Jump to content

Da var turen kommet til clutchen......Defender 90 2001 236000km


Bugfighter

Recommended Posts

Har hatt denne kjøredoningen siden Januar 2009. Nå viser speedometeret at den har gått 235000km. Det er ca. 23000 km siden sist jeg hadde en feil med bilen, som er ny rekord for min del.

Da var det gnisset hull på den den tynne slangen som går fra toppen av radiator og bortover til ekspansjonstanken som medførte at kjølevesken forsvant unormalt fort.

Nå har det oppstått problemer med clutch. Første symtom oppstod for ca 8 måneder siden da jeg skulle ta av fra et lyskryss. Stygge skrapelyder kom fra clutchen når den ble trykket inn. Dette ga seg merkelig nok etter noen dager og alt virket normalt. Helt til nå.

Symtomet nå er at clutchpedalen tar veldig langt inne og vibrerer, skrapelydene skjærer gjennom marg og bein og det er kronglete å få den i gir. Trodde først at dette kanskje var defekt trøstelager men etter å ha skrudd av girkassen oppdaget jeg stor slark i svinghjulet. Svinghjulet! Er det mulig? Hva er dette for noe dritt? Clutchen og trøstelageret var forøvrig nesten ikke slitt.

 

Bestilte nytt Valeo svinghjul og komplett clutch fra Island4x4.uk pluss den foringen som går inn i veivakslingen, dele nr. LFB500050.

 

Når det gjelder foringen så har jeg følgende spørsmål: Foringen jeg fikk fra Island4x4 hadde en annen metall farge enn den orginale. Hvilken type metall burde denne være laget av, eller er ikke det så veldig viktig?

Skal denne foringen klines inn med en eller annen form for smøring?

 

Når først girkassen er nede, er det lurt å foreta noen andre preventive tiltak?

 

 

 

Her er et bilde av foringene:

DSC_006020.jpg

 

 

Her er bilde av en hjemmelaget avdrager for foringen:

DSC_006525.jpg

 

Foringen skal bankes inn i veivakslingen:

DSC_006323.jpg

 

Girkassen lekker som en sil:

DSC_005414.jpg

 

 

 

 

Mye olje kommer fra toppdekselet på girkassa.

 

DSC_005616.jpg

 

 

Ingen pakninger var å se under deksel på transfer kasse. Bare litt sort klin som sikkert en gang var silikon man nå kunne tørke bort med en fille.

Det er tydelig at LR har benyttet økonomer og ikke ingeniører den gang girkasse og transfer ble spesifisert.

DSC_007232.jpg

 

Benyttet to deler fra et bygg stilas, et stålrør, og en talje for å få ned girkassen. Kanskje litt overkill, den veier ikke så mye...ca. 100kg?

DSC_007434.jpg

 

 

Gammel clutch og svinghjul:

DSC_006929.jpg

 

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 51
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Da jeg begynte å leke med sånne foringer,lå det ofte noen i oljebad klare til bruk.

De hadde ligget der en stund og trukket til seg olje.

Senere ble oljen varmet for raskere opptak og ennå senere ble den presset inn i foringen.

Selv slenger jeg i tillegg på en 1/2-1 sukkerbitstørrelse med fett i hullet rett før kassa skal inn.

Link to comment
Share on other sites

Legg foringen i frysern en del timer før du skal sette den inn. gjør ting mye enklere :) Synes forøvrig at det ikke er spesielt overkill med de to stillasj delene. har man ikke en elefant til rådighet så er det en god løsning du har ordnet.

Link to comment
Share on other sites

Mye igjen av den foringa der?!

Slik så min ut da jeg skiftet den.

 

gallery_15285_683_1745363.jpg

 

Ikke nødvendig med avdragerverktøy. Ramla bare ut. :)

 

gallery_15285_683_19153.jpg

 

Hvordan konstaterte du med slakke i svinghjul? Alle dobbeltmassesvinghjul har ganske stor slakke....

Sammenligna du med det nye? :)

 

Ja, den foringen din var uten tvil ekstremt sliten. :blink:

 

Jeg vurderte å la min sitte der da den så grei ut, men bestilte ny likevel siden jeg var igang.....

 

 

 

Det var MYE mer radiell slark i det slitte svinghjulet. Video viser dessverre ikke aksiell slakk/demping som trolig er hoved funksjonen til svinghjulet

 

Link to comment
Share on other sites

Oppdaget at støtstangen fra clutch slavesylinder var ganske slitt, har blitt en liten tapp i enden som gjør at den henger seg opp litt nede i skåla. Denne skal vel ha en kule i enden?

Så nå har jeg bestilt ny...og må vente enda lenger før jeg kan sette på plass girkassa........men det er jo alltids andre bekymringer å ta tak i på en Defender som kan få ventetiden til å gå. :huh:

 

DSC_007904.jpg

 

Denne har dele nr: FTC5199, Clutch push rod

 

DSC_008005.jpg

Link to comment
Share on other sites

Bytt foringen i utløserarma også.

 

Ja, det er nok en fordel at den nye stangen passer inn i foringen ellers kan den bli fort slitt..........er mye køkjøring her i Oslo området.....

tipper at jeg trykker inn clutchen ca. 1000 ganger pr.dag

Skal bestille foring også, men har ikke funnet noe delenummer på denne. Vil helst unngå å bestille hele gaffelen.....

 

Takk for gode råd. :) .

Link to comment
Share on other sites

og før du hiver inn gearkassene.. sjekk lutingene, demonter slangene og rengjør og blås i gjennom den´med trykkluft.. rocky mountain har ei ny senka plate til fordelingsskassa.. gin 0,7 liter med extra gearolje på fordelingskassa.. er til å med kjøleribber på den..

 

http://rockymountainspares.co.uk/product/roamerdrive-oil-cooler/

 

ikke bortkastet å montere denne..

 

Link to comment
Share on other sites

og før du hiver inn gearkassene.. sjekk lutingene, demonter slangene og rengjør og blås i gjennom den´med trykkluft.. rocky mountain har ei ny senka plate til fordelingsskassa.. gin 0,7 liter med extra gearolje på fordelingskassa.. er til å med kjøleribber på den..

 

http://rockymountainspares.co.uk/product/roamerdrive-oil-cooler/

 

ikke bortkastet å montere denne..

 

 

Luftingene skal definitivt sjekkes.Det er nå notert på lista over ting som må sjekkes.

 

Det ekstra store dekselet som gjør at transfer kassa kan holde på mer olje er nok veldig fordelaktig. Den har jeg faktisk ikke sett før...... blush

Tror alikevel jeg må vente med den....må kjøre litt lav-budsjett fremover....særlig nå når NOK vs GBP er så svak. Satser på å bytte olje på transfer litt oftere.

 

Har hatt liggende et komplett pakningsett til transfer kassa nå i snart 2 år som jeg tenkte jeg skulle benytte sjansen til å få montert slik at kassa forhåpentligvis slutter å lekke olje.

Da får jeg gjort noe fornuftig mens jeg venter på noen manglende smådeler til clutchen.

 

Terje

Link to comment
Share on other sites

HOLY CRAP ! :(

 

Etter å ha dyttet ut en simring fra transfer kassa oppdaget jeg store mengder med små kobber cornflakes....... :o

Ser ut som de har blitt valset av noen kulelager og tygget av noen tannhjul......

 

Visste ikke at det var noe som ligner på kobber i kassa....hvor kommer dette fra?

 

DSC_009821.jpg

 

 

Masse pulver/spon under det store dekselet også.....

DSC_010023.jpg

 

Dette baller jammen på seg.Tror jeg blir nødt til å skru transfer helt fra hverandre for å sjekke hva som er blitt pulverisert.

 

mvh

Terje

 

Link to comment
Share on other sites

Bytt likegodt med transferkasse fra Discovery så får du høyere utveksling.

 

Ja, høyere utveksling hadde vært en del mer helsebringende både for meg og bilen når man kjører mye i 100 sone på motorvei. Kjører en del turer Oslo - Ringebu......har øresus flere timer etter turen.

 

Har i dag pratet med Ashcroft Transmission, de mente det var noen små domeformede skiver av bronse som sitter på hvert av de 4 små tannhjulene inne i den lille differensialen som hadde blitt utslitt og løsnet og dermed tygget grundig av alle tannhjulene. De mente også at de kan bli spist opp ved bruk av feil olje....... :unsure:

Ble anbefalt å kjøpe et overhalingsett med alle lagrer, pakninger, og disse spesielle skivene. Jeg bestilte overhalingsett + noen tannhjul for å endre til Disco utveksling +noen shims for å få korrekte klaringer. Utveksling endres fra 1,410 til 1,222.

 

Så da er jeg i gang med å skru fra hverandre transfer.

 

Fint å ha noe å drive med mens man venter på deler til clutchen..... og nå venter jeg også på deler til transfer kassa. :)

Link to comment
Share on other sites

Da er transfer skrudd fra hverandre. Noen lager bærer litt preg av slitasje, små hakk og riper. De store tannhjulene ser helt fine ut. Den lille diffrensialen er litt slarkete og slitt og kobberskivene er helt borte på alle fire planet hjul.

Trodde det skulle se værre ut etter 235000km bruk. Holdbare og enkle greier spør du meg. Mainshaft bolten var også litt slitt der lagrene er montert.

 

DSC_010502.jpg

 

 

 

Her skulle det vært noen skål formede skiver.....men de er borte:

 

 

DSC_010603.jpg

 

Her er en ganske kjedelig video av delene i transfer LT230T:

 

https://youtu.be/UQh_cols5uQ

 

Edited by Bugfighter
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...