Jump to content

Recommended Posts

Posted

Denso DCP14014

Har en litt støyende A/C kompressor i dag, så sikkert et lager eller noe som ikke har det helt godt. Funker som tusan, men kan til tider være skikkelig irriterende lyd.

Noen som har oversikt over Denso kompressoren over er OK som erstatning, og om man eventuell trenger noe mer en den.

Posted (edited)

Siden du ikke fikk så mye respons, så kan jo jeg bidra med det lille jeg vet...

Det er visstnok flere varianter ute og går, om jeg ikke husker feil, så det er et viktig poeng å forvisse seg om hvilken kompressor som sitter i akkurat din bil. Dette blir veldig fritt fra hukommelsen, men jeg mener det er noe med hvor de forskjellige koblingene sitter - får du feil variant så vil den ikke matche opp med ledningene i bilen.

Ja, dette er veldig ullent, beklager det, men kanskje noen andre nå river seg i håret og kommer opp med noe bedre svar!

Å bytte A/C-kompressor er tydeligvis også en real jobb, da man må koble fra en hel del (kjølesystem bl.a., som gjorde at Svendsen eksos ikke kunne gjøre dette på min bil da de ikke er lisensiert for dette - har nok med miljøavfall etc. å gjøre). Mener det ble estimert med nærmere en hel dags jobb, altså 8 timer, men det ble altså ikke noe av.

Trangt, visstnok.

Legger ved verkstedhåndboka på dette temaet, i tilfelle du ikke hadde den.

EDIT: ta også en titt på denne tråden fra i sommer, med litt relatert info.

document.pdf

Edited by grenness
Posted

Takk C.

Heldigvis ikke noen voldsomme lyder, og iom. at den fungerer perfekt på varme sommerdager så får den nok summe litt ekstra en stund til.

• 3 weeks later...
Posted

Hei..

Har hatt samme problemet selv.samme årgang som din.

Begynte som en ulelyd som varierte med turtallet, og som forsvant når econ-knappen ble trykket inn..

I begynnelsen var det bare meg som hørte den, og jeg fikk beskjed (av mange) om det ikke var noe å bry seg om.

Lyden ble etter hvert sterkere og sterkere.

Byttet først løpehjulet uten at det hjalp. Kjøpte så en ny kompressur på Eurodel.no til ca 4500kr . De sjekket grundig at det var korrekt del til bilen. Den ble byttet på verksted (drittjobb sa de) , og siden det har det vært stille.

Min erfaring er at det bør nok gjøres på et LR verksted. De estimerer 5 timer på jobben, mens de jeg brukte hadde bilen i tre dager.

Lykke til .