Matta Posted April 24, 2017 Share Posted April 24, 2017 Kamerat har Disco2, bilen er hevet og bygget om til fjærer. På EU-kontroll nå ble den underkjent av flere årsaker, ting som må utbedres, men det ble også påpekt og notert at bilen var hevet. Noen som har noen erfaringer å dele? -kan godt skje på PM. -Holder det med TUV Papirer -Kan man få et skriv fra Land Rover Norge Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
finnarne Posted April 24, 2017 Share Posted April 24, 2017 TUV-papirer bør holde. Men hvilke hevesett til D2 har TÜV-papirer ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matta Posted April 24, 2017 Author Share Posted April 24, 2017 Det er et OEM sett. 50mm heving, fjærer og dempere Det er et OEM sett. 50mm heving, fjærer og dempere Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Milettermil Posted May 22, 2017 Share Posted May 22, 2017 Land Rover Norge kan ihvertfall bekrefte at D2 ble solgt med spiralfjærer bak, i billigste versjon, og visse markeder. Derfor kan man bestille originale fjærskåler og bakfjærer fra LR til D2. Om Land Rover Norge vil bekrefte at OME er tilsvarende original LR-del, er mer usikkert. Vel verdt å prøve. Viktig at dekkene er innenfor +-5% regelen. Om ingenting nytter, så kan han bytte til originale genuine LR-fjærer, men vil da miste endel av hevingen. Og demperne kan være for lange..... Når du sier noterte, -betyr det at dette ligger inne i en sentral database? Eller bare påført som kommentar? Hva hadde skjedd om bilen ble satt inn på merkeverksted eller annet verksted med LR-kompetanse? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lafterolf Posted May 22, 2017 Share Posted May 22, 2017 Om man legger fram TUV-papirene på fjærene under pkk-kontroll er det godt nok, ingen krav om innføring i vognkort. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Brage Posted May 23, 2017 Share Posted May 23, 2017 Om man legger fram TUV-papirene på fjærene under pkk-kontroll er det godt nok, ingen krav om innføring i vognkort. Ja men for trådstarters kamerat er nok det toget gått. Når du får en slik mangel på kontroll med beskjed om å møte hos statens vegvesen, så må det nok dokumenteres og innskrives eller tilbakestilles til originalt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lafterolf Posted May 23, 2017 Share Posted May 23, 2017 Tuvpapirer skal være godt nok for de som foretar eu-kontrollen, selv om de har påpekt heving. Men det forutsetter at han har papirer. For det er jo manglende dokumentasjon som var mangelfull. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matta Posted May 24, 2017 Author Share Posted May 24, 2017 Takk for innspill, han har ny verkstedstime og EU kontroll i dag ifm med litt annet småplukk, det er et annet verksted så det krysses i fingre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivers Posted September 10 Share Posted September 10 Har kjøpt en discovery 2 som skal på EU kontroll så snart fpr lekkasje er fikset. Bilen ble hevet 40mm av tidligere eier i 2017, med deler fra paddocks, men står ikke noe om det i vognkortet. Vil det bli et problem? Bilde av fjærer og dempere fra 2017. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lafterolf Posted September 10 Share Posted September 10 Med skrikende gul farge på fjørene kan det ringe bjeller hos kontrolløren, maler du fjørene svarte ser det mer nøytralt ut. Ellers tviler jeg på at kontrollørene vet hvilen høyde bilene har fra fabrikk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gautes Posted September 10 Share Posted September 10 Ville fjernet nivåsensorer og evt spor etter kompressor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivers Posted September 10 Share Posted September 10 58 minutter siden, gautes skrev: Ville fjernet nivåsensorer og evt spor etter kompressor. Hvor sitter nivåsensor? Har ingen lysende lamper noe sted i allefall. Bilen har vært sånn siden 2017, og EU gikk akkurat ut. Er det bare flaks at det ikke har vært påpekt tidligere år? 2 timer siden, lafterolf skrev: Med skrikende gul farge på fjørene kan det ringe bjeller hos kontrolløren, maler du fjørene svarte ser det mer nøytralt ut. Ellers tviler jeg på at kontrollørene vet hvilen høyde bilene har fra fabrikk. Får spraye litt sort på. Jeg satte på originale felger med originale dekk. Det så litt rart ut. Forslag til dekk/felgdim som fyller litt mer, men er lovlig? Det stod Marshall Road Venture MT Dekk på I str 245/75r16 til med -16x8" felger fra paddock. Tenkte kanskje bruke felgene, men må ha dekk som går mest på vei. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lafterolf Posted September 10 Share Posted September 10 https://m.dekkalkulator.com/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivers Posted September 10 Share Posted September 10 2 timer siden, lafterolf skrev: https://m.dekkalkulator.com/ Perfekt! takk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gautes Posted September 10 Share Posted September 10 Nivåsensor er den som sitter på lenkearmen og er festet i ramma . Altså duppeditten rett over toppen av jekken på bildet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted September 10 Share Posted September 10 I utgangspunktet er dette en 2'er-feil, at den har gått gjennom tidligere kontroller er dermed litt flaks. Hvis verkstedet har en mann med kompetanse på D2 vil du få feil både på fjernet luftfjæring og heving, har sett andre har fått feil på begge deler på D2 på facebook-gruppe i høst. Med svarte fjærer er sjansen større for at den går gjennom, men det er ingen garanti. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Himat Posted September 12 Share Posted September 12 Skal kontrollør kontrollere at bil er uendra relativ typegodkjenning eller vognkort? D2 har typegodkjenning både med luftfjæring og stålfjærer bak. I vognkort er "luftfjæring - ikke oppgitt" ganske vanlig. Stålfjærer skal vel då ikkje være 2'er feil? Eventuell feil er då høgde, men kva toleranse er det på dette målet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lafterolf Posted September 12 Share Posted September 12 De går etter opplysninger i autosys. Typegodkjenning har de nok aldri lest på noen biler. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Himat Posted September 12 Share Posted September 12 26 minutes ago, lafterolf said: De går etter opplysninger i autosys. Typegodkjenning har de nok aldri lest på noen biler. Om kontrollør då ikkje ser meir enn eigar så kan ein kverulere og seie at om det ikkje står spesifikt "luftfjærer" i autosys så er bilen i henhold til "vognkort" med stålfjærer. Sjølv på ein P38 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted September 13 Share Posted September 13 18 timer siden, Himat skrev: Skal kontrollør kontrollere at bil er uendra relativ typegodkjenning eller vognkort? D2 har typegodkjenning både med luftfjæring og stålfjærer bak. I vognkort er "luftfjæring - ikke oppgitt" ganske vanlig. Stålfjærer skal vel då ikkje være 2'er feil? Eventuell feil er då høgde, men kva toleranse er det på dette målet? 40mm heving er 2'er feil med mindre det er godkjent i vognkort. Det kan nok argumenteres for at ombygging fra luft til spiral også må godkjennes i henhold til en eller annen forskrift. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.