Jari Posted April 3, 2016 Share Posted April 3, 2016 Oppdaget litt slakk da jeg la om til sommerhjul. Er det noen som har skiftet kun lageret ? Rimmer skal ha 472£ for komplett nav, Famous tar 195£ men det er nok Britparts. Det må da gå ann å presse ut lageret å skifte det ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Brage Posted April 3, 2016 Share Posted April 3, 2016 Hei Jari. Det er nok mange som selger disse til svært varierende priser, gjør ett søk hos lrdirect.com først:https://www.lrdirect.com/FTC3223-Bearing-Hub-Assy-Rr-P38-Rear/?sfi=FTC3223&keep_https=yes Der ser du at du kan få original equip. LRD approved for ca 3000 nkr. Men det er klart du kan skifte bare lageret, Timken skal være bra og koster ca 1000 kr, krever hydraulisk presse med mange tonns kapasitet. Mvh Brage Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
grunneieren Posted April 3, 2016 Share Posted April 3, 2016 Jeg har nettop bytta lagerenne bak, 20 tonn presse holdt i massevis. Men forran er det ett som ikke vil gi seg med 20 tonn, må nok bort i 40 tonns pressa på jobb. Litt knotete å få til annlegg for å presse ut flensen til drivakslingen, og ikke mye plass til annlegg imellom hjulflensen og drivaksel flensen, så krever litt tanke arbeide å få til noe solid der. Men aldeles ikke vanskelig ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jari Posted April 3, 2016 Author Share Posted April 3, 2016 Så bra, har du delenr. på lageret du brukte bak, så slipper jeg å demontere en kveld og montere neste eller i værstefall vente flere dager på lager uten kjørbar bil ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
grunneieren Posted April 4, 2016 Share Posted April 4, 2016 (edited) Kjøpte fra Bema i Grimstad, han måtte ha noen dager på å skaffe dem. De har en avdeling i Oslo også tror jeg. Dersom du ønsker å bestille fra dem kan du sende mail til roy (at) bema.no og referere til meg (Rune Risholt) så skaffer han deg lager. Har ikke helt kontroll på priser, men mener mener de lå rundt 1000 - 1200 pr stk. Var komplett med bolter, segerring (husk å ta ut denne før du presser ut selve lageret ) og mutter til drivaksling. Kan være lurt å bytte alseltetningen i samme slengen , men den vet jeg ikke om Roy kan skaffe( jeg fikk fra en lokal LR forhandler) Edited April 4, 2016 by grunneieren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jari Posted April 5, 2016 Author Share Posted April 5, 2016 OK Takk skal du ha, da blir det ringerunde senere idag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SveinHa Posted April 5, 2016 Share Posted April 5, 2016 Litt knotete å få til annlegg for å presse ut flensen til drivakslingen, og ikke mye plass til annlegg imellom hjulflensen og drivaksel flensen, så krever litt tanke arbeide å få til noe solid der. Men aldeles ikke vanskelig ? Enig i denne her. Litt knotete men går fint. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jari Posted April 16, 2016 Author Share Posted April 16, 2016 Lagervare på Bema Oslo 1525 + moms, da er det greit med litt rabatt. Mothold gikk fint. Riktig verktøy er halve jobben osv. men jeg tror det hadde gått greit i 20t pressa også, problemet er hvis det blir for smalt mellom vangene Et lite triks for å få ut låseringen men det forutsetter at den er løs og kan vris, ellers må det borres fra utsiden. Brukte 2mm borr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LarsP38 Posted September 8, 2023 Share Posted September 8, 2023 Skal gjøre denne jobben på min P38 nå. Er det kon lager med lagerseter som bankes inn? Som typisk er på biler med trommel bremser. Dette er lageret jeg bestilte: https://www.autodoc.co.no/fag/2331597 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lafterolf Posted September 8, 2023 Share Posted September 8, 2023 Jeg har aldri plukket på på P38, men kjenner andre Landrovere, og linken til lager du la ut tviler jeg på vil passe, for pakning og låseblikk er til Defender/rrc og D1. Og det skal ikke strammes som gammeldagse lager på din. Du skal presse inn to lager tett mot hverandre, og da skal dette bare låses med en enkelt mutter på stikkaksling. Tror du må finne noe på youtube om du skal gjøre dette selv, eller kjøpe komplett nav med lager. Da er det en ren glede å montere. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LarsP38 Posted September 8, 2023 Share Posted September 8, 2023 Ser ut som lager foran og bak er likt. Vanlig kompakt lager med navet presset inn og låsering. Passer nok dårlig det jeg fikk fra Autodoc da ser det ut som. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
grunneieren Posted September 9, 2023 Share Posted September 9, 2023 10 timer siden, LarsP38 skrev: Ser ut som lager foran og bak er likt. Vanlig kompakt lager med navet presset inn og låsering. Passer nok dårlig det jeg fikk fra Autodoc da ser det ut som. Selve lageret er likt fremme og bak, men monteringskittet er forskjellig (forskjell på bolter, lengde og antall) i de tilfellene dette følger med. Krever ofte en ganske solid presse for å få ut lagerene av huset ( husk å ta ut låseringen som holder lageret på plass før du setter i gang pressa ) Du får vel også kjøpt hele hubben med lager ferdig montert? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LarsP38 Posted September 9, 2023 Share Posted September 9, 2023 Er så stor prisforskjell på komplett hub og løst lager, så prøver å få skiftet bare lager. Har det aller meste av verktøy, så bare jeg får tak i korrekt lager skal nok dette gå greit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
grunneieren Posted September 13, 2023 Share Posted September 13, 2023 Jeg kjøpte fra BEMA for noen år siden, kom komplett med bolter og segerring, ser ut som de bare har ett på lager til bakakslingen (og to til fremme) Hør med de Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts