Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei

Driver fortiden å feilsøker på en Freelander til en kamerat. Har ikke mye kompetanse om 1,8l motorene som står i disse, så håper ikke forumet skuffer :P

Symptomer:

• Ved kjøring opp lengre bakker (eks asker-liertoppen) med jevnt gasspådrag, hoster bilen når gasser blir sluppet litt opp.
  • Ved varm motor (80-90grader) har den en tendens til å ruse seg opp til 3000 omdreninger ved utkoblet clutch, for eksempel ved køkjøring. Ved innkobling av clutch virker det som det mangler kraft.
  • Motoren vil ikke starte umiddelbart hvis man kveler den etter at den har ruset seg opp, må da vente ca 15min.

Hva som er gjort:

• Har byttet spjellhus, fra plastikk til aluminium.
  • Gått over alle koblinger (ser OK ut)
  • Tatt ut alle sensorer og renset dem

Noen som har vært borti lignende symptomer?

På forhånd takk

LarsR

Posted

Vanntemperatursensor.

Kan også være en dårlig kontakt inn til ECU.

Har selv opplevd begge deler.

Du bør ta en diagnose på den.

Sjekk den aller første tråden (pinned) på forumet for oversikt over hvem som er i nærheten.

-Roy

Posted

Med forbehold om at jeg ikke har peiling på disse motorene... Er det tomgangsregulator på denne?

Ekskona hadde en Renault for mange år siden, og den slet med lignende symptomer. Der var det en tomgangsregulator som var synderen. Fikk renset denne, og vips så var bilen helt normal igjen...

Posted

Ja, det sitter en tomgangsventil på manifolden. Den sylindriske saken som er festet med 4 skruer og en slange på. Ta av og rens med CRC forgasserrens og trykkluft. Verdt et forsøk :) Dette funket fjell på en Passat-94 jeg hadde en gang i tiden.