Bugfighter Posted January 13, 2016 Share Posted January 13, 2016 Har hatt denne kjøredoningen siden Januar 2009. Nå viser speedometeret at den har gått 235000km. Det er ca. 23000 km siden sist jeg hadde en feil med bilen, som er ny rekord for min del. Da var det gnisset hull på den den tynne slangen som går fra toppen av radiator og bortover til ekspansjonstanken som medførte at kjølevesken forsvant unormalt fort. Nå har det oppstått problemer med clutch. Første symtom oppstod for ca 8 måneder siden da jeg skulle ta av fra et lyskryss. Stygge skrapelyder kom fra clutchen når den ble trykket inn. Dette ga seg merkelig nok etter noen dager og alt virket normalt. Helt til nå. Symtomet nå er at clutchpedalen tar veldig langt inne og vibrerer, skrapelydene skjærer gjennom marg og bein og det er kronglete å få den i gir. Trodde først at dette kanskje var defekt trøstelager men etter å ha skrudd av girkassen oppdaget jeg stor slark i svinghjulet. Svinghjulet! Er det mulig? Hva er dette for noe dritt? Clutchen og trøstelageret var forøvrig nesten ikke slitt. Bestilte nytt Valeo svinghjul og komplett clutch fra Island4x4.uk pluss den foringen som går inn i veivakslingen, dele nr. LFB500050. Når det gjelder foringen så har jeg følgende spørsmål: Foringen jeg fikk fra Island4x4 hadde en annen metall farge enn den orginale. Hvilken type metall burde denne være laget av, eller er ikke det så veldig viktig? Skal denne foringen klines inn med en eller annen form for smøring? Når først girkassen er nede, er det lurt å foreta noen andre preventive tiltak? Her er et bilde av foringene: Her er bilde av en hjemmelaget avdrager for foringen: Foringen skal bankes inn i veivakslingen: Girkassen lekker som en sil: Mye olje kommer fra toppdekselet på girkassa. Ingen pakninger var å se under deksel på transfer kasse. Bare litt sort klin som sikkert en gang var silikon man nå kunne tørke bort med en fille. Det er tydelig at LR har benyttet økonomer og ikke ingeniører den gang girkasse og transfer ble spesifisert. Benyttet to deler fra et bygg stilas, et stålrør, og en talje for å få ned girkassen. Kanskje litt overkill, den veier ikke så mye...ca. 100kg? Gammel clutch og svinghjul: Mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
guskur Posted January 13, 2016 Share Posted January 13, 2016 Overkill for å ta ned girboks... Nix.. Better SAFE THAN SORRY. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gautes Posted January 13, 2016 Share Posted January 13, 2016 Da jeg begynte å leke med sånne foringer,lå det ofte noen i oljebad klare til bruk. De hadde ligget der en stund og trukket til seg olje. Senere ble oljen varmet for raskere opptak og ennå senere ble den presset inn i foringen. Selv slenger jeg i tillegg på en 1/2-1 sukkerbitstørrelse med fett i hullet rett før kassa skal inn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mikke Posted January 13, 2016 Share Posted January 13, 2016 Legg foringen i frysern en del timer før du skal sette den inn. gjør ting mye enklere Synes forøvrig at det ikke er spesielt overkill med de to stillasj delene. har man ikke en elefant til rådighet så er det en god løsning du har ordnet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lafterolf Posted January 13, 2016 Share Posted January 13, 2016 Toyota sliter mer med svinghjul enn td5. Moderne motorer har tilsvarende svinghjul. Altså, dette er ikke dårligere på landrover enn på andre merker. Foringen må måles nøyaktig før montering. Jeg tror den skal broshjes før montering. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gautes Posted January 13, 2016 Share Posted January 13, 2016 Har banket foringen pent inn med endeveden på en vedkubbe/hammerskaft eller likn. i årevis uten hjelp av fryser og brotsj. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bugfighter Posted January 15, 2016 Author Share Posted January 15, 2016 Takk for utmerkede tips. Nå har jeg bestillt ny original bronse foring da den jeg fikk fra island4x4 var laget av messing (Britpart). mvh Terje Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik Iversen Posted January 15, 2016 Share Posted January 15, 2016 Mye igjen av den foringa der?! Slik så min ut da jeg skiftet den. Ikke nødvendig med avdragerverktøy. Ramla bare ut. Hvordan konstaterte du med slakke i svinghjul? Alle dobbeltmassesvinghjul har ganske stor slakke.... Sammenligna du med det nye? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1120td5 Posted January 18, 2016 Share Posted January 18, 2016 (edited) Litt av en job dette her. Svetter bare for å se noen bilder. Flashback altså. Bra jobba Edited January 18, 2016 by 1120td5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bugfighter Posted January 19, 2016 Author Share Posted January 19, 2016 Mye igjen av den foringa der?! Slik så min ut da jeg skiftet den. Ikke nødvendig med avdragerverktøy. Ramla bare ut. Hvordan konstaterte du med slakke i svinghjul? Alle dobbeltmassesvinghjul har ganske stor slakke.... Sammenligna du med det nye? Ja, den foringen din var uten tvil ekstremt sliten. Jeg vurderte å la min sitte der da den så grei ut, men bestilte ny likevel siden jeg var igang..... Det var MYE mer radiell slark i det slitte svinghjulet. Video viser dessverre ikke aksiell slakk/demping som trolig er hoved funksjonen til svinghjulet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bugfighter Posted January 19, 2016 Author Share Posted January 19, 2016 Oppdaget at støtstangen fra clutch slavesylinder var ganske slitt, har blitt en liten tapp i enden som gjør at den henger seg opp litt nede i skåla. Denne skal vel ha en kule i enden? Så nå har jeg bestilt ny...og må vente enda lenger før jeg kan sette på plass girkassa........men det er jo alltids andre bekymringer å ta tak i på en Defender som kan få ventetiden til å gå. Denne har dele nr: FTC5199, Clutch push rod Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gautes Posted January 20, 2016 Share Posted January 20, 2016 Jo mer slakk i svinghjulet, jo mer belastning på svinghjulslageret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lafterolf Posted January 20, 2016 Share Posted January 20, 2016 Bytt foringen i utløserarma også. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bugfighter Posted January 20, 2016 Author Share Posted January 20, 2016 Bytt foringen i utløserarma også. Ja, det er nok en fordel at den nye stangen passer inn i foringen ellers kan den bli fort slitt..........er mye køkjøring her i Oslo området..... tipper at jeg trykker inn clutchen ca. 1000 ganger pr.dag Skal bestille foring også, men har ikke funnet noe delenummer på denne. Vil helst unngå å bestille hele gaffelen..... Takk for gode råd. . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
truls Posted January 20, 2016 Share Posted January 20, 2016 og før du hiver inn gearkassene.. sjekk lutingene, demonter slangene og rengjør og blås i gjennom den´med trykkluft.. rocky mountain har ei ny senka plate til fordelingsskassa.. gin 0,7 liter med extra gearolje på fordelingskassa.. er til å med kjøleribber på den.. http://rockymountainspares.co.uk/product/roamerdrive-oil-cooler/ ikke bortkastet å montere denne.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bugfighter Posted January 20, 2016 Author Share Posted January 20, 2016 og før du hiver inn gearkassene.. sjekk lutingene, demonter slangene og rengjør og blås i gjennom den´med trykkluft.. rocky mountain har ei ny senka plate til fordelingsskassa.. gin 0,7 liter med extra gearolje på fordelingskassa.. er til å med kjøleribber på den.. http://rockymountainspares.co.uk/product/roamerdrive-oil-cooler/ ikke bortkastet å montere denne.. Luftingene skal definitivt sjekkes.Det er nå notert på lista over ting som må sjekkes. Det ekstra store dekselet som gjør at transfer kassa kan holde på mer olje er nok veldig fordelaktig. Den har jeg faktisk ikke sett før...... Tror alikevel jeg må vente med den....må kjøre litt lav-budsjett fremover....særlig nå når NOK vs GBP er så svak. Satser på å bytte olje på transfer litt oftere. Har hatt liggende et komplett pakningsett til transfer kassa nå i snart 2 år som jeg tenkte jeg skulle benytte sjansen til å få montert slik at kassa forhåpentligvis slutter å lekke olje. Da får jeg gjort noe fornuftig mens jeg venter på noen manglende smådeler til clutchen. Terje Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
truls Posted January 21, 2016 Share Posted January 21, 2016 den extra olja gjør underverker med mye motorveikjøring.. kjøleribber og litt extra i kassa.. snadder.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bugfighter Posted January 21, 2016 Author Share Posted January 21, 2016 HOLY CRAP ! Etter å ha dyttet ut en simring fra transfer kassa oppdaget jeg store mengder med små kobber cornflakes....... Ser ut som de har blitt valset av noen kulelager og tygget av noen tannhjul...... Visste ikke at det var noe som ligner på kobber i kassa....hvor kommer dette fra? Masse pulver/spon under det store dekselet også..... Dette baller jammen på seg.Tror jeg blir nødt til å skru transfer helt fra hverandre for å sjekke hva som er blitt pulverisert. mvh Terje Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lafterolf Posted January 21, 2016 Share Posted January 21, 2016 Bytt likegodt med transferkasse fra Discovery så får du høyere utveksling. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bugfighter Posted January 23, 2016 Author Share Posted January 23, 2016 Bytt likegodt med transferkasse fra Discovery så får du høyere utveksling. Ja, høyere utveksling hadde vært en del mer helsebringende både for meg og bilen når man kjører mye i 100 sone på motorvei. Kjører en del turer Oslo - Ringebu......har øresus flere timer etter turen. Har i dag pratet med Ashcroft Transmission, de mente det var noen små domeformede skiver av bronse som sitter på hvert av de 4 små tannhjulene inne i den lille differensialen som hadde blitt utslitt og løsnet og dermed tygget grundig av alle tannhjulene. De mente også at de kan bli spist opp ved bruk av feil olje....... Ble anbefalt å kjøpe et overhalingsett med alle lagrer, pakninger, og disse spesielle skivene. Jeg bestilte overhalingsett + noen tannhjul for å endre til Disco utveksling +noen shims for å få korrekte klaringer. Utveksling endres fra 1,410 til 1,222. Så da er jeg i gang med å skru fra hverandre transfer. Fint å ha noe å drive med mens man venter på deler til clutchen..... og nå venter jeg også på deler til transfer kassa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik Iversen Posted January 23, 2016 Share Posted January 23, 2016 Jeg skiftet om til Disco 2 transfer med 1.211 utveksling. Ble meget fornøyd med det Lykke til. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bugfighter Posted January 24, 2016 Author Share Posted January 24, 2016 (edited) Da er transfer skrudd fra hverandre. Noen lager bærer litt preg av slitasje, små hakk og riper. De store tannhjulene ser helt fine ut. Den lille diffrensialen er litt slarkete og slitt og kobberskivene er helt borte på alle fire planet hjul. Trodde det skulle se værre ut etter 235000km bruk. Holdbare og enkle greier spør du meg. Mainshaft bolten var også litt slitt der lagrene er montert. Her skulle det vært noen skål formede skiver.....men de er borte: Her er en ganske kjedelig video av delene i transfer LT230T: https://youtu.be/UQh_cols5uQ Edited January 24, 2016 by Bugfighter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lafterolf Posted January 24, 2016 Share Posted January 24, 2016 Burde man bruke GL4 istedet for GL5? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bugfighter Posted January 25, 2016 Author Share Posted January 25, 2016 Er det GL4 som er litt mindre aggresiv mot kobber og messing komponenter? Kanskje bedre å bruke GL5 bare i diffene? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gautes Posted January 25, 2016 Share Posted January 25, 2016 Du har samme skiveløsning i diffene. Skivene er laget for å tåle GL5. Putt inn nye og smil i 236 000 km til. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.