EinarBruland Posted February 1, 2017 Share Posted February 1, 2017 Synes det er lite futt i varmeapparatet på bilen nå når det er under +8 grader. Varmer "greit" så lenge jeg kjører, også før bilen er driftsvarm. Tilsynelatende virker Webastoen, og bilen blir driftsvarm relativt raskt. Men med EN gang jeg stopper i et lyskryss, eller kjører ned en bakke, blåser kupevifta kald luft. Dette skjer selv om bilen er varm. Og den blåser ikke mer enn lunken luft selv om bilen er varm. Er vant med dieselbiler og vet de produserer lite varme og er kjent for å slite i kulden, men synes dette er verre enn "normalt". Tenker i retning lite flow i kjølesystemet og at vannpumpen kan være moden for utskifting. Noen som har vært borti noe liknende, eller har noe godt tips? - Einar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lafterolf Posted February 1, 2017 Share Posted February 1, 2017 Fyll etter frostvæske. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
motom Posted February 1, 2017 Share Posted February 1, 2017 Sikkert lurt å sjekke vannpumpe, men prøv også å sette varmeapparatet til å blåse til gulv/frontruten. Yemperatursensoren for klima anlegget sitter ved ditt venstre kne og denne samler mye stø og viften bak som skal trekke luft over sensor har nok stoppet for lengst Blås den ren (ikke at det er garantert å hjelpe noe, men skader heller ikke)! Ellers ville jeg sjekket slangene som går til varmeregisteret for å se om de er varme på begge sider, da vet du i hvert fall om det kommer varme inn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EinarBruland Posted February 1, 2017 Author Share Posted February 1, 2017 Etter å ha kjørt hjem (ca en mil i stort sett oppoverbakke) kjente jeg på øvre radiator slange og slangene til varmeapparatet, alle var mot kjølige å ta på! Nivået i ekspansjonstanken var ok. Men øvre slange var full av luft... Så her har ikke verkstedet som skiftet frostvæske sist (før jeg kjøpte den) luftet systemet. Håper ikke dette har gjort noe skade.? Er følgende luftemetode en grei fremgangsmåte? https://www.landyzone.co.uk/land-rover/bleading-td5-cooling-system.98725/ Skal også blåse ren den sensoren, ganske støvete for å si det sånn ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lafterolf Posted February 1, 2017 Share Posted February 1, 2017 Nivået vil se greit ut, for i motoren er vann byttet ut med luft, så vannivået er likt. Åpner du lokket vil nivået synke. Du har sannsynligvis en lekkasje. Væsken utvider seg når motor blir varm, vann presses ut. Når den kjølner trekkes det luft inn i kjølesystemet. Fyll opp med kjølevæske og kjør med bilen. Ved varm bil åpner du lufteskruen på slangen og slipper ut luft. Gjenta. Let etter lekkasje. Å flytte ekspansjonstanken hjelper ikke, for lufta må presses ned gjennom slanger før den kommer opp. Om du løfter tanken femti meter må luften uansett NED før den kan opp, og høye over havet for ekspansjonstanken har ingen betydning. Luft der Landrover har laget lufteskrue. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EinarBruland Posted February 1, 2017 Author Share Posted February 1, 2017 Ja, tenkte meg det. Da blir det fylling og lufting i kveld, og lekkasjesøk til helga... Er såpass tørt i Trondheim nå, så en lekkasje bør jo kunne oppdages. Takk for god hjelp! -Einar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lafterolf Posted February 1, 2017 Share Posted February 1, 2017 Det lekker vanligvis når motoren er varm, da er det trykk i systemet. Fjern plasten over radiatoren, den kan skjule lekkasje. Bruk speil og sjekk under vannpumpen i drenshullet der. Den ligger bak servopumpa mot eksosmanifoil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EinarBruland Posted February 1, 2017 Author Share Posted February 1, 2017 Ja, blir å påse at kjølesystemet er helt fullt og motoren god og varm. Blir vel litt av en jobb bare å prøve å finne tenker jeg... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tnj Posted February 1, 2017 Share Posted February 1, 2017 Gjengepartiet i toppslangen kan delamineres, du vil kjenne en liten eim i bilen om dette skjer. Under lufteskrue er det da litt fukt. Uansett en grei ting å ha liggende, ny slange fra Paddock har noe bedre passform enn original. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LANDreas Posted February 1, 2017 Share Posted February 1, 2017 (edited) Kan også være greit å bytte til denne luftepluggen i messing, fra Renault. Plastrælet ryker ofte. Edited February 1, 2017 by LANDreas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tnj Posted February 2, 2017 Share Posted February 2, 2017 Sjå der, ja! Ellers avtalte jeg med ErikW-S at jeg skulle gi ham nummeret på aluskruer fra Shitparts eller hvem det nå var, men ha'kke hatt anledning til å ratte innom etter at han har vært inne til hovedservice. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EinarBruland Posted February 2, 2017 Author Share Posted February 2, 2017 Det ble ihvertfall merkbart bedre varme med mindre luft og mere vann i systemet! ? Synes den plastskruen var vel spinkel, så tenker ny slange og den messing pluggen fra Renault blir med neste delebestilling. Selv om jeg har litt vanskelig for å montere noe som er tiltenkt en fransk bil... ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elchund Posted February 2, 2017 Share Posted February 2, 2017 Selv om jeg har litt vanskelig for å montere noe som er tiltenkt en fransk bil... ? Enig, snikete måte å heve kvaliteten på Land Roveren! Ser så dumt ut om noen år også, når det eneste som er igjen av bilen er franske deler... :-) Tron PS: Du får kjøpt skruen i aluminium fra LR deleleverandører og på ebay, i alle mulige farger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EinarBruland Posted February 2, 2017 Author Share Posted February 2, 2017 Hehe.. Skal ikke starte noe diskusjon angående det temaet, men er en del hakk bedre fornøyd med Land Roveren enn de fire franske jeg har hatt tidligere. Håper det holder seg slik ei god stund til ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tnj Posted February 2, 2017 Share Posted February 2, 2017 Nu, vel... Den skruen trooooor jeg jeg kunne gamblet på. Kompis av meg var litt ovenfra og ned da han fikk sin første Bayerische. Kun tysk kvalitet der i gården! Så røyk jo vifta til varmeapparatet og ny ble handlet inn hos BMW. Holdt på å dø av latter da jeg så hvor den var produsert... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LANDreas Posted February 2, 2017 Share Posted February 2, 2017 Når det kommer til kvinner ville valget vært enklere. Heller fire franske enn én engelsk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
smejan Posted February 2, 2017 Share Posted February 2, 2017 Når det kommer til kvinner ville valget vært enklere. Heller fire franske enn én engelsk. Nu er de ikke så ung lengre, Parlow! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LANDreas Posted February 2, 2017 Share Posted February 2, 2017 (edited) Hæh?!? Eh ... hva! Sa jeg det høyt?!? Edited February 2, 2017 by LANDreas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EinarBruland Posted February 12, 2017 Author Share Posted February 12, 2017 Har nå lyst frem og tilbake, opp og ned i motorrommet uten å finne noe spor etter kjølevæske lekkasje... Men i dag kravlet jeg under bilen for å skifte olje på automaten, og da så jeg spor... Fra turbo/eksosmanifoil siden er har det tydeligvis kommet kjølevæske. Klare ikke å se hvor det kan stamme fra, noen tips? Mens jeg skiftet olje på girkassa oppdaget jeg to ledninger på oversiden av den som ikke er koblet i noe. Hva kan disse være til? - Einar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lafterolf Posted February 12, 2017 Share Posted February 12, 2017 Bak turboen er det en veldig kort slange, ikke stort lengre enn 5cm. Tipper den kan være synderen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EinarBruland Posted February 12, 2017 Author Share Posted February 12, 2017 Da får jeg ta en titt der. Skal bytte fremre eksosrør, så det er gjerne mulig å komme til der når jeg tar ned røret? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LANDreas Posted February 12, 2017 Share Posted February 12, 2017 Alternativt frostplugg mellom sylinder 3 og 4. Jeg måtte bytte frostpluggen der på min en gang. Løse plugger skal som regel være løse. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EinarBruland Posted February 14, 2017 Author Share Posted February 14, 2017 Denne frostpluggen du refererer til, hva er dimensjonen? Og er det standardvare som er mulig å få kjøpt lokalt for en ok pris? - Einar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LANDreas Posted February 14, 2017 Share Posted February 14, 2017 Oi, det vet jeg ikke. Var Gaute som byttet den i sin tid. Han husker sikkert sånt. GAAAUUUTEEE! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lafterolf Posted February 14, 2017 Share Posted February 14, 2017 Sjekk hva som lekker før du kjøper deler. Slangen er velkjent lekkasjepunkt fordi den eldes raskt grunnet varme fra turbo/manifold. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.