Jump to content
LRforum

ML270CDI dieseltrøbbel

SveinHa

Recommended Posts

ML270en har nok en gang nektet å gjøre den viktigste jobben den skal, nemlig å starte... Etter litt feilsøking er konklusjonen klar: 1 o-ring inn på høytrykkspumpen lekker OG tilbakeslagsventilen på dieselen virker ikke.

O-ringene skal være en smal sak, der skal være 10 stk i hele dieselsystemet men jeg vet nå bare om ca 4 men det er nå greit nok så lenge det er en av disse som lekker.

Det jeg lurer på er HVOR sitter tilbakeslagsventilen? Jeg har en mistanke om at den er i pre-heateren like før dieselfilteret da google sa at problemer med dieseltilførselen godt kunne skyldes pre-heateren. Sugde opp diesel i slangen inn på filteret og med en gang jeg slapp suget rant det fort tilbake, dieselen har da tydeligvis FRITT løp fra inngangen på dieselfilteret og helt til tanken.

Gode tips?

En annen sak: Er det mulig å programmere normalt kjørelys på 2003 ML270CDI? Der er en autostilling på lysbryteren men denne er slik at lyset bare går på når det er mørkt eller regner, vil jo helst ha kjørelys etter norsk standard...

Edited by SveinHa

• Replies 51
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

O-ringene var en ukurant dimensjon så de måtte shoppes hos merkeforhandler til kr 150 for 6 stk. Ikke akkurat billig men ikke så ille heller.

Fikk bekreftet at der IKKE er tilbakeslagsventil på diesel-tur på ML270. Vet der er på enkelte andre biler med samme motor som f.eks. Sprinter.

• 1 month later...

Marxist Leninisten begynner å synge på siste verset. Neker å starte i lavere temp enn 5-6 plussgrader.

Har etterhvert gjort det meste jeg kan tenke meg men den vil fremdeles ikke:

1. Skiftet alle o-ringer i dieselsystemet untatt på dyseretur. Disse selges ikke i løst og da må en kjøpe hele retursystemet til drøye kr 2.000.-
  2. Nytt batteri.
  3. Skiftet dieselfilter.
  4. Skiftet trykkreduksjonsventil (i bakkant av railen)
  5. Skiftet trykksensor (i forkant av rail)
  6. Satt på tilbakeslagsventil før dieselfilter.
  7. Skiftet diesel fødepumpe (fabrikkny).
  8. Skiftet høytrykspumpe (nyoverhalt innbyttepumpe fra stort dieselverksted i tyskland).

Resultat så langt er at railtrykket ikke kommer over 160 bar. For noen dager siden (med gammel pumpe) steg trykket i løpet av 45-50 sekund til 350 bar og da startet den. Sammenlignet med en frisk 270CDI motor gikk trykket opp i 450 bar på 2 sekund.

Noen observasjoner:

1. Når jeg kobler fra returslangen fra høytrykkspumpen der den går inn i bakkant av railen renner der MYE diesel BÅDE fra ht-pumpen OG railen med motoren i gang. Hvorfor?
  2. Ingen dyser gir retur (der er vått nede i hullet men renner ikke over) så de ser ok ut.
  3. STAR diagnose rapporterer om MULIG feil på kam eller veivsensor (lagret, ikke aktiv). Kan ha sammenheng men MANGE ikke vellykkede startforsøk.
  4. Ved å løsne framre dyserør kommer godt med diesel ut, ikke luft.
  5. Ny ht-pumpe ser ikke ut til å gi like høyt trykk som den gamle som er kjørt 227.000 km.

Kan ikke skjønne at dette er noe annet enn et mekanisk/dieselhydraulisk problem da pumpen er rent mekanisk og trykkreguleringsventilen er kryssbyttet med en bil som er i orden. Trykket må lekke ut en eller annen plass men det må være internt siden der ikke blir vått noen plass. Er det noen sannsynlighet for f.eks. en sprekk mellom ht-side og retur i selve railrøret?

Alle gode tips mottas med takk...

Der er INGEN retur fra dysene. Har kjørt motoren UTEN returrør og der er bare vått i returen, ingen flow.

Red: INGEN er nok ikke riktig men at den uhyre beskjedne returen i det hele tatt skal bety noe kan ikke jeg fatte.

Edited by SveinHa

Når du har gjort så mye med dieselsystemet ville jeg sjekket ut kam og veivsensorer siden det er lagret feil på de også, har du mulighet for å lese av turtall ?

Hvis ikke du får turtall lager ikke systemet trykk heller (tror jeg, kan ikke mye om Benz, men Iveco med Bosch EDC er sånn)

Jepp, den tenner på startgass. Kamsensoren er grei å komme til men veivsensoren finner jeg ikke. Iflg. STAR ligger den nedenfor bakkant av railen men der er trangt som fy og jeg klarer ikke å se den, langt mindre å kjenne etter.

Det som gjør meg litt tvilende til de sensorene er at en frisk 270CDI drar opp i 450 bar på et par sekund mens min pr i dag ikke kommer over 160. For noen dager siden jobbet den seg SAKTE (40-50 sekund) opp i 350 bar og da startet den. Noen som vet hvilket trykk den MÅ ha? På testsertifikatet til nye pumpen er "Low speed test" kriteriet >245 bar og testresultatet 1007 bar.

Hvis ikke du får turtall lager ikke systemet trykk heller (tror jeg, kan ikke mye om Benz, men Iveco med Bosch EDC er sånn)

Fødepumpe og HT-pumpe er rent mekaniske så de gjør jo jobben så lenge motoren sviver rundt. Det eneste kan være at reduksjonsventilen i bakkant av railen åpner og slipper trykket ut til turtallet kommer opp. Den skal være stengt i strømløs tilstand.

Du har ikke byttet om på tur og retur?

Joda, utrolig nok var tur og retur inn på HT-pumpen byttet om men etter jeg satte de riktig er der ikke snev av liv i motoren

Ser at der er forbindelse mellom tur og retursiden på HT-pumpen og i returporten er der en tilbakeslagsventil med et lite hull i. Det betyr at når slangene er koblet riktig er der en kraftig struping i returporten og når den er koblet feil er der ikke struping. Det burde da gå langt bedre med slangene koblet riktig men nå får jeg ikke liv i motoren. Kobler fra fremste dyserør og der kommer ut diesel men BETRAKTELIG mindre enn i går (med slangene feil), samme i returslangen som går inn i bakkant av railen, bare litt smådrypp... Antar det handler om luft en eller annen plass men har nå kjørt på startmotoren så lenge og luftet så mye at jeg holder på å gi opp... Noen flere gode tips?

Ikke liv enda. Klarte å knekke nippelen på slangen fra dieselfilteret til fødepumpen. Beskjedne kr 501.- for en halvmeter plast... Regner med det er lufting som er problemet men sliter VELDIG med å få pumpen til å pumpe noe å snakke om. Er jo bare en enkel stempelpumpe med 3 sylindre så det burde ikke være SÅ vanskelig.

Ser på turtelleren når jeg kinner at av og til detter det til rundt halvparten uten at det virkelige turtallet endrer seg, kan vel tyde på kam- eller veivsensor som jukser. Begge er på vei og dukker muligens opp i morgen.

Omsider måtte ruklebeistet gi seg. Satte tilbake den gamle pumpen men etter å ha kinnet batteriet tomt 2 ganger ville den heller ikke pumpe mot åpent løp. Da var der egentlig bare 2 muligheter: 1: Finne hagla og gi den dødsdommen for evig og alltid eller 2: Få ut luften i pumpa.

Valgte alternativ 2 først. Plukket endedekselet av og en ventil og en fjær føyk ut. Ikkeno problem, de kunne bare være en plass. Fylte en iskremboks med diesel og la pumpa nedi, sveivet på akslingen til den sluttet å blåse luft, holdt fingeren over høytrykksutløpet og kjente 3 pump pr. omdreining. Satte endedekselet på igjen og ventilen i returporten, alt under "vann". Plugget tur og returporten og løftet den opp på tørre land og frotterte den.

Ut i bilen og pumpa på plass. Fremste dyseror løsnet og kinnet i få sekund så kom der rikelig med diesel. Dyserøret på plass igjen og etter 6-7 sekund kinning fyrte jernet i gang. Da gjenstår bare å se om den vil starte i lavere temp enn +5, det var jo det som var poenget med hele operasjonen fra begynnelsen av...

Sitter fødepumpa på høytrykkspumpa på denne ? isåfall er det vel en tannhjulspumpe og den pumper luft dårlig.

Har ikke denne håndpumpe ? Vi sleit med en Ford Connect etter dieselfilterskifte på jobben og det endte med at vi satt bremselufteren på returen på pumpa

og sugde frem diesel, funket som bare det.

Der er ikke håndpumpe men jeg har for anledningen satt på en elektrisk pumpe før dieselfilteret. Denne mater diesel til filteret videre til mekanisk fødepumpe (kan godt være en tannhjulspumpe) og til HT-pumpen. Tilførselen av diesel har IKKE vært problemet her da der hele tidden har rent diesen i returslangen fra HT-pumpen. Det ser heller ut til at problemet ligger i HT-pumpens evne til å selvlufte. Tur og retur går inn nær bunnen av pumpehuset og det betyr at luft i huset IKKE automatisk kommer ut. Nå klarte jeg ikke å se nøyaktig hvor de 3 pumpeelementene tok diesel fra men der er i alle fall en eller annen greie som skurrer i mitt hode her.

Har lett etter skifte og/eller lufteprosedyre på nett men finner ikke annet enn kinning, kinning og enda mer kinning... I løpet av siste uken har jeg vel tømt batteriet MINST 10 ganger og da har jeg også hatt et ekstra batteri koblet til med startkabler og 15A lader stående på kontinuerlig...

• 1 month later...

Sliter fremdeles med Ruklebeistet... Har kommet litt inn på riktig spor men står likevel fast.

• I STAR er ingen feilmeldinger på CDI
  • Har funnet en plass i STAR som forteller at "Synchronization between crankshaft and camshaft" feiler.
  • Når den en sjelden gang starter slår "Sync..." over fra NO til YES
  • Både kam og veivsensorer er nye.
  • Kam- og veivsensorer virker tydeligvis fordi når den starter går den helt fint og jeg kan kjøre akkurat som normalt helt til neste start...
  • Har kontrollert motstand direkt i ECU pluggen for veivsensor og den er ok.
  • Kamsensor forsynes med 12V
  • Noe mer måling på kam og veivsensor krever spesialutstyr
  • En annen ting som er litt merkelig men muligens ikke viktig her er ventil Y75 som normalt er OPEN. Etter å ha kinnet en stund (15-30+ sekund) går den til CLOSED og railtrykket faller fra rundt 250 til rundt 50.
  • Noen kvalifiserte gode tips for hvor å gå videre? ECU? Ledningsnett? Jording?

Begynner å bli mektig lei dette her hitlerfaenskapet...