Jump to content

D3 oljelekkasje fra oljekjøler tilkobling automat.


josda

Recommended Posts

Har en liten oljesvetting/lekkasje fra der hvor øvre slangetilkobling er på oljekjøler til automatkassen. Har hatt av slangen, kappet den og satt den på igjen med ny slangeklemme, men det lekker fortsatt. mistenker at det lekker mellom nippel og kjøler. Er nippelen skrudd fast til kjøler? Eller er den "smeltet" fast til kjøleren? Har prøvd forsiktig å trekke til og løsne litt på den, men ingen bevegelse å se. Tenker med skrekk og gru på at jeg må bytte radiator for å få fikset dette....  Noen som har tips/råd/kjennskap til dette?

Link to comment
Share on other sites

Om du kommer til det at det er ny oljekjøler som må til, er en greit oppdatering av D3 å montere en luftavkjølt oljekjøler til automatoljen, slik som på D4. Vet ikke hva som blir billigst/enklest av å bruke en original til D4 eller å kjøpe noe  uoriginalt, men det er nok en grunn til at det ble forandret på D4. Flere som opplevde i starten at det ble vannlekkasje i oljekjøleren, og når det først kom vann i lag med oljen inn i kassa, ble det fort havvari. Bare å google for mer info. Står mye på UK-forumet. Så eg hadde personlig heller bygget om, enn å eventuellt kjøpe ny kombinert radiator med integrert vannkjølt oljekjøler.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Monterte en slangeklemme fra Biltema, se link: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Kjolesystem--ventilasjon/Slanger/Slanger-ovrig/Slangeklemmer-1-orede-5-stk-2000035863/

Og etter det ble det tett, mulig den eg monterte var rustfri, men uansett så sitter eg igjen med en oppfatning av at denne type klemmer gir et jevnere trykk/press på slangen hele veien rundt, enn hva en vanlig slangeklemme som en skrur vil gjøre. Det har nå vært tett siden november, ca 3000 km.

Link to comment
Share on other sites

Hvor skulle man eventuelt montert D 4 kjøleren slik at den får nok luft til kjøling , den trenger vel en viss mengde luft gjennomstrømning .

Nå får eg delene idag . Så det blir montert ny radiator og rør med slanger . 

Mest sannsynlig . 

 

Link to comment
Share on other sites

Er ikke D4 kjøleren en varmeveksler? Med kjølevann i. 

 

En liten rørkjøler med ribber montert bak radiatoren burde vel fungere?

Feks denne https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https%3A%2F%2Fwww.ebay.co.uk%2Fulk%2Fitm%2F162115217832

 

Ellers er det mange andre oljekjølere med AN koblinger som kan plasseres på samme måte.

Link to comment
Share on other sites

7CAAAD7F-EC52-4DA8-909B-9F079AE052E3.jpeg

Det er vel plass bak grillen her, til en eventuell ettermarkedskjøler? Som f eks amerikanerene synes er populært når de skal trekke tunge hengere. 

Gjorde dette selv på en Japansk4x4 jeg hadde med varmeveksler, altså automatoljen innom i radiatoren for kjøling/ varming- da denne gikk i stykker. Trykket er ikke allverdens og slanger/ slangeklemmer gjør jo jobben. Men AEN kobling er vel enda bedre? 

Link to comment
Share on other sites

Denne kan være stor nok? 

Screenshot_20180404-172631.png

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...