Jump to content

Langtidslagring for dummies


radovan

Recommended Posts

Korleis lagre bilen/vraket/repobjektet ute på ein slik måte at ikkje alt håp er ute når ein eingong inn i neste tiår får tid til å starte på det ein no har tenkt å gjere?

 

Forslag om Carcoon og klimajustert garasje utgår dessverre.

 

Link to comment
Share on other sites

Eg har ingenting spesielt eg skal lagre no. Dvs, dei vanlege tre-fire bilane som er på pause i rotasjonen står her jo... blush

 

Tenkte dette meir som ein tråd med generelle råd for kva ein bør gjere ved primitiv langtidslagring. Kanskje like mykje kva ein ikkje bør gjere.

 

 

Kan jo ta med nokre ting eg har høyrt iallfall.

 

- Ikkje la bilen stå på gras - det vil bli mykje fukt og dermed rust under.

- Start motoren av og til for å hindre tørre og sprukne pakningar og for at ikkje ting skal setje seg fast.

- Trakk på bremse og klutsj av og til, same grunn som over.

- Ikkje la parkeringsbrems vare på, evt. av og på med jamne mellomrom.

- Jekk opp bilen og still han på klossar under ramma for å ta vekta av fjører og dekk.

- Heilt full eller heilt tom drivstofftank for å redusere kondens.

- Direkte sollys vil falme og sprekke interiør, plastdetaljar osv.

 

 

Så er det jo ting som ikkje er like sjølvsagt. Bør ein vaske bilen først, eller vil ein då samstundes fjerne viktig oljefilm? Kanskje betre å dusje bilen med olje eller diesel under?

Bør ein ha presenning over?

 

Link to comment
Share on other sites

Oljebasert Antirust under. Full tank hvis stål. Vask,poler og smør opp hele bilen. Motorstart og clutching er bra. Brems ikke. Presenning bør ikke være i kontakt med bil og god utlufting må til. Møneplanke a la båtopplagsløsning er flott. Der du bor burde det finnes låver med plass for lagring. Jeg har flere kjente som har renset opp gamle møkkakjellere og lagrer ymse der. Men den bør være luftig og tørr.

Link to comment
Share on other sites

Oljebasert Antirust under. Full tank hvis stål. Vask,poler og smør opp hele bilen. Motorstart og clutching er bra. Brems ikke. Presenning bør ikke være i kontakt med bil og god utlufting må til. Møneplanke a la båtopplagsløsning er flott. Der du bor burde det finnes låver med plass for lagring. Jeg har flere kjente som har renset opp gamle møkkakjellere og lagrer ymse der. Men den bør være luftig og tørr.

 

Det med at presenningen ikke må være innpå er veldig viktig, min hadde presenning delvis over panser i en uke, og det er ikke fint i det hele tatt :-(

Link to comment
Share on other sites

Pumpene setter seg uansett når bilen ikke kjøres så det holder seg tørt innenfor mansjettene.

Enklest å få av tromler og calipere når det er klaring mellom belegg og sliteflate.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ser dere skriver at lufting/trekk er bra. Hvordan vil det da fungere med et garasjetelt ? Har et RRC 2-dørs langtidsprosjekt som absolutt burde få tak over hodet snart, men har ikke tilgang på låve eller skjul, så telt må bli løsningen. Og, er det noen gode telt å anbefale ? det bør jo da helst kunne tåle en snørik vinter.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Enig med det med presenning over. Har sett observert en del biler opp gjennom årene som har stått årevis ute med en vanlig presenning over i alt slags vær. Dette må jo være som sandpapir mot lakken. Våger ikke tenke på hvordan lakken på bilene ser ut på tak og panser. Grøsser ved tanken... ?

Link to comment
Share on other sites

Enig med det med presenning over. Har sett observert en del biler opp gjennom årene som har stått årevis ute med en vanlig presenning over i alt slags vær. Dette må jo være som sandpapir mot lakken. Våger ikke tenke på hvordan lakken på bilene ser ut på tak og panser. Grøsser ved tanken... ?

 

Jeg skal garantere at lakken er det minste problemet med sånn lagring...

Link to comment
Share on other sites

Rusten nevnte jeg ikke, da DET er noe som garantert kommer når noe står utendørs i regn....

Husker jeg skulle se på en VW Boble som stod på Osterøy like utenfor Bergen for 15-16 år siden. Eieren mente det var et lett restaureringsobjekt. Da jeg kom ut og skulle se på bilen, så stod den i høyt gress langt ute på et jorde.. Full av vann på gulvet? - på vei til de evige jaktmarker

Link to comment
Share on other sites

Tidlegare vurderte eg ein enkel rundbuehall. http://www.futurehaller.no/flyttbare-haller.html

 

flyttbar.jpg

 

 

Dei er jo eit rimeleg alternativ til ein vanleg garasje. Prisen ligg på mellom 20 og 30 tusen, alt etter fabrikat. Det er jo ein tiandedel av ein garasje, men samstundes kan det opplevast for dyrt når meininga er å oppbevare ein bil som er verd kanskje 5000,-

 

Ein nabo hadde ein ubrukt til sals ein gong og eg angrar litt på at eg ikkje kjøpte.

Link to comment
Share on other sites

Rundbuehall er ganske genialt da. Disse tåler vel ganske mye juling ift storm og orkan?

Link to comment
Share on other sites

Går den ikke helt rundt da - helt rør? Da er den vel godt forankret... ?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Gammel tråd, men bilen min står ute, heldigvis på grus og ikke gress. Opplevd mye fukt siste vinter ifm at jeg ikke kjører bilen ofte nok.. Blir mugg på setene etc, ikke hyggelig. Bedre å la den stå med litt gløtt på vinduene så det tørker bedre opp innimellom?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...