Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har gått til innkjøp av ennå en P38, denne gang nyere og med diesel.

(Ligger litt etter med oppdateringene, så her kommer start, fortsettelse osv på løpende bånd)

Kjøpt uprøvd da den ikke starter, så dette kan bli spennende ;)

Ved første øyekast virker det som om BeCM og ECU til motor ikke snakker sammen ang EKA/Imobiliser koden.

Og bilen godtar ikke EKA kode i døren. Mistenker gåen dørlås.

Så her er foreløpig liste over utbedringer som bør gjøres:

1. Bytte dørlås venstre (mistanke om gåen pga sliter med EKA prosedyre)

2. Bytte dørlås høyre foran - har gått i vranglås. (Har prøvd alle triksene jeg har funnet ved googling, dør er fortsatt i lås :P )

3. Få startet bilen.

3. Vindu i førerdør virker kun ned, ikke opp igjen (Mistenker bryter, da jeg får kjørt vindu opp og ned med diagnosetester)

5. Radio er død (Original LR radio/kasett, med Harman Kardon stereo)

6. Finne ut hvor vann kommer inn på førerside (mistenker tett drenering i vannkasse, eller drenering til takluke)

IMG_3311.JPG

Posted

Liten oppdatering:

- Dørlås byttet på venstre side - Nå virker fjernbetjening, betyr det at jeg har fått til riktig EKA kode?

Jeg får ikke opp feilkoder i display når jeg prøver å starte, men starter slår inn, og motor høres ut til å ville starte. Men kutter med engang, som den ville gjort om startsperren slår inn.

Se bilde av feilkode på ECU.

- Begynte å demontere deksler under ratt for å se på vannlekkasje på førerside,

fant en boks bak der. Har ikke sett sånn på den andre P38'n min før. Ser ikke original ut?

Vet noen hva det kan være? Se bilde av boks.

IMG_3321.JPG

IMG_3322.JPG

Posted

Den bokset lignet veldig på CJ1 Anti Car-Jacking på denne nettsiden: http://www.motor-talk.de/forum/aktion/Attachment.html?attachmentId=679969

En av egenskapene den har er engine cut off. Denne boksen skal vel virke på en slik måte at om noen skulle stjele bilen din i det du snur ryggen til den et øyeblikk med motoren i gang vil tyven bare komme seg 2-300 meter før motoren stanser. Dette pga. at denne duppeditten ikke lenger klare å kommunisere med en sender du f.eks har i jakkelommen din og den vil da gjøre slik at bilen/motoren stanser. Fikk du med en slags sender når du kjøpte bilen?

Googler du m42 c1j får du mange treff på google men de fleste er på belgisk/nederlandsk.

Posted

Det ser jo veldig sånn ut, googlet nr og fulgte linken. Det kan stemme godt med at det er det, da det virker utbredt i Belgia, Nederland og Frankrike ( bilen er solgt ny i Frankrike)

Det må jo gå an å klippe bort alt av disse ledningene og fjerne alle enheter, og legge opp bilen originalt igjen vel?

Fikk ikke med noen fjernbetjening eller form for sender annet enn 2 org LR nøkler ;)

Posted

I denne google translate-linken kan det virke som om det er to måter å deaktivere denne tyverisikringen. Enten med et tastatur eller med en trådløs sender. Et tredje alternativ er vist en skjult knapp. Du får følge ledningene og se om du finner en knapp.

https://translate.google.com/translate?sl=auto&tl=no&js=y&prev=_t&hl=no&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fwww.autoforum.be%2Fshowthread.php%3F29481-CJ1-alarm-Meta-M42-op-nieuwe-leasewagen&edit-text=

Posted

Da har jeg vært en tur ute i garasjen igjen. Fant et tastatur, og når jeg trykte på en av knappene ble det lys i tastaturet.. Da var det bare å nøste opp i ledningene som var tilkoblet boksen.

- Ut med klimapanel, fjerne tastatur fra askebeger foran girspak (Noen som har askebeger til overs, da dustene som monterte dette har kuttet hull i hele bunn av askebeger slik at det nå er ubrukelig....)

- Fjerne deksel rundt rattstamme

- Fjerne deksel rundt instrumentpanel

- Da fikk jeg sett hele virr-varret av ledninger koblet til den boksen.. Fy... F***

- Koblet av batteriet

- Begynte å klippe ledninger

Så nå er endelig boksen ute av bilen, ser ut som de kun har koblet seg på original ledningsnettet. Ikke koblet bort noe av det originale.

Videre plan blir da å fjerne restene med loddebolten og renske opp alle kontaktpunkter. Prøve så godt jeg klarer å lappe det sammen til originalt igjen.

(Var så ivrig etter å få bort boksen at jeg helt glemte å ta bilder..)

Posted

Liten oppdatering.

Boks er koblet bort, alle ledninger sett over og lappet igjen.

Motor starter som den har gjort før, men kutter akkurat som om det er startsperre som slår inn.

Så ingen forskjell om boks er tilkoblet eller ikke.

Når ikke det funket som jeg håpte på, var det bare å gå løs på nye prosjekter.

Dørlås høyre foran, med dør som ikke lar seg åpne.

Fant en oppskrift på nettet, om hvordan knuse dørlåsen og få lirket opp døren for å skifte dørlås.

Fulgte denne, men misforstod sannsynligvis noe i midten av forklaringen..

Døren gikk fortsatt ikke opp, da vare det bare å gjøre det på min egen måte.

Etter å ha knust dørlåsen så godt det lot seg gjøre, var den mer villig til å åpne seg.

Så da var det lettere å komme til å få skiftet dørlås.

Kort oppsummert har jeg da løs høyre dørlås problemet. Sliter fortsatt med startsperren - Noen gode forslag?

Posted

Ikke et fnugg av ide, men det var hyggelig med besøk av den andre P38en og deg i dag. Gjør det gjerne igjen.

Lykke til med fix. Tror du ordner brasene en dag...plutselig så ern der!

Posted

Vet ikke om det er likt på HSE og DSE, men på HSE sender BCOM en kode til motorstyringen for å release startsperra, det hender at denne koden blir endret uten at det var tilsiktet.

koden finner du med diagnose både på Bcom og motorstyring, sjekk at de er like, og om de ikke er det må du endre de slik at de blir like.

Husker desverre ikke om det var i Bcom eller på motorstyringen man kunne endre den, men det finner du fort ut av :)

Posted

Ikke et fnugg av ide, men det var hyggelig med besøk av den andre P38en og deg i dag. Gjør det gjerne igjen.

Lykke til med fix. Tror du ordner brasene en dag...plutselig så ern der!

Jo, takk! Det var hyggelig å være på besøk, og samtidig få sett alle godbitene plassert rundt på tomta Terje :)

Ja, har ikke gitt helt opp ennå. Det ordner seg til slutt :)

Posted

Vet ikke om det er likt på HSE og DSE, men på HSE sender BCOM en kode til motorstyringen for å release startsperra, det hender at denne koden blir endret uten at det var tilsiktet.

koden finner du med diagnose både på Bcom og motorstyring, sjekk at de er like, og om de ikke er det må du endre de slik at de blir like.

Husker desverre ikke om det var i Bcom eller på motorstyringen man kunne endre den, men det finner du fort ut av :)

Det jeg har lest meg opp til å forstått er at det er forskjell på hvordan startsperren fungerer på bensin/diesel. Men den biten med å sende kode skal visstnok være lik på begge.

Jeg har funnet ut at motorstyreenhet sier at den er immobilised, og det tyder på at den mangler kommunikasjon med BeCM. Siden både alarm og BeCM har godkjent koden, regner jeg med problemet er i kommunikasjonen mellom motorstyring og BeCM.

Nå har jeg ikke funnet ut hva motorstyring sier koden skal være, da jeg ikke finner det noen sted på diagnosen. (bruker Autologic)

Er det noen som har Faultmate MSV-2 i nærheten av Grenland?

Posted

Har fått startet bilen i kveld! :D Endelig :)

Fikk start ved å gi gass mens jeg kinna, så vet ikke hvorfor jeg må gi gass for å få start. Men nå får jeg start hvertfall.

Får også opp feilmelding på gløding. Mulig det kan være derfor jeg må gi gass?