kulien Posted December 22, 2015 Author Posted December 22, 2015 Har ikke fått feilsøkt mer på Discoen. Får Google litt igjen og ta det fra en kant. I dag fikk jeg skiftet nedre radiatorslange på Vedskjulet. Hadde problemer med å få den tett etter skruinga i høst. Blei tett og fin nå, men den trives dårlig på belastning nå om dagen. Det får jeg også feilsøke mer på etterhvert. For i dag var det jo egentlig viktigere ting å ta fatt på i garasjen. Et nav: En øks: Et hjul, og plutselig: Men stjerne måtte vi jo også ha... Fem ventiler (3 innsug + 2 eksos): En rørstubb fra et gammelt trekkerør jeg nettopp dro ut av veggen inne: Og vips: Gjenstår litt pynting, men har jo litt mer tid på meg. Quote
TLT Posted December 22, 2015 Posted December 22, 2015 Skikkelig kult. Tror dette bør besiktiges før jula er over Quote
kulien Posted December 22, 2015 Author Posted December 22, 2015 Velkommen skal du være. Navet er vel strengt tatt ditt. ;-) Quote
SirOdin Posted December 22, 2015 Posted December 22, 2015 Juletrefest? Kan hende det dukker opp en austegd også ;-) Quote
lafterolf Posted December 22, 2015 Posted December 22, 2015 Og juletrekuler blir sammenlimte blinklysglass? Utrolig flott julegarasje:) Quote
LANDreas Posted December 23, 2015 Posted December 23, 2015 Dere vet jammen å kose dere der nede på Sørlandet. Fin hjuletrefot og stjerne! Quote
Land Rover for alle penga Posted December 23, 2015 Posted December 23, 2015 Aha. Det der ble koselig. Hevde en wunder baum inn i bilen men det er kanskje ikke nok? Galskapen lenge leve sier jeg bare. God Jul Quote
kulien Posted December 23, 2015 Author Posted December 23, 2015 Ja man har jo ikke mer moro osv... Tror det er mest glaskap her! I dag fikk jeg på plass nye reeler til viskeren på D3'en så nå har jeg atter viskere som funker. Ble Shitpart løsningen for å få de fortest mulig. Under tredve kr per relé, så nå har jeg et ekstra sett i hanskerommet i tilfelle. Quote
kulien Posted December 23, 2015 Author Posted December 23, 2015 Og juletrekuler blir sammenlimte blinklysglass? Utrolig flott julegarasje:) Takk! Og takk for tipset. Tok en enklere variant, men det funka. Quote
Thoma_s Posted December 23, 2015 Posted December 23, 2015 Fantastisk tre og pynt. God jul til dere på Sørlandet Quote
kulien Posted January 2, 2016 Author Posted January 2, 2016 (edited) Jaja, dagene går og nytt år har dukket opp. I går kveld var det juletrefest i garasjen med lys på treet og småkaker på bordet. Ga litt kort varsel så vi var ikke så mange, men det var virkelig hyggelig. Tydelig lenge siden forrige garasjetreff for praten gikk lett (enda lettere) og plutselig var klokka 23.30! Dårlig med bilder, men det dreide seg jo mest om tre karer med kaffe i koppen og kaker på bordet ?. I dag måtte jeg imidlertid prioritere andre greier... Men når verkstedet dikter opp allverdens mangler på PKK så får vi investere noen timer i familierelasjoner. Edited January 2, 2016 by kulien Quote
kulien Posted February 15, 2016 Author Posted February 15, 2016 (edited) Jepp, ganske dødt i garasjen om dagen (og kveldene), men her forrige helg fikk jeg endelig litt press på meg for å få begynt på luftfjæringa. Så lenge jeg har hatt bilen har den seget ned på fremhjulene over natten, og titt og ofte gitt Suspension fault. Nå i januar var det mest kona som kjørte bilen og hun rapporterte at suspension fault lampa nå hadde begynt å lyse rødt. På tide å gå videre i feilsøkingen. Jeg har jo tidligere googlet litt, lest og testet meg frem til at det kunne være ventilen som sitter foran høyre forhjul som var problemet. Så delen ble bestilt fra EWS og bilen ble trillet ned i verkstedet igjen. Av med hjul, løsne innerskjerm, og der satt herligheten. Jeg demonterte den direkte, og det viste seg fort at det var luft-tilkoblingene som var den største utfordringen. Men etter litt om og men, så kom de både av og på igjen og ny del ble skrudd på plass. Bilen ble startet og fyllt opp igjen med luft. Testet med såpevann, også lot jeg den stå over natten. Neste dag var det jammen lik høyde foran, og jeg tok sjansen på å skru sammen igjen. Slik ser en D3 ut når den er helt tappet for luft bak: Delen som ble byttet (inni der et sted): Sånn gjorde jeg det. Av med noen klips og skruer og bøye til sides innerskjermen: Nå har jeg vært på en 40 mils fjelltur i helgen og uten noen feilmelding på fjæringa overhodet. Tror jo aldri på noenting lenger, men det kan altså virke som om dette var opphavet til problemene. En ting mindre på lista, bare resten igjen. :-) Som skjønt har jeg liten tid om dagen. Gadd derfor ikke prøve å overhale den gamle delen, men kjøpte bare ny. Kan hende jeg hadde spart pengene om jeg hadde åpnet og rensket den gamle, men den var tross alt 11 år og 200' km gammel. Edited February 15, 2016 by kulien Quote
LANDreas Posted February 15, 2016 Posted February 15, 2016 Så kult at du fikk fikset det! Én bekymring mindre, og enda mer kjøreglede. Vel blåst! Quote
kulien Posted February 15, 2016 Author Posted February 15, 2016 Men når vi først er i gang og skrive litt. Søndag morgen våknet vi til 24 minusgrader på Bjørnevann. Planen var å vente til litt ut på dagen med å starte bilene, men da det var noen som skulle avgårde og Chevyen som skulle kjøre de ikke ville gå måtte vi prøve. Etter litt for lite Webasto (ca 20 min) prøvde jeg uten hell. Det var like før jeg tappet batteriet for langt, men fikk stoppet i tide. Ventet en halvtime, kjørte så 10 minutter til med webasto og prøvde igjen. Da starta jammen godbilen! Den stod i flere minutter og harka og hørtes ut som den gikk på 3-4 sylindre, men så kom godlyden tilbake og alt var vel. Men det beste av alt var at jeg etter dette måtte gi strøm til en Chevy, en Volvo XC60 og så en TOYOTA LANDCRUISER. Dette var jo virkelig den store dagen for en LR eier. Etterhvert måtte vi også taue igang en Hyundai og en Suzuki, mens en Ford S-max startet uten protest. Anyway, en god dag på fjellet. ------------------------------ Og i kveld trillet jeg Vedskjulet inn igjen i verkstedet. Tenningsdeler ankommet og en eller annen kveld får jeg se å skru litt på den. Nå må den tine log tørke litt først. Så kult at du fikk fikset det! Én bekymring mindre, og enda mer kjøreglede. Vel blåst! Takk! Jepp, veldig tilfredsstillende. Kan liksom ikke helt tro på at ikke den kompressoren også snart er ferdig, men enn så lenge så koser jeg meg med denne lille suksessen. Quote
Haa.Kir Posted February 15, 2016 Posted February 15, 2016 Har du delenummer på ventilen du byttet? Har en disco som sliter litt med lufta, og har blitt stående noe lenge i garasjen Quote
kulien Posted February 15, 2016 Author Posted February 15, 2016 Ikke noe problem: Fra fakturaen fra EWS: RVH000095 Valve levelling. Dette er originaldel. Om dette ikke fører deg videre kan jeg sjekke eska. Den ligger fortsatt nede i garasjen. Tenkte å åpne den gamle ventilen en dag og kikke litt. Quote
kulien Posted February 17, 2016 Author Posted February 17, 2016 Og vips, der var ny tenningsmodul montert på Vedskjulet. Starta og sveiv som en klokke og jeg synes den hadde en bedre lyd enn før. Men når det skal sies så kan det likegyldig være placebo. Vi får vente på roadtest med gjennomvarm motor før vi trekker noen konklusjoner. Quote
Willhelm Posted February 18, 2016 Posted February 18, 2016 Placebo skal vel ikke skyves under en stol det heller Beklager jeg ikke kom for å være moralsk støtte i går... E Quote
kulien Posted February 18, 2016 Author Posted February 18, 2016 Hehe! Sånn helt realistisk gikk vel den jobben fortere uten kaffedrikking, men det er alltid hyggelig med besøk av deg. Tiddelibom, nå skulle jeg fått på det skjæret... Quote
finnarne Posted February 18, 2016 Posted February 18, 2016 Men det beste av alt var at jeg etter dette måtte gi strøm til en Chevy, en Volvo XC60 og så en TOYOTA LANDCRUISER. Dette var jo virkelig den store dagen for en LR eier. Etterhvert måtte vi også taue igang en Hyundai og en Suzuki, mens en Ford S-max startet uten protest. Anyway, en god dag på fjellet. Det var en som ymtet frempå om en filmsnutt av starting av Chevy et sted ?? Quote
kulien Posted February 18, 2016 Author Posted February 18, 2016 (edited) Sorry. Siden jeg i helga fortsatt gikk rundt med et halvspist eple i lomma ble det ingen bilder i -25. Hadde det vært i dag derimot.. Men jeg vet det ble tatt bilde av starthjelp til Yotota og Ovlov. Spørs om jeg får kloa i de da... Edited February 18, 2016 by kulien Quote
finnarne Posted February 19, 2016 Posted February 19, 2016 Prøvde han en av de vanlige fremgangsmåtene med bål eller isolasjon, eller var det bare starthjelp ? Quote
kulien Posted February 19, 2016 Author Posted February 19, 2016 Neida! Det ble propanbrenner under bunnpanna for å være sikker. Hadde vel aldri greid å dra rundt det beistet uten. Var noen nederlendere der som skulle kjøres ned til Berg i Valle og de ble stående og se med store øyne etterhvert som propanbrenner kom frem og en etter en bil ble startet opp (bare chevyen som ble varmet med gass riktignok). "Go and have a cup of coffee, we need another half an hour", sa sjåføren og smilte like blid. Dette imponerte nederlenderne stort. Quote
Recommended Posts