Jump to content

Recommended Posts

Posted

Med frykt for at folk blir lei av mine evinnelige spørsmål her på forumet, tar jeg sjansen og spør likevel: Viskerne stopper litt under midt på ruten. De går jevnt og fint, men går aldri til bånn. Når jeg tar på de, dyttes de lett ned til bånn av vinduet, men når de aktiveres stopper de midt på igjen. Noen som har erfaring med dette?

Posted

Er det ikke bare sånn det er da ?

Regner med at "midt på ruta" betyr litt høyere enn på alle andre biler enn Def.

Jeg har vendt meg til det jeg for jeg ser over, men guttungen synes det er irriterende og vil av og til ut med hånda for å dytte de ned... :D

Posted

Det er garantert parkeringsbryteren på viskermotoren. Enkel å bytte.

Du må demontere toppen på dashbordet, og litt på høyre side.

Løsne litt på motoren, og skifte bryteren. ?

Posted

Kristian, jeg tenkte også at det kanskje bare var sånn, men ser på andre Defender at de dekker et nye større område.

Jeg starter med å bytte parkeringsbryter :-)

Posted

Støtter SveinHa her. Når min parkbryter hadde kvelda, da stoppet viskerne alle andre plasser enn der de skulle, helt vilkårlig. Og var ikke helt enkle å dytte på i parkert posisjon heller.

Posted

OK. Igjen takk for svar alle. Får prøve å alliere meg med noen som kan litt mer enn meg og ta en titt på det før jeg bestiller deler

Posted

Viss du enkelt kan dytte viskerne på plass så har jeg mer tro på wire og hylser enn bryter. Har byttet en gang på min 2003. Hvordan dashbordet er på 2006 har jeg ikke helt kontroll på. Viskermekanismen ligger uansett på høyde med luftelukene (eller der de skulle vært). Skrudde meg ned fra toppen, del for del. En del skruer men ikke komplisert. Begge sider må demonteres for å nå begge viskere. Viss du er fersk på skruing, ta ut delene/skruene og legg dem/merk dem slik at du vet hva som skal først og sist inn igjen. Og motoren, vil jeg fortsatt tro, ligger på høyre side, den skal ikke ut, men wiren må løsnes. Om det finnes kvalitetsforskjeller hos de forskjellige delepurserne vet jeg ikke.

Posted

SveinHa beskriver løsningen.

Jeg hadde samme problem på min Defender fra 2005. Til slutt stoppet viskerne, da mekanismen mellom vaier og tannhjul kilte seg. Hadde tenkt å bytte motor samtidig, men den passet ikke. Ble derfor montert med nye "tannhjul og gjennomføringer", samt ny vaier. Nå funker alt som om det var nytt.

NB husk å smøre opp med rikelige menger fett der det er bevegelige deler.

Posted

Om det er park bryter finner du enkelt ut ved å sette på viskeren i noe annet enn intervall for så å skru den av. Stopper viskeren der den er så er det park bryteren, går den tilbake til utgangsposisjon er det slark og du kan spare deg pengene for bryteren. Ut fra det du beskriver er jeg enige med de andre at det høres ut som god slark et sted. Ring EWS så hjelper han deg med bestilling av riktige deler.

Posted

Skifta brytaren i går på min 2004 mod. Den fekk det med at den stoppa med ein gong eg slo av brytaren og gjekk ikkje tilbake til start. Intervall fungerte. Bestilte del frå EWS. Eit forferdeleg plunder å kome til for dashbordet må demonterast på høgre side. Men fekk til slutt byta ut brytaren og no fungerar viskarane som dei skal.

Var forøvrig på PKK med bilen i dag. Null hull og berre fryd og gammen. Kjekt når det er utan manglar.