oggioffshore Posted April 18, 2017 Posted April 18, 2017 (edited) Som man sitter å funderer.... Hadde en tid tilbake en utfordrende " feil" eller mere symptom får en kanskje si. Begynnelsen først: Satt inn LED pærer i begge blinklysene foran, med motstander. På 6 ohm. Fungerer som normalt. Satt inn LED i begge blink lys bak, med motstand. Brukte da en COB led strip. Meget intens. Alt såre vel, og fungerer normalt. http://www.ebay.com/itm/2pcs-12V-LED-COB-Car-Auto-DRL-Driving-Daytime-Running-Lamp-Fog-Light-White-17cm-/291199298789 Moroa begynner da man oppgraderer BCU, for å få til den 3 blink greia. Da plutselig, virket bare blinklys med tenning på. Med en gang motor gikk, ble turbo blinking i dashbordet, men ingen utvendige lys. Blink lys, tilhenger fungerte normalt. Etter mye om å men, så fjernet eg motstandene på LED lysene bak, så da fungerte alt som normalt igjen. Så, hvorfor fungerte det ikke med 6 ohms motstandene, etter BCU flashing ? Nå har den begynt å få litt hikke igjen, og vil ikke blinke. så man får kanskje bare sette inn vanlige gløde lamper igjen. Men synes fortsatt det er litt merkelig fenomen. Men, det eg synes er det rareste, er at ingen av blinklysene blinker, om det detekteres en feil i kretsen. Ville jo trodd, at med en pære ute av drift, så burde man fått lys i de andre, sett utfra et trafikk messig syn...hm. Nå vise det seg, etter mye googling, at en glødetråd, i en lyspære, forandrer motstand når den blir varm. Så om man ohm`r en pære i kald tilstand, så får man en verdi, som ikke stemmer, om man regner ut motstanden med U= i x R Fikk litt grå greier på hodet da, men google er en sann venn, også når det kommer til lyspærer og mr. Ohm Kom på et spm til. Whvilke watt styrker ligger bilen å detekterer, det er jo alt fra 3 watt til 55 watt`s pærer på en bil, som igjen har forskjellige motstander. F.eks, vil den vise feil, med en 10 watts pære i blinklys kretsen ? Det er kanskje noen CAN guruer her, som kan ha en teori ? Edited April 18, 2017 by oggioffshore Quote
Alikuwa msimamizi Posted April 22, 2017 Posted April 22, 2017 Dette har ingenting med CAN-bus å gjøre. CAN-bus brukes kun til kommunikasjon mellom ECUer. Det er litt merkelig at en hel bransje driver på med slik feilaktig bruk av terminologi... Hvor triggerpunktet for pærevakta ligger kan variere fra en biltype til en annen. Tror ikke noen oppgir dette så en må forsøke seg frem i tilfelle. Men om du bruker en motstand som stemmer over ens med den originale lyspæra bør det fungere. 7ohm for 21W og 29ohm for 5W ved 12V. Motstanden skal monteres i parallell med LEDen. Når disse motstandene er montert er strømforbruket like stort med LED som med glødepærer. Og en EU-kontrollør som gjør jobben sin vil underkjenne lykter med feil lyskilde. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.