motom Posted May 25, 2016 Posted May 25, 2016 Noen som kjenner til et bra sted i Oslo å få byttet kryss i mellomaksling til en Discovery 2? Har nye smørbare kryss og senterlager men tror ikke jeg skal prøve meg på dette selv. Vil helst få den avbalansert etterpå også. Snakket med powertrain.no og de skulle ha 2200+moms for arbeidet (ink avbalansering) Quote
YMK Posted May 25, 2016 Posted May 25, 2016 Du har snakket med de som mest sannsynlig kan det best. Quote
motom Posted May 25, 2016 Author Posted May 25, 2016 Takker, greit å vite Da får jeg se om jeg kan få avlevert asap Quote
Jari Posted May 26, 2016 Posted May 26, 2016 Siden du har pratet med de så sa de vel at du må demontere akselen selv? Hvis ikke så sier jeg det nå Quote
jon71 Posted May 26, 2016 Posted May 26, 2016 Det er lett å bytte kryss selv. Det du trenger en en stor skrustikke. Har en beskrivelse om bytte av kryss i min prosjekttråd. Har aldri hatt behov for å balansere akslingen ved bytte av kryss. Bare sørg for at akseldelene settes sammen sånn de var før byttet. Quote
lafterolf Posted May 26, 2016 Posted May 26, 2016 Med dobbeltledd og senterlager bør man være to mann. Det blir til tider for lite hender, for to kryss må presses inn likt samtidig. Quote
motom Posted May 26, 2016 Author Posted May 26, 2016 Jari: takk for det. De sa ikke noe om at den måtte være i deler men det er den nå uansett:) Jon71: enkelt/ett kryss er jeg enig i men dobbeltleddet på fremre aksling er ikke så enkelt når man ikke har gjort det før. Quote
JokerS30 Posted May 27, 2016 Posted May 27, 2016 Morsom tråd. For få år siden var vel dette en reprasjon ALLE kunne gjøre, fra feltmekkere som hovedsakelig fokuserte på traktorer og landbruksmaskiner, til alle mulige bilverksteder i det ganske land. Nå trengs det en " ekspert ". en kollega kommenterte tørt vedr. en annen kollega som hadde vært på et oppdrag ifbm en igangkjøring i Singapore for noen år siden at:" en ekspert er en helt vanlig mann, temmelig langt hjemmefra". Forøvrig kan alle i salen som har vært med å klinke bremsebånd rekke opp en hand. Jeg er ganske så sikker på at det knapt jobber en eneste person i bilbransjen idag som vet hvordan dette gjøres. Det fantes en del gode, voksne seniorer med erfaring som utvilsomt hadde handverket inne, men disse ble vel førtidspensjonert da de ikke klarte bytte en hel motor på tilmålte 1t47 minutter, bare fordi hovedskruen var raklete..... Quote
motom Posted May 27, 2016 Author Posted May 27, 2016 Var ikke enkelt å finne alle delene heller. Selv powertrain måtte ringe leverandør i england for å sjekke om de kunne få tak i støvdekselet som er rundt senterlageret. Har ikke klart å spore opp riktig delenummer på dette og det er få tråder på nett om denne delen selv om en del har byttet kryssene selv. Quote
YMK Posted May 27, 2016 Posted May 27, 2016 Er ikke bilmekaniker, senior eller lignende. Bare en enkel sjel som et oppvokst i lastebil/bussverdenen. Men klinke bremsebånd har jeg gjort. Vil muligens si at jeg ikke er god, da det ikke er noe man gjør hvert tiår. Men du har ett godt poeng Joker. Idag må man ha en ekspert til alt. Gjerne støttet av ett regelverk for å sikre fagfolkene. Men jeg har byttet en del kryss, men syns selv at dobbelleddet er lett å klusse til. Må iaf ha litt ekstra deler tilgjengelig når jeg ødelegger noe. Quote
LANDreas Posted May 28, 2016 Posted May 28, 2016 Husk at hvis noe går galt, så går det an å demontere krysset forsiktig igjen. Bare pass på å få alle nålene på plass igjen! Quote
Vegard Bratland Erikstad Posted May 29, 2016 Posted May 29, 2016 ........ Forøvrig kan alle i salen som har vært med å klinke bremsebånd rekke opp en hand. Jeg er ganske så sikker på at det knapt jobber en eneste person i bilbransjen idag som vet hvordan dette gjøres. Det fantes en del gode, voksne seniorer med erfaring som utvilsomt hadde handverket inne, men disse ble vel førtidspensjonert da de ikke klarte bytte en hel motor på tilmålte 1t47 minutter, bare fordi hovedskruen var raklete..... Det er fremdeles ganske vanlig å klinkke bremseband i "lastebilverden" Dreiet bremsetromler har jeg også gjort, men det begynne og bli lenge mellom hver gang. Er 23 år så noen gammel senior er jeg heller ikke... Quote
motom Posted May 29, 2016 Author Posted May 29, 2016 Fikk låne en drivaksel av haaland inntil min er i orden så da er bilen kjørbar igjen Fant noen selskap i usa som solgte tilsvarende del men vet ikke om det er riktig diameter Quote
isbj0rn Posted May 29, 2016 Posted May 29, 2016 Slå til på de som gjør det for 2200! Bare delene er 1000. Quote
LANDreas Posted May 29, 2016 Posted May 29, 2016 Deler kommer vel i tillegg. Han skriver 2.200 + mva for arbeidet, inkl. avbalansering. Quote
motom Posted May 30, 2016 Author Posted May 30, 2016 Hadde kjøpt inn hardy-spicer smørbare kryss for ett par år siden. Tar man med det i prisen så nærmer det seg fort prisen på en ny aksling. Litt overrasket over at ikke fler har dokumentert bytte av den tetningen. Quote
motom Posted May 30, 2016 Author Posted May 30, 2016 Ja, der jeg fikk delenummer fra, men der bytter han ikke gummimansjetten som sitter rundt senterlageret Lite på nett om denne delen da de fleste slipper å bytte den. Noe slikt jeg trenger, men vet ikke hvilke diameter/del jeg trenger (glemte å måle før jeg leverte til powertrain gutta): http://www.actionmachineinc.com/2-86-418.aspx Har sendt en forespørsel til actionmachine men ikke sikkert de er så kjent med LR akslingen. Quote
LANDreas Posted May 30, 2016 Posted May 30, 2016 Er det den nederst på denne siden?: http://www.dingocroft.co.uk/acatalog/Propshafts.html Quote
LANDreas Posted May 30, 2016 Posted May 30, 2016 (edited) Er det disse målene du er på jakt etter?: http://shop.advanceautoparts.com/p/neapco-double-cardan-cv-ball-seat-repair-kit-7-0081ng/20270076-P#fragment-2 Settet koster forøvrig cirka 300 kroner hos LaRo, så hvis andre kan gjenbruke tettingen sin, så kan du jo splitte kostnaden. Edited May 30, 2016 by LANDreas Quote
motom Posted May 30, 2016 Author Posted May 30, 2016 Nei, det er et støvdeksel som sitter utenpå senterlageret. Quote
Recommended Posts