josda Posted November 13, 2017 Posted November 13, 2017 Har en liten oljesvetting/lekkasje fra der hvor øvre slangetilkobling er på oljekjøler til automatkassen. Har hatt av slangen, kappet den og satt den på igjen med ny slangeklemme, men det lekker fortsatt. mistenker at det lekker mellom nippel og kjøler. Er nippelen skrudd fast til kjøler? Eller er den "smeltet" fast til kjøleren? Har prøvd forsiktig å trekke til og løsne litt på den, men ingen bevegelse å se. Tenker med skrekk og gru på at jeg må bytte radiator for å få fikset dette.... Noen som har tips/råd/kjennskap til dette? Quote
Hanslr Posted November 13, 2017 Posted November 13, 2017 Ingenting å komme med, bortsett fra at min og svetter litt akkurat der. Quote
Tysen Posted November 14, 2017 Posted November 14, 2017 Om du kommer til det at det er ny oljekjøler som må til, er en greit oppdatering av D3 å montere en luftavkjølt oljekjøler til automatoljen, slik som på D4. Vet ikke hva som blir billigst/enklest av å bruke en original til D4 eller å kjøpe noe uoriginalt, men det er nok en grunn til at det ble forandret på D4. Flere som opplevde i starten at det ble vannlekkasje i oljekjøleren, og når det først kom vann i lag med oljen inn i kassa, ble det fort havvari. Bare å google for mer info. Står mye på UK-forumet. Så eg hadde personlig heller bygget om, enn å eventuellt kjøpe ny kombinert radiator med integrert vannkjølt oljekjøler. Quote
josda Posted April 4, 2018 Author Posted April 4, 2018 Monterte en slangeklemme fra Biltema, se link: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Kjolesystem--ventilasjon/Slanger/Slanger-ovrig/Slangeklemmer-1-orede-5-stk-2000035863/ Og etter det ble det tett, mulig den eg monterte var rustfri, men uansett så sitter eg igjen med en oppfatning av at denne type klemmer gir et jevnere trykk/press på slangen hele veien rundt, enn hva en vanlig slangeklemme som en skrur vil gjøre. Det har nå vært tett siden november, ca 3000 km. Quote
oggioffshore Posted April 4, 2018 Posted April 4, 2018 Hvor skulle man eventuelt montert D 4 kjøleren slik at den får nok luft til kjøling , den trenger vel en viss mengde luft gjennomstrømning . Nå får eg delene idag . Så det blir montert ny radiator og rør med slanger . Mest sannsynlig . Quote
Hanslr Posted April 4, 2018 Posted April 4, 2018 Er ikke D4 kjøleren en varmeveksler? Med kjølevann i. En liten rørkjøler med ribber montert bak radiatoren burde vel fungere? Feks denne https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https%3A%2F%2Fwww.ebay.co.uk%2Fulk%2Fitm%2F162115217832 Ellers er det mange andre oljekjølere med AN koblinger som kan plasseres på samme måte. Quote
jorgenht Posted April 4, 2018 Posted April 4, 2018 Det er vel plass bak grillen her, til en eventuell ettermarkedskjøler? Som f eks amerikanerene synes er populært når de skal trekke tunge hengere. Gjorde dette selv på en Japansk4x4 jeg hadde med varmeveksler, altså automatoljen innom i radiatoren for kjøling/ varming- da denne gikk i stykker. Trykket er ikke allverdens og slanger/ slangeklemmer gjør jo jobben. Men AEN kobling er vel enda bedre? Quote
jorgenht Posted April 4, 2018 Posted April 4, 2018 (edited) Kjøler Jeg kikket på noe lignende denne den gang. Hayden er vel en produsent som lager slikt, etter som jeg har kunnet se, ganske Ok også. Edited April 4, 2018 by jorgenht Skriveleif Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.