Hafthor Posted June 2, 2017 Posted June 2, 2017 Jeg var med bilen på Svendsen eksos for å fylle på gass på AC anlegget og fikk beskjed om at gassen bare lekker ut igjen. Lekker mye på kondensatoren og flere steder. Er det noen som har erfaring med dette og kan anbefale hva som lønner seg å skifte av deler og hva som lønner seg å sjekke. Hilsen Hafthor. Quote
corpusviridans Posted June 2, 2017 Posted June 2, 2017 Egnet flaske med nitrogen og koblinger, litt trykk og gå på med zalovann for å finne lekkasjer. Går nok å bruk litt trykkluft også isteden for nitrogen. Quote
Hafthor Posted June 3, 2017 Author Posted June 3, 2017 Kan man kjøpe her i norge den kjølegassen på boks som man kan fylle på med selv? Quote
Klodrik78 Posted June 3, 2017 Posted June 3, 2017 dra på mekonomen. der fyller dem på en gass som er synlig med UV lys. så lyser dem med lyset til dem finner lekkasjen og hvor den kommer fra. da får du vite hva du må bytte. Da slipper du jobben med å måtte rense AC systemet før det skal etterfylles. di rørene er egentlig ikke beregnet for andre ting enn AC i forhold til irring og slitasje på rørene innvendig. Trur en slik jobb er fra 700 til 1400kr Quote
corpusviridans Posted June 4, 2017 Posted June 4, 2017 Fluoriserende stoff kan tilsettes alle gasser. Nitrogen skader ikke systemet. Nitrogen brukes for å fjerne fukt som kan være i et ikke trykksatt system samt urenheter. Vann i trykksystemer kan finne på mange rare ting. Quote
Frode Haaland Posted June 6, 2017 Posted June 6, 2017 To klassiske lekkasjesteder, begge på venstre side av bilen, framme: Gnissa hull på røret som går langs venstre hjulbue og snurrer seg fram ved sida av venstre framløkt. Byttes. "Termosen" som det røret leder inn i går over tid tett av guggelimeie, og gir økt trykk og dårlig gjennomstrømming. Byttes. Heter vel noe slikt som receiver dryer om jeg ikke husker feil, men det pleier jeg å gjøre. Jeg ville bytta dingzen uansett. Mange tilsetter sporingsstoff når de fyller ACen, men det bidrar kanskje til å tette receiver dryer (eller hva det nå heter) over (lengre) tid. Pga sporstoffet ser jeg veldig lett at det lekker ved receiver dryer på Edward, og det er jo godt å vite! Quote
Hafthor Posted June 6, 2017 Author Posted June 6, 2017 Takk for fine tips Frode, Jeg har bestillt kondensator og røret du snakker om, kanskje jeg bestiller også receiver dryer siden man skal begynne å rive dernede. Quote
Hafthor Posted July 14, 2017 Author Posted July 14, 2017 Da er kondenser byttet, receiver dryer byttet og røret fra receiver drier byttet pluss ny vifte. Systemet vacumert og fylt på nytt kjølemedium og nå blåser det endelig iskalt Quote
minim Posted July 14, 2017 Posted July 14, 2017 Nå har du fikset det, men svarer likevel i tilfelle andre skulle komme over det. Electrodhop selger AC gass som erstatter R134 med sporstoff. Fylte dette på min for en ukes tid siden og det blåser kaldt og fint. Jeg ser en liten lekkasje så med tiden vil det lekke ut igjen, men nytt rør er bestilt så skal ordne det når det er tomt for gass igjen ^^ Quote
Recommended Posts