Jump to content

SveinHa's rullende LR 90 prosjekt (Potensielt LR 90 prosjekt)


SveinHa

Recommended Posts

Heisan.

 

Har dumpet over et potensielt LR 90 prosjekt. Bilen står forlatt i skauen, har vært avregistrert i noen (3?) år, men jeg har snakket med eieren i 2-3 timer og han virker ikke uvillig å selge men vi har ikke diskutert pris i nevneverdig grad. Eieren kjenner biltypen godt og har hatt mange opp gjennom årene, bl.a. en helt ny 90. Han er inneforstått med at om dette hadde vært en vanlig bil hadde vi kun snakket om en pris i området rundt vrakpant.

 

På litt avstand ser bilen grei ut men ved nærmere inspeksjon er det 2 ting som drar KRAFTIG ned:

  1. Begge framdører inkl hengsler/innfesting er helt kadaver.
  2. Rammen er, spesielt på ene siden helt mold. Plukket i et fingerstort hull (drenering?) og på et blunk var hullet 40 cm langt bare med fingrene. Rammeskift er helt sikkert lurt men muligens en lapping kan holde bilen på veien for en kortere periode. Hullet er fra høyre framhjul og bakover så det er jo en litt utrivelig plass styrkemessig.
  3. Diverse andre rustsaker som innfestingen for staget som holder panseret åpent er HELT borte mens f.eks. fotbrønnene så helt fine ut.

Har ikke gått så nøye gjennom bilen enda men ser at f.eks. ny galvanisert ramme kommer på kr 25.000.- levert på døra. Nye dører fåes vel for rundt kr 5.000.-/stk.

 

Har egentlig ikke så mange konkrete spørsmål men vet jo at både kostnader og tidsforbruk gjerne må ganges med pi etter en tror at en har tatt godt i...

 

Bilen er original 2.5td men er etter havari ombygget til 300tdi (står ikke i vognkortet).

 

Kunne godt tenke meg S3 dører med innebygget håndtak og skyvevindu, noen sjangs for at det er rå å få tak i til en fornuftig pris?

 

Alskens tips og innspill mottas med takk B)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 354
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hei,

Om du vil/kan/orker å reparere, så kan du etterhvert kunne komme til å bli eier av dørene mine. Jeg er i markedet etter nye dører... foreløpig så har prisen vært såpass avskrekkende at det har måttet vike for andre utgifter. Men dørene mine skal byttes... :)

Link to comment
Share on other sites

Pleier ikke bytte av mer enn 1 "hovedkomponent" by på utfordringer med trafikkstasjonen, tro?

En kjapp telefon til det hyggeligste alternativet i tilgjengelig avstand kan være lurt.

Ellers hørtes prosjektet spennende ut!

Du kan vel gange opp kostnaden med PI2 før du nærmer deg markedsverdien på ferdigstilt prosjekt om du får godkjent både motor- og rammebytte... :)

Ellers mener jeg å erindre at et firma i UK produserer dører med innlagt plast eller noe mellom stål og allumelumlum.

Var ikke avskrekkende dyrt da jeg kjørte 90.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har "hands on" erfaring fra flere tilfeller når veguvesenet går i selvhold...

 

Har vel en mistanke om at motoren i seg selv ikke byr på noen problemer i det daglige/EU kontroll men kan jo lett bli et tema ved rammebytte.

Link to comment
Share on other sites

De lokale vognkortpusherne var særdeles medgjørlige m.t.p. rammebytte ved rustskade og viste meg uoppfordret hjemmelsgrunnlaget for slikt.

En gammel motor bør vel være mulig å putte inn for en periode?


Ellers har jeg innført fremtidig motorbytte til 300 i D1 200 sitt vognkort, så det lar seg gjøre

Link to comment
Share on other sites

Noen som har en ide om hvilken pris en slik prosjektbil kan koste i innkjøp basert på min beskrivelse i første innlegg? Den er forresten lakket med 2-komponent båtmaling i skrikende farge men den er falmet en del (og litt mosegrodd i tillegg). Torpedoveggen skal ha vært skiftet men i alle fall en dørhengsel hadde ikke feste. Rusta stålfelger, kun 1 sett hjul.

 

Jeg har en priside selv som jeg nevnte for eieren uten at han reagerte verken positivt eller negativt.

Edited by SveinHa
Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg er gnien, men tror jeg hadde møtt opp med 5 - 6 tusen og en biltralle, og sagt at "... så er du kvitt den med én gang". Høres jo ut som masse jobb og kostnader.

 

Usikker på om jeg hadde oppgitt rammeskifte, men heller fått Richards til å banke inn rammenummeret. Kall meg gjerne gæren ... :rolleyes::D

Link to comment
Share on other sites

Da var avtalen i boks. Ble litt mer enn prisforslaget her men jeg tror det ble en fornuftig pris, ikke billig men ok.

 

En liten prøvestart for en uke siden:

 

MÅTTE bare bruke dette bildet, er fra Google StreetView, festlig liten quirk...

Edited by SveinHa
Link to comment
Share on other sites

Dumpet forresten over en 1989 modell 90 2.5TD på ebay for litt siden. Det var en amerikansk auksjon men bilen stod i Nederland, venstrerattet og rustfri da den for det aller meste hadde stått innendørs hele livet. Auksjonen endte på NOK 131.500.-. Pluss MVA og litt frakt... Ganske heftig pris det der...

Link to comment
Share on other sites

Da var en 2-3 timers økt for å få motoren oppegående over uten den store suksessen. Som det viser i videoen over er der liten respons i gasspådraget. Turtallet øker litt men selv med bånn gass går den bare på høy tomgang.

  • Skiftet dieselfilter
  • Satt inn elektrisk dieselpumpe som gir ca 0.5 bar
  • Tvangsstyrt svartrøykbegrenseren, hjalp litt men svært beskjedent
  • Kjørt med blodfersk diesel rett fra egen dunk
  • Turbo virker og gir litt trykk.
  • Intercooler skitten med der kommer brukbart med luft gjennom
  • Koblet fra intercooler slik at motoren suger det den vil ha
  • Koblet fra EGR

Ingen av disse tingene hjalp, kommer LITT høyere i turtall nå enn i videoen men ikke mye. En slik mekanisk dieselmotor BURDE ha gått greit når alle disse punktene er sjekket ut. 2 ting til jeg kommer på: Stoppventilen på pumpen kan være ødelagt slik at den ikke åpner HELT og katalysatoren kan være nesten tett men jeg har ikke så veldig stor tro på disse tingene. Tips mottas med takk...

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ok. Det er den lille som spretter ut nede i hullet? Får sjekke den i morgen.

 

Fikk gått litt mer gjennom bilen i dag. Så ikke så helt ille ut.

  • Framdørene er helt gåen
  • Panseret godt rustet men reparerbart
  • Radiator synger på siste verset, nesten ikke ribber igjen
  • Ramme gåen på høye side både foran og bak framhjulet men ganske bra resten (visuelt)
  • Bakre tverrbjelke gåen men greit reparerbart som en midlertidig løsning
  • Beslag under sideruter bak gåen men medfølger nye (brukte)

IMAG1069.jpg

IMAG1051.jpg

IMAG1060.jpg

IMAG1055.jpg

 

Her er hullet jeg plukket med fingrene:

IMAG1064.jpg

IMAG1058.jpg

IMAG1067.jpg

 

Edited by SveinHa
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...