Jump to content

Luftfjær på topp D2


Oddvin

Recommended Posts

Har lest en del poster med tema luftfjærer på dette forumet, men finner ikke helt svaret på problemet jeg har for øyeblikket.

Venstre luftfjær går til tops og blir der!
Tenkte det kunne være kontakten til høydesensoren på denne siden da festeørene på denne røyk (gammel og sprø) når jeg tok den av da jeg byttet bremserør. Renset den og satte den inn med kontaktspray og stripset den skikkelig til. Fortsatt samme trøbbel. Mens jeg holdt på gikk høyre luftbelg tom for luft. Fylte seg ikke uansett hva jeg prøvde. Tenkte det var høydesensoren som hadde tatt kvelden. Skrudde løs armen og beveget den. Da fylte den seg igjen. Byttet den til ny (altså på høyre side) og startet opp bilen igjen. Stod spent å håpet at alt ville rette seg, men fortsatt er venstre belg på topp. Fulgte ledninger for venstre høydesensor frem til kompressor. Ser ikke ut til å være skadet. Når jeg kobler fra kontakten lyser feillampe så da tenker jeg ledningen er ok. Koblet til sensoren jeg hadde til overs fra høyre på venstre siden, men ingen endring.
Er det andre ting enn sensor som kan gjøre at den blir værende høy?

Noen tips?

Link to comment
Share on other sites

Godt mulig at sensorene er defekte.

Har du lyst så kan du bytte dem om.

Du kan prøve å slippe ut luft fremme med kompressoren ved å skru litt opp på slangenippelen som ligger lengst ute. Da bør venstre belg synke ned.

 

En her inne oppdaget at hans luft slanger var byttet om så ikke rart den ble skjev.

 

Om du ikke har diagnoseapparat, så kanskje noen i nærheten hjelper deg om du skriver hvor du bor.

 

Og muligens overtro: bytt begge så du er sikker på at de får likt signal. Ved nytte av sensor, koble av batteriet mens du bytter. Bytting med strøm på kan gi sprø signal. Men kanskje bare overtro.

Edited by leiohel
Link to comment
Share on other sites

Neste steg jeg tenkte meg er å bytte den andre senoren også til en ny ja.
Skal i mellomtiden prøve som du sier å slippe ut luft ved kompressoren.
Koble fra batteriet gjorde jeg ikke når jeg bytte på høyre. Kanskje lurt det ja.
Bor i Lier hvis noen har lyst på en søndagstur med diagnose instrument. Prøvde å lese ut fra en slik billig blutooth OBD2 greie, men fikk ikke opp noe feilmelding på den. Ikke når jeg koblet fra heller.

Link to comment
Share on other sites

Ok. Mulig manglende kalibrering som gjør at dette blir helt skjevt ja. Satser vel på å bytte den andre sensoren også og se hvordan det blir da. Sikkert greit uansett. Så får jeg ta en tur på verksted å få det justert eller skaffe meg et diagnose verktøy så jeg kan gjøre det selv. Takker så mye for alle svar.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg prøvd å slippe ut luft ved kompressor for venstre side. Funket det, men viser seg at høyre er altfor lav så da er det fortsatt skjevt.
Kryssbyttet sensorer slik at den nye nå er på høyre side. Da gikk høyre til tops og venstre er altfor lav.
Generøst av LANDreas og skulle låne ut diagnoseverktøy. Er nok justering som må til. Kanskje jeg skal ta han på ordet...

Link to comment
Share on other sites

Oddvin, krysskalibrere for å nå resultater. Det jeg mene er,,,,,,

 

Når

Venstre verdi er lik 160 og høyre er lik 162,

prøv å kalibrere til høyre 160 og venstre 162 osv. Husk å vente 1 munutt før du starter igjen

 

Det er en slitsomt operasjon men overkommelig.

 

Dan

Link to comment
Share on other sites

Da er NanoCom lånt av LANDreas. Veldig snilt!
Kjøper sensor hos EWS i morgen så blir de nye begge to.

Skal prøve fremgangsmåten du beskriver Dan. Takk for det.
Så får vi se om D2'n kommer på riktig level igjen :)

Link to comment
Share on other sites

Da er D2'n på plass igjen.

Takk for link Elevatoo. Godt innblikk i hvordan systemet henger sammen der.

 

Når jeg hadde fått skiftet begge sensorene så gikk belgen som var på topp en del ned, men fortsatt skjev. Fant frem tommestokk og byggvater, koblet til NanoCom og startet kalibrering. Sikkert ikke helt korrekt fremgangsmåte, men det funket. Målte høyde ved hver hjulbue og vatret i dørstokkene og på støtfanger bak. Tastet inn små justeringer og målte igjen til den var i vater. Kjekk den NanoCommen gett.

Noen som skal selge en slik?

Takk for all hjelp fra forumbrukere.

Link to comment
Share on other sites

Sikkert ikke helt korrekt fremgangsmåte, men det funket. Målte høyde ved hver hjulbue og vatret i dørstokkene og på støtfanger bak. Tastet inn små justeringer og målte igjen til den var i vater.

 

Ikke helt korrekt for du behøver ikke water. Om du måler høyden fra senter av hjul til skjermkant er du i mål, men det som er viktig er at bakken er plan. Ikke nødvendigvis i water.

Link to comment
Share on other sites

Ja, offroad-modus funker også og høyden blir lik på begge sider.

Sparte kroner føles godt!

Glemte å si at jeg watret garasjegulvet på forhånd. Sjønner at det antagelig ikke var nødvendig ja.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...