Jump to content

TDZ power steering retter ikke opp


Bjartesa

Recommended Posts

Er det noen som har erfaring med TDZ powersteering? Har nettopp skaffet meg en nydelig 1973 88". Denne har ettermontert TDZ servosstyring. Veldig lett på styringen, men den retter ikke opp i det hele tatt. HVis jeg slipper rattet i en sving så følger den bare svingen. litt skummelt.

Har også prøvd å sette på originalt styrestag,  har ikke skilter ennå så får bare prøvd den på en liten grusvei, men den virker mye bedre uten servostyringen. Noen forslag? trenger å få ordnet dette før EU og skilter. 

Link to comment
Share on other sites

Siden styresylinderen styres av styrestaget vil ikke selvopprettingen castervinkelen gir på akslingen rette bilen. Du er avhengig av den lille selvopprettingen som finnes i snekka.

Det er lite å gjøre med. Fyll olje i snekka og etterfyll i hjelpesnekka. Den ligger på bilens venstre side ved radiatoren. Skru av lokket og fyll opp.

Link to comment
Share on other sites

Ok, men hvis det er litt selvoppretting i snekka så bør det være nok til å påvirke styresylinderen slik at den retter seg opp. Det vil si at det er viktig som du sier at snekker og hjelpesnekke virker optimalt? Er det noen måte å sjekke at hjelpesnekke virker som den skal? Skal i hvert fall sjekke olje nå. 

Link to comment
Share on other sites

Ofte blir de kjørt uten olje og vil ruste og bli for treg. Da mister man følelsen med hjulene og bilen må gjetes på veien. 

 

Denne servostyringen er sånn at du må finne deg i lite selvoppretting. 

Noen bruker dem bare i terrenget og kobler ut oljepumpa når de kjører etter vei.

Link to comment
Share on other sites

supert,da skal jeg prøve å ringe de.

Har nå slakket litt på styresnekka, tror den var litt stram, Det satt også et GT ratt på den, dette har jeg skiftet til original. mener dette har hjulpet en del.

For de som er interessert så fikk jeg nå svar fra Heystee:

 

"That is hard to say, this is a problem that is more common. The base of the problem is lack off castor of Series vehicle, this is what also causes the "death wobble" some people experience in the standard setup. The power steering has a dampening effect that does not help, it takes more force to but it back in neutral position. Strangely enough, some vehicles have this issue, some don't. I think this is caused by the leaf springs, as these can make the axle rotate backwards, causing more castor.

Knowing that, we have tried putting castor correction plates between the springs and axle, which solved the issue in some cases.

What can also cause this is to much pre load on the railco bushing/ bearing on the swivel housings. That could be checked as well. You could even replace the railco bushing (which is a mechanical dampener) with a bearing for less friction.

Other option is trying to live with it. It does take some getting used to, but after a while you don't even notice it anymore."
 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...