: 55 år gammel Elephant Hide før og etter behandling med støvsuger, mikrofiberklut, melaminsvamp og Autoglym Vinyl & Rubber Care. På 27.10.2018 den 20.10, lafterolf skrev: Det ligner ikke elefanthud. Den er veldig grov i mønsteret. Med sånn behandling burde vel både elefanten og vi se ut som barnerumper igjen , Rolf . Men du har helt rett. Kan dette være en slags kopi eller noe moderne greier ? Quote
lafterolf Posted October 29, 2018 Posted October 29, 2018 Ja si det du. Jeg sitter mye, men tviler på at skinnet er hverken slitt eller blankt Quote
pesto_trader Posted October 29, 2018 Posted October 29, 2018 Ville vært rart om du ikke var på forumet også. blir veldig bra! Hilsen han som tilfeldigvis stoppet utenfor forrige uke midt i vaskingen Quote
Diaboli Posted November 2, 2018 Author Posted November 2, 2018 (edited) På 29.10.2018 den 21.06, pesto_trader skrev: Ville vært rart om du ikke var på forumet også. blir veldig bra! Hilsen han som tilfeldigvis stoppet utenfor forrige uke midt i vaskingen Veldig hyggelig! Neste gang kan jeg by på en kaffe. :-) Edited November 2, 2018 by Diaboli Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.