Jump to content

Recommended Posts

Posted

Står her og ser på ein 15P motor som eg har kjøpt. Eg kjøpte motoren av eit norsk firma, som igjen kjøper av ein LR forhandler i UK. Kjøpet blei gjort under den forutsetninga at motoren ikkje var overhalt, noe den åpenbart er fordi det står ein AMC topp på den. :) 

 

Så no starter debatten om prisreduksjon evnt annulering av kjøpet.

Den er solgt med kmstand 75000 men det er sjølvsagt litt vanskelig å påvise feil uten meir konkret bevis. Syns ny topp før 75 virker tidlig og stusser derfor på dette. Betalte ein ganske solid sum for herligheten, så eg gir meg ikkje så lett.

 

Motornummer er 15P82245A.

Fins det noen mulighet for å dekode det nummeret og finne ut alderen på motoren/blokka?

Kanskje det også går an å spore opp noe historikk dersom motornummer og VIN/chassisnummer heng sammen i eit eller anna register?

 

Takk for hjelp! :)

 

 

Posted (edited)

Jeg kan ikke si noe om alder, men jeg er ikke overrasket over kmstand på 75000.

 

Da jeg kjøpte min disco hadde den mikrosprekker i toppen og 135000 på telleren, og den hadde nok kjørt en stund med sprekkene allerede (og jeg kjørte et år til, før jeg skjønte hva symptomene viste til...).

Dette er riktignok en 10P, men såvidt jeg har forstått så har ikke 15P nevneverdig tykkere gods i toppen. I hvertfall ikke i forhold til den spanske toppen. Jeg så noen bilder på denne tiden, og det var synlig forskjell på godset i den spanske toppen i forhold til Land Rover sine topper.

 

Andreas

Edited by Superted
Posted

sånt sett så har du jo egentlig fått en motor med en bedre topp Yngveh.. Etter å akkurat ha demontert en 15P topp og montert en AMC topp på min så kan jeg bekrefte at forskjellen i godstykkelse etc er signifikant..

Posted (edited)

Klart - eg er godt fornøyd med at det kom ein "bonus" AMC topp med på dealen, men blei plutselig litt usikker på om kilometerstanden eg har blitt forespeila, faktisk stemmer. Motoren er heilt åpenbart kjørt med denne toppen så det er ikkje overhalt heilt nylig.

 

Har nokon prøvd å kontakte LR for å sjekke om dei har eit register over motornummer? Dei må vel kunne spore tilbake dette mtp reklamasjonssaker etc...?

 

Edited by yngveh
Skriveleif
Posted

Tror det er omtrent klin umulig å bevise det ønsker prøvet. Her må du bare stole på informasjonen du får / eller ikke. Motoren er jo per def. ikke overhalt selv om det er skiftet topp på den, om det hjelper noe.

 ( Selv om noen faktisk klarer å hevde at de har overhalt en motor når det er skiftet topp pakninger og kam til eks. )

Reel km stand uten å vite opphavet til motoren blir da bare å velge å tro på det de sier, noe prisen også bør avspeile. Motoren med så lav km stand er jo nødt til å komme fra en kollisjons skadet / kondemnert bil.

Kan ikke selger av motoren fortelle deg noe om historikken til den. De gutta i UK må jo nesten ha god kjennskap til hvor den kom fra, det er jo ikke slik at den plutselig bare lå på dørterskelen deres i en kurv med lapp på - please take care of this baby for me, I cant handle this ......

 

Mvh Brage  

Posted

Det står AMC i støpen toppen, men det er ikke så lett å se med alt av deksler på plass... jeg prøvde akkurat på min, og jeg klarer ikke å se noe merke som helst med støydekselet på plass.

 

Tar du av støydekselet, så kan du se det, se bilde under. Merket er rett under festet for peilepinna, på innsugssiden.

DSC_0908.JPG

 

Posted

Du finn AMC logoen under inntaksmanifoilen også, ca halvvegs. Godset ser litt ulikt ut frå originaltopp, i alle fall på denne toppen, litt blankare, lysare og glattare enn godset på den gamle motoren sin originaltopp i alle fall.

Posted (edited)
22 timer siden, Brage skrev:

Tror det er omtrent klin umulig å bevise det ønsker prøvet. Her må du bare stole på informasjonen du får / eller ikke. Motoren er jo per def. ikke overhalt selv om det er skiftet topp på den, om det hjelper noe.

 ( Selv om noen faktisk klarer å hevde at de har overhalt en motor når det er skiftet topp pakninger og kam til eks. )

Reel km stand uten å vite opphavet til motoren blir da bare å velge å tro på det de sier, noe prisen også bør avspeile. Motoren med så lav km stand er jo nødt til å komme fra en kollisjons skadet / kondemnert bil.

Kan ikke selger av motoren fortelle deg noe om historikken til den. De gutta i UK må jo nesten ha god kjennskap til hvor den kom fra, det er jo ikke slik at den plutselig bare lå på dørterskelen deres i en kurv med lapp på - please take care of this baby for me, I cant handle this ......

 

Mvh Brage  

Nei, klart litt vanskelig å bevise noko som helst her. Dersom det ikkje er "uhørt" at ein td5 får ny topp så tidlig i livet, så må eg nesten ta det for god fisk at kmstand stemmer.

 

Historien eg har fått servert er at den kom ut av ein bil i UK som blei påkjørt bakfrå, noe som virkar logisk alt tatt i betraktning. Har ingen grunn til å mistenke at det ikkje stemmer p.t.

 

Prøver å få min leverandør til å få meir info ut av sin leverandør i UK for å få historien riktig, dei har kanskje VIN også som ville latt meg spore opp den infoen eg er ute etter. Går seint og virker vanskelig å få engelskmennene på banen.

Edited by yngveh
Tillegg
Posted

Fasiten vil du nok få når du tester motoren, det kan jo være mange grunner til å skifte topp, så fortvil ikke - spesielt når det sies at den toppen du har fått er en vesentlig forbedring.

At de i det hele tatt har tatt seg bryet med å ta ut motoren tilsier jo at den ikke er helt håpløs;).

 

Blir spennende å høre hva du finner ut..

Mvh Brage 

Posted

Er dette eit vanlig syn på ein TD5? Eg tenker at dette må vera feil kjølevæske eller rett og slett aldri skifta kjølevæske. Dealbreaker? Kva gjer eg med det?

 

td5_rust.JPG

Posted

Ta en motorvask før demontering av komponenter.

Mindre sjanse for dritt innvendig da.

Posted

Er ikke så kjent med dette men mener jeg har sett andre kommentere at det har vært en del guffe når de tar av oljekjøleren, uten at det er blitt nevnt som ett vanlig Td5 problem...

Posted

Ser ut til at motoren er blitt brukt med rent vann som kjølevæske. 

Uten at jeg vet, så kan bilen ha hatt lekkasje og vann har blitt etterfyllt. Over tid blir det bare vann. Da ruster det.

 

Gjetter på at dette forklarer hvorfor den har spansktopp.

Posted
På 31.8.2017 den 12.40, lafterolf skrev:

Ser ut til at motoren er blitt brukt med rent vann som kjølevæske. 

Uten at jeg vet, så kan bilen ha hatt lekkasje og vann har blitt etterfyllt. Over tid blir det bare vann. Da ruster det.

 

Gjetter på at dette forklarer hvorfor den har spansktopp.

 

Det kan virke sannsynlig ja. Spørsmålet er kor mykje det forringer verdien på motoren. Eg er igang med ei lita "pruteliste", var eindel plukk som ikkje stemte overeins med "prospektet".

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...