Oddvin Posted May 21, 2016 Share Posted May 21, 2016 Har lest en del poster med tema luftfjærer på dette forumet, men finner ikke helt svaret på problemet jeg har for øyeblikket. Venstre luftfjær går til tops og blir der!Tenkte det kunne være kontakten til høydesensoren på denne siden da festeørene på denne røyk (gammel og sprø) når jeg tok den av da jeg byttet bremserør. Renset den og satte den inn med kontaktspray og stripset den skikkelig til. Fortsatt samme trøbbel. Mens jeg holdt på gikk høyre luftbelg tom for luft. Fylte seg ikke uansett hva jeg prøvde. Tenkte det var høydesensoren som hadde tatt kvelden. Skrudde løs armen og beveget den. Da fylte den seg igjen. Byttet den til ny (altså på høyre side) og startet opp bilen igjen. Stod spent å håpet at alt ville rette seg, men fortsatt er venstre belg på topp. Fulgte ledninger for venstre høydesensor frem til kompressor. Ser ikke ut til å være skadet. Når jeg kobler fra kontakten lyser feillampe så da tenker jeg ledningen er ok. Koblet til sensoren jeg hadde til overs fra høyre på venstre siden, men ingen endring.Er det andre ting enn sensor som kan gjøre at den blir værende høy? Noen tips? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leiohel Posted May 21, 2016 Share Posted May 21, 2016 (edited) Godt mulig at sensorene er defekte. Har du lyst så kan du bytte dem om. Du kan prøve å slippe ut luft fremme med kompressoren ved å skru litt opp på slangenippelen som ligger lengst ute. Da bør venstre belg synke ned. En her inne oppdaget at hans luft slanger var byttet om så ikke rart den ble skjev. Om du ikke har diagnoseapparat, så kanskje noen i nærheten hjelper deg om du skriver hvor du bor. Og muligens overtro: bytt begge så du er sikker på at de får likt signal. Ved nytte av sensor, koble av batteriet mens du bytter. Bytting med strøm på kan gi sprø signal. Men kanskje bare overtro. Edited May 21, 2016 by leiohel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Oddvin Posted May 21, 2016 Author Share Posted May 21, 2016 Neste steg jeg tenkte meg er å bytte den andre senoren også til en ny ja.Skal i mellomtiden prøve som du sier å slippe ut luft ved kompressoren.Koble fra batteriet gjorde jeg ikke når jeg bytte på høyre. Kanskje lurt det ja.Bor i Lier hvis noen har lyst på en søndagstur med diagnose instrument. Prøvde å lese ut fra en slik billig blutooth OBD2 greie, men fikk ikke opp noe feilmelding på den. Ikke når jeg koblet fra heller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore Kjernmoen Posted May 21, 2016 Share Posted May 21, 2016 Ved bytte av sensor skal høyden kalibreres. En kan ha flaks å få en ny sensor som gir identisk signal med den gamle men... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Oddvin Posted May 21, 2016 Author Share Posted May 21, 2016 Ok. Mulig manglende kalibrering som gjør at dette blir helt skjevt ja. Satser vel på å bytte den andre sensoren også og se hvordan det blir da. Sikkert greit uansett. Så får jeg ta en tur på verksted å få det justert eller skaffe meg et diagnose verktøy så jeg kan gjøre det selv. Takker så mye for alle svar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LANDreas Posted May 22, 2016 Share Posted May 22, 2016 Diagnoseverktøy kan lånes, f.eks. av meg her i Oslo. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Oddvin Posted May 22, 2016 Author Share Posted May 22, 2016 Da har jeg prøvd å slippe ut luft ved kompressor for venstre side. Funket det, men viser seg at høyre er altfor lav så da er det fortsatt skjevt.Kryssbyttet sensorer slik at den nye nå er på høyre side. Da gikk høyre til tops og venstre er altfor lav.Generøst av LANDreas og skulle låne ut diagnoseverktøy. Er nok justering som må til. Kanskje jeg skal ta han på ordet... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1120td5 Posted May 22, 2016 Share Posted May 22, 2016 Oddvin, krysskalibrere for å nå resultater. Det jeg mene er,,,,,, Når Venstre verdi er lik 160 og høyre er lik 162, prøv å kalibrere til høyre 160 og venstre 162 osv. Husk å vente 1 munutt før du starter igjen Det er en slitsomt operasjon men overkommelig. Dan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Oddvin Posted May 22, 2016 Author Share Posted May 22, 2016 Da er NanoCom lånt av LANDreas. Veldig snilt!Kjøper sensor hos EWS i morgen så blir de nye begge to. Skal prøve fremgangsmåten du beskriver Dan. Takk for det.Så får vi se om D2'n kommer på riktig level igjen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1120td5 Posted May 22, 2016 Share Posted May 22, 2016 Lykke til .. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LANDreas Posted May 23, 2016 Share Posted May 23, 2016 Dette får du til! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elevatoo Posted May 24, 2016 Share Posted May 24, 2016 Hei, antar at du har sjekket ut denne: https://www.landyzone.co.uk/land-rover/disco-ii-air-suspension-%C2%96-the-definitive-guide.61211/ ? Fant mye bra her i "min sak"! Elevatoo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Oddvin Posted May 27, 2016 Author Share Posted May 27, 2016 Da er D2'n på plass igjen. Takk for link Elevatoo. Godt innblikk i hvordan systemet henger sammen der. Når jeg hadde fått skiftet begge sensorene så gikk belgen som var på topp en del ned, men fortsatt skjev. Fant frem tommestokk og byggvater, koblet til NanoCom og startet kalibrering. Sikkert ikke helt korrekt fremgangsmåte, men det funket. Målte høyde ved hver hjulbue og vatret i dørstokkene og på støtfanger bak. Tastet inn små justeringer og målte igjen til den var i vater. Kjekk den NanoCommen gett. Noen som skal selge en slik? Takk for all hjelp fra forumbrukere. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LANDreas Posted May 27, 2016 Share Posted May 27, 2016 Supert at du fikk det til! Fungerer Offroad-modus riktig også, bilen holder samme høyde på begge sider? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1120td5 Posted May 27, 2016 Share Posted May 27, 2016 Nå har du spart ca kr3000.- Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore Kjernmoen Posted May 27, 2016 Share Posted May 27, 2016 Sikkert ikke helt korrekt fremgangsmåte, men det funket. Målte høyde ved hver hjulbue og vatret i dørstokkene og på støtfanger bak. Tastet inn små justeringer og målte igjen til den var i vater. Ikke helt korrekt for du behøver ikke water. Om du måler høyden fra senter av hjul til skjermkant er du i mål, men det som er viktig er at bakken er plan. Ikke nødvendigvis i water. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Oddvin Posted May 29, 2016 Author Share Posted May 29, 2016 Ja, offroad-modus funker også og høyden blir lik på begge sider. Sparte kroner føles godt! Glemte å si at jeg watret garasjegulvet på forhånd. Sjønner at det antagelig ikke var nødvendig ja. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.