kulien Posted September 13, 2015 Posted September 13, 2015 (edited) Tenker jeg starter en egen garasjetråd jeg også siden det har vært litt utskiftning i bilparken og det bare sporadisk blir noe biljobbing. I garasjen min hører disse til: Disco 3, TDV6 HSE, -05, også/tidligere kjent som Wilhelms Vedheng: Serie 3, Pickup V8, -78, også kjent som Vedskjulet og har vandret fra hånd til hånd på sørlandet i noen år. Her sammen med discoen og min gamle Defender Serie 2, Crew Cab pickup, -60, Kuliekspressen. Min første bil. Opprinnelig bygget som E-verksbil. For tiden uregistrert og på lager. Fruen bidrar med diss bilene, dvs at vi deler på det. Hun kjører og jeg skrur: Alfa Romeo GT Q2 1,9 JTD, -08. Her er skrubilde fra skifte av drivakselledd i vinter: Autobianchi -76 m/Abarth motor Også er jeg en del av felleseiet på Falconbridge Brannbilen. Edit: Fant frem et bilde av kuliekspressen. Denne tråden blir nok bare sporadisk fulgt opp, men det er jo fint å dele litt av det en skrur på, så når ånden er der kommer det noen ord og bilder. Edited September 13, 2015 by kulien Quote
kulien Posted September 13, 2015 Author Posted September 13, 2015 (edited) Første prosjekt som kan få noen ord er skifte av olje på automaten på D3'en. Bilen hadde lenge hatt jaging på turtall mellom 1800 og 2000 omdreininger og lesing her og der tydet på at dette kunne ha med slitt olje å gjøre. Espen (aka Wilhelm) sendte med alle delene når jeg kjøpte bilen, så det meste var klart på forhånd. Bil inn i verkstedet og opp på bukker. Mye vandring på disse bilene, ikke lett å få bilen i lufta på en vanlig jekk. Siden sakseløfteren min bare løfter 2000 kg måtte jeg bruke jekken på denne jobben. Første trinn var å skru av beskyttelsesplaten som gikk av veldig greit. Jeg tappet så av olja før jeg begynte å skru løs bunnpannen på girkassa. Et godt tips som jeg leste på nettet er å teste at du faktisk får opp påfyllingsskruen før du tapper av gammel olje. Kjipt å stå der og ikke få på ny olje. Så mye olje kom av. Merk at siste delen av olja kom først av når jeg slapp ned bunnpanna. Totalt 5,5 liter fikk jeg ut. Det er ganske trangt å få løs bunnpanna mellom travers og girkasse, så jeg måtte produsere et lavtbyggende spesialverktøy: Har du en liten skralle som bygger lite så slipper man nok dette. Problemet mitt var at adapterne som skal holde Torx bittet bygger for mye. For å få ut bunnpannen uten å heve girkasse/motor, må oljesugerøret kappes av. Jeg filmet litt og tok noen bilder før jeg dristet meg inn med baufilen og kuttet av røret. Jeg monterte så opp igjen løst filter, ny bunnpanne i stål og ny pakning. Påfylling av olje følger også en spesiell prosedyre. Jeg fyllte på et par tuber med Dr. Trannys som jeg har lest på engelske forum skal hjelpe på tilsvarende problemer som jeg har. Fylling av olje: Fyll først opp til det renner ut av påfyllingshullet (som for en vanlig girkasse) Start så motoren og kjør igjennom alle girene (sett den i command shift og kjør 1, 2 og 3. Kjør også gjennom R). I følge annen tråd lar verkstedene de ofte stå i 30 sek i hvert gir for å få temperatur i olja. Når du har oppnådd mellom 40 og 50 grader i olja fyller du på igjen til det renner ut av hullet. Dette måles ved hjelp av en vanlig utetempmåler i en tråd jeg leste, mens jeg selv benyttet meg av skolekjøkkenets definisjon av "varmt men ikke brennende" til å bedømme temperaturen. Jeg må også legge til at jeg synes jeg fikk inn såpass lite på første påfylling at jeg etterfyllte en liter straks etter at jeg hadde startet bilen. Da var jeg ihvertfall sikker på at det var nok. Siden denne prosedyren slettes ikke erstatter en flushing er planen å ta bilen inn igjen og tappe av et par liter og etterfylle. Jeg tapper da ned med litermål og etterfyller etter prosedyren over. Dette får komme litt senere når garasjen er ledig igjen. Noen flere bilder Bunnpanne i stål på plass: Et bit-sett med Torx er gull verd under denne jobben. Jeg brukte dette fra Biltema: Også baufila da. Endte med å bruke løst blad for å komme til: Og nå henger Pickupen på bukken og starter veien mot godkjenning etter en litt uheldig opplevelse på PKK rundt jul i fjor. Og som en bisetning må jeg nevne at gleden var stor da det lokale Narvesen hadde Land Rover Owner i hylla i går. Stod fortsatt et igjen når jeg gikk (Narvesen på Amfi Vågsbygd). Hadde en prat med innehaveren og hun lurte på hva vi ville ha, så nå tror jeg det kommer Land Rover Monthly også i hylla senere. Også må jeg bruke litt tid på fruens vindusvisker... Sukk asså! Edited September 13, 2015 by kulien Quote
Paal Helge Posted September 13, 2015 Posted September 13, 2015 Flott tråd. Fin brannbil. Min far jobbet forresten på laboratoriet (kjemi-ingeniør) på Falconbridge da han var yrkesaktiv :-) Jeg blir fast leser på denne tråden ;-) Quote
kulien Posted September 13, 2015 Author Posted September 13, 2015 Gøy! Takk for interesse! Bildet av brannbiler er fra en prøvespyling andre påskedag i år. Da var vi alle fire eierne på plass og testet litt. Gøy for store (og små) gutter. Quote
Willhelm Posted September 15, 2015 Posted September 15, 2015 Næmnen se den tråden!! Godt vi får liv i skippertak klubben igjen! Nå blir det liv. Jøss du har mye biler kompis. ?? Quote
kulien Posted September 15, 2015 Author Posted September 15, 2015 JA, vi trenger noen skippertak igjen. Det er soleklart. Jeg har da ikke så mange biler? Madammen har jo nesten like mange som meg? Jeg har bare en kvart bil mer enn henne (eller var det en halv?) Quote
LANDreas Posted September 15, 2015 Posted September 15, 2015 Herlig tråd, Kjartis! Håper dere får tatt noen skippertak nå og da, med bildeoppdateringer her inne. Jommen en fin bilpark! Quote
ragnarsk Posted September 16, 2015 Posted September 16, 2015 Fint å få samlet vognene Kuliekspressen er favoritten min Quote
henning Posted September 16, 2015 Posted September 16, 2015 Fint å få samlet vognene Kuliekspressen er favoritten min Enig! Kuliekspressen er fantastisk. Quote
kulien Posted September 16, 2015 Author Posted September 16, 2015 Takk, takk! Ja, Kuliekspressen er noe for seg selv. Har jo sagt det lenge, men jeg burde nok få tatt et skippertak på den også snart så den kan få rullet litt. Kommer til et seriebiltreff, men vet ikke hvilket. :-) Quote
telindnor Posted September 16, 2015 Posted September 16, 2015 Morro med sånne samle tråder. Men er jo fryktelig mye jobb å følge med på alle etterhvert. Tror jeg må vurdere å gå ned til 80% stilling sånn at jeg ikke misser noe. Crew cab seriebil er jo like sjeldent som hønsetenner vel. Åssen greier du å la være å klå på den da?! I sum..masse kule biler. Kjør på med info-morro Quote
kulien Posted September 16, 2015 Author Posted September 16, 2015 Men nå skal det ihvertfall være samletråd for det som jeg har, og jeg tror ærlig talt det ikke blir SÅ veldig mye å følge med på herfra en stund... Jeg har veldig lang erfaring i å ikke gjøre noe med Kuliekspressen, så det går helt fint... Har jo eid den i over 25 år, og fortsatt ikke blitt ferdig med den Quote
kulien Posted September 16, 2015 Author Posted September 16, 2015 Kom et stykke videre på dagen i dag, og jammen kom tdiThomas innom på kvelden så da kom jeg enda litt videre. Må ta noen mål nå og forberede litt, så er det bare å starte vinkelsliperen. Mye kjeks i den rammevangen, så det er bare å innse at kontrollanten hadde helt rett. Fikk ny/brukt vinduspussermotor til Alfaen i posten i dag. Tommel opp for Østfold Bildemontering. Etter at en lokal høgger brukte flere dager på å komme frem til at de ikke hadde noen viskermotor, fikk ØBD sendt den i posten på to dager. Kjempeservice. Dessverre løste ikke dette problemet, men det er vel neppe ØBD sin feil. Quote
tdiThomas Posted September 17, 2015 Posted September 17, 2015 Takk for kaffe Kjartan, deilig å bli litt møkkete på finga igjen Vedskjulet er en tøffing, lykke til med nye rammedeler og eventuelle oppgraderinger Quote
Willhelm Posted September 18, 2015 Posted September 18, 2015 Oi, se der ja, nå skjer det ting i nabolaget gitt! E Quote
kulien Posted September 22, 2015 Author Posted September 22, 2015 (edited) Joda, mandag og garasjekveld. @le og Wilhelm stilte og etter en kaffekopp kom vi frem til at vi trengte bedre verktøy for å kutte i ramma til Vedskjulet. Så da dro Wilhelm hjem etter bajonettsag, mens vi andre begynte på en kranglete sentrallås på W sin bil (ute i regnet). Status når vi skiltes var at sentrallåsen funka og vedskjulet var like urørt ?. Selv fikk jeg plundret litt mer med viskeren til fruen også. Nå tror jeg snart den er i orden altså... Edited September 22, 2015 by kulien Quote
LANDreas Posted September 22, 2015 Posted September 22, 2015 (edited) Høres ut som om dere fikk utnyttet kvelden godt. Takk for sist, forresten! Alltid veldig trivelig å hilse på (hele eller deler av) Sørlandsmafiaen. Edited September 22, 2015 by LANDreas Quote
kulien Posted September 22, 2015 Author Posted September 22, 2015 En veldig fin kveld ja! I like måte Landreas. Et trivelig miljø vi alle er en del av. ? Quote
kulien Posted September 22, 2015 Author Posted September 22, 2015 Her er gutta i gang med å montere døra igjen på WIlhelms Defender. Nå også med sentrallås på høyre bakdør: Og dette motivet begynner vel både dere og jeg å bli lei av. Multimeter, prøvelampe, koblingsskjema og Alfa Romeo. Nå er det bare igjen å få justert mekanismen i forhold til motoren sånn at de visker og stopper på rett sted.... Quote
Paal Helge Posted September 22, 2015 Posted September 22, 2015 Alfa Romeo har jo flott design på sine biler da ? Quote
kulien Posted September 28, 2015 Author Posted September 28, 2015 (edited) Alfa Romeo har jo flott design på sine biler da ?Jepp! Helt enig, og den bilen er en fryd å kjøre. Men den er litt mindre rett frem å skru på enn Seriebilen jeg egentlig vil skru på. Men nå virker vindusviskeren og alt er glemt. ? I dag har jeg vaska D3'en og lest av feilkoder. Har den vanlige luftfjæringslampa som kommer og går. Har ikke startet googling etter potensielle feil, men leste av disse kodene. Er det en sammenheng her som gir mening tro. Edit1: lagt til bilder Edit2: dette ser jeg jo nå at blir forskjellige ECUer og ikke nødvendigvis gir noen meninger. Jeg hadde også en feilmelding på for sakte fylling av systemet, men den tok jeg ikke bilde av. Skal lese av etter å ha fått feilmeldingen igjen og se hva som kommer opp. Edited September 28, 2015 by kulien Quote
@le Posted September 29, 2015 Posted September 29, 2015 Si ifra når du skal i garasjen igjen Kjartan. Deilig med høst slik at vi endelig kan begynne å skru på bilene igjen. Ikke noe som kalde, mørke og våte kvelder utenfor (og inni) noen andres garasje ? Quote
kulien Posted September 29, 2015 Author Posted September 29, 2015 Helt enig Atle. Nå er det Båtopptak på programmet et par dager, så fortsetter vi i garasjen over helga. ? Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.