bjornebraten Posted August 19, 2016 Posted August 19, 2016 Har uling fra bakaksel når jeg slipper gassen rundt ca 90km/t. Er det pionion lageret som kan være synderen? Er det en grei sak og skifte? Quote
kimhas Posted August 19, 2016 Posted August 19, 2016 Hei, jeg skiftet pinionlageret i min pga. svak ulelyd i den farten. Jeg lyttet også med stetoskop under bilen (mens en annen kjørte opp farten, alle hjul i lufta) og lokaliserte lyden før jeg startet på jobben. På min var det ikke utslitt pga. kjørelengde hadde godt ca 15000km men det satt for stramt så jeg måtte få tak i shims på 0.2mm tror jeg det ble. Siden din har kjørt et stykke kan det være normal slitasje så du slipper å shimse. Når det gjelder selve arbeidet med å skifte så er det litt jobb. Du må skru ut bakdiffen og ta ut selve diffen av huset. Jeg brukte hydraulisk presse for å sette inn den nye lagerskålen. Så må man justere spennet på sidelagerene på diffen etterpå når du setter den inn igjen. Så søk på diff backlash på google på forhånd. Kim Quote
kimhas Posted August 19, 2016 Posted August 19, 2016 Her ser du piniondrevet. På min var det det ytre lageret som var dårlig, sikkert fordi det er minst. Den tykke hylsen som sitter på akslingen er den som gjør at det blir passe spenn på lagerene når du strammer til, som i mitt tilfelle var for stramt. Samme som på hjullagerene våre egentlig. Quote
bjornebraten Posted August 19, 2016 Author Posted August 19, 2016 Takk for fine bilder og info . Er det en jobb du kunne påtatt deg? Quote
Recommended Posts