Jump to content

Langtidslagring for dummies

radovan

Recommended Posts

Korleis lagre bilen/vraket/repobjektet ute på ein slik måte at ikkje alt håp er ute når ein eingong inn i neste tiår får tid til å starte på det ein no har tenkt å gjere?

Forslag om Carcoon og klimajustert garasje utgår dessverre.

Eg har ingenting spesielt eg skal lagre no. Dvs, dei vanlege tre-fire bilane som er på pause i rotasjonen står her jo... blush

Tenkte dette meir som ein tråd med generelle råd for kva ein bør gjere ved primitiv langtidslagring. Kanskje like mykje kva ein ikkje bør gjere.

Kan jo ta med nokre ting eg har høyrt iallfall.

- Ikkje la bilen stå på gras - det vil bli mykje fukt og dermed rust under.

- Start motoren av og til for å hindre tørre og sprukne pakningar og for at ikkje ting skal setje seg fast.

- Trakk på bremse og klutsj av og til, same grunn som over.

- Ikkje la parkeringsbrems vare på, evt. av og på med jamne mellomrom.

- Jekk opp bilen og still han på klossar under ramma for å ta vekta av fjører og dekk.

- Heilt full eller heilt tom drivstofftank for å redusere kondens.

- Direkte sollys vil falme og sprekke interiør, plastdetaljar osv.

Så er det jo ting som ikkje er like sjølvsagt. Bør ein vaske bilen først, eller vil ein då samstundes fjerne viktig oljefilm? Kanskje betre å dusje bilen med olje eller diesel under?

Bør ein ha presenning over?

Oljebasert Antirust under. Full tank hvis stål. Vask,poler og smør opp hele bilen. Motorstart og clutching er bra. Brems ikke. Presenning bør ikke være i kontakt med bil og god utlufting må til. Møneplanke a la båtopplagsløsning er flott. Der du bor burde det finnes låver med plass for lagring. Jeg har flere kjente som har renset opp gamle møkkakjellere og lagrer ymse der. Men den bør være luftig og tørr.

Oljebasert Antirust under. Full tank hvis stål. Vask,poler og smør opp hele bilen. Motorstart og clutching er bra. Brems ikke. Presenning bør ikke være i kontakt med bil og god utlufting må til. Møneplanke a la båtopplagsløsning er flott. Der du bor burde det finnes låver med plass for lagring. Jeg har flere kjente som har renset opp gamle møkkakjellere og lagrer ymse der. Men den bør være luftig og tørr.

Det med at presenningen ikke må være innpå er veldig viktig, min hadde presenning delvis over panser i en uke, og det er ikke fint i det hele tatt :-(

Pumpene setter seg uansett når bilen ikke kjøres så det holder seg tørt innenfor mansjettene.

Enklest å få av tromler og calipere når det er klaring mellom belegg og sliteflate.

• 1 month later...

Ser dere skriver at lufting/trekk er bra. Hvordan vil det da fungere med et garasjetelt ? Har et RRC 2-dørs langtidsprosjekt som absolutt burde få tak over hodet snart, men har ikke tilgang på låve eller skjul, så telt må bli løsningen. Og, er det noen gode telt å anbefale ? det bør jo da helst kunne tåle en snørik vinter.

• 3 weeks later...

Enig med det med presenning over. Har sett observert en del biler opp gjennom årene som har stått årevis ute med en vanlig presenning over i alt slags vær. Dette må jo være som sandpapir mot lakken. Våger ikke tenke på hvordan lakken på bilene ser ut på tak og panser. Grøsser ved tanken... ?

Enig med det med presenning over. Har sett observert en del biler opp gjennom årene som har stått årevis ute med en vanlig presenning over i alt slags vær. Dette må jo være som sandpapir mot lakken. Våger ikke tenke på hvordan lakken på bilene ser ut på tak og panser. Grøsser ved tanken... ?

Jeg skal garantere at lakken er det minste problemet med sånn lagring...

Rusten nevnte jeg ikke, da DET er noe som garantert kommer når noe står utendørs i regn....

Husker jeg skulle se på en VW Boble som stod på Osterøy like utenfor Bergen for 15-16 år siden. Eieren mente det var et lett restaureringsobjekt. Da jeg kom ut og skulle se på bilen, så stod den i høyt gress langt ute på et jorde.. Full av vann på gulvet? - på vei til de evige jaktmarker

Tidlegare vurderte eg ein enkel rundbuehall. http://www.futurehaller.no/flyttbare-haller.html

flyttbar.jpg

Dei er jo eit rimeleg alternativ til ein vanleg garasje. Prisen ligg på mellom 20 og 30 tusen, alt etter fabrikat. Det er jo ein tiandedel av ein garasje, men samstundes kan det opplevast for dyrt når meininga er å oppbevare ein bil som er verd kanskje 5000,-

Ein nabo hadde ein ubrukt til sals ein gong og eg angrar litt på at eg ikkje kjøpte.

Rundbuehall er ganske genialt da. Disse tåler vel ganske mye juling ift storm og orkan?

Går den ikke helt rundt da - helt rør? Da er den vel godt forankret... ?

• 4 years later...

Gammel tråd, men bilen min står ute, heldigvis på grus og ikke gress. Opplevd mye fukt siste vinter ifm at jeg ikke kjører bilen ofte nok.. Blir mugg på setene etc, ikke hyggelig. Bedre å la den stå med litt gløtt på vinduene så det tørker bedre opp innimellom?