Jump to content

VCU bytte og div annen snekring TD4 2003


toresnekker

Recommended Posts

Ja, da har man gjort det, byttet VCU, og da er man vel et skritt nærmere å bli en riktig Freelander eier?

 

Har hatt Freelander'n siden 2009, og det er kona som har kjørt den mest. Etter et par år med kald kupe og ikke fungerende AC, (gjorde noen halvhjerta forsøk på å fikse dette) ble det kjøpt en Passat 4WD 2004 (stor feil). Så ble det veldig aktuelt med elbil og i fjor sommer sto det plutselig en BMW i3 på gården. Tanken var da å selge Land Rovern, men det var jo div vindusheiser, dørhåndtak, viskere etc som burde fikses først. Etterhvert som dette har blitt fikset, så har jeg også kjørt litt med FL'n og den er jo mye morsommere å kjøre enn Passaten. Passaten har jo også sine nykker, multiknirkforstilling og så er den lav at man må tenke seg om når det ligger litt pukk på veien. Det er triste greier når man bor på landet og har røff skogsbilvei til hytta.

 

Så Freelander'n får bli, og det er mye takket være dette forumet og alle hyggelige folk her inne som har lagt igjen verdifulle tips i tråder, og som svarer og hjelper til om man sender PM. Uten dette, og spesielt Ahoks Freelander tråd,tror jeg ikke at jeg hadde turt å gå igang på VCU jobben. Er ikke veldig interessert i bil, og synes at det kan være litt slitsomt å mekke, da det er sjelden at det går sånn som det står i Haynes. Men jeg synes også det er veldig dyrt å ha halvgamle biler på verksted og at verditapet på en bil til 150 000 er formidabelt på noen få år. FL'n er jo ferdigtapt og bedre mekkeforum finnes vel ikke? Jeg vil derfor legge ut noen bilder, erfaringer, funderinger og spørsmål. Det kan jo være at det finnes flere uten noe særlig mekke-erfaring, som kan ha nytte av det.

 

Med 217 000km på telleren, var det bare å bestille VCU.

 

20150621_175313_resized.jpg

Men før man går i gang er det viktig å snekre litt. Bukker og vogn.

 

20150623_111640_resized.jpg

Aksling og VCU splittet. Bak løsnet lett, men foran satt det. Se meisel som ble banket i gjennom for å presse i mot bolt, den var rett før jeg startet. Lot VCU stå vertikalt i fire-fem timer mens jeg stadig hadde på rustløser og tror dette hjalp. For demontering av aksling og VCU fra bil, er det vel nesten en nødvendighet å ha muttertrekker.(Men ha respekt for den. Ikke noe morsomt når den går beserk med en halvmeter forlenger og ledd) Torxpipe E10 og E12 må man ha, men det må være med 3/8 feste. 1/2 feste gjør at pipa blir for feit og man kommer ikke til. 13 og 15 mm fastnøkkel, 10 mm pipe og diverse forlengere og ledd er også nødvendig. NB. Det bør merkes bedre enn det jeg har gjort. Hadde nok snekra meg en linjal så jeg kunne ha dratt en strek på begge akslinger for å posisjonere disse mot hverandre, for det er noen avbalanseringsvekter på akslingene som bør komme på samme plass etter montering (tror jeg)

 

20150623_115605_resized.jpg

Litt hvit lakk rundt festene på VCU festene før demontering er smart. Merket også mot IRD foran og diff bak.

 

20150623_120157_resized.jpg

Klar for innkjøring :)

 

20150623_125132_resized.jpg

:huh: men her er det noe som ikke stemmer :wacko: La merke til at låseskivene ikke lå helt inntil. Virker som den nye VCU akslingen går en 1/2 - 1 mm lengre ut i festene, slik at låsetappen på skiva la seg mot aksel-enden. Føltes ikke ut som det skulle være sånn, så jeg tok noen drag med fila på tappen.

 

20150623_132303_resized.jpg

Formskjært skumblokk (mye rart i snekkerverkstedet. Og båndsag da :D ) under VCU og jekk var fint. Lirke på plass foran mot IRD og smette på plass mot diff. Her måtte jeg splitte mot bakre aksling mot VCU under bilen, for å vri det til merkene jeg hadde lagd på diff. Ikke veldig mye jobb, men trangt, fælt og unødvendig om jeg hadde merket posisjon på akslinger mot hverandre før jeg splittet. Om bakhjulene hadde vært i lufta hadde jeg kanskje kunne vridd diffen slik at hullene hadde passet?

 

20150623_165342_resized.jpg

Prøvekjørt ;)

 

20150622_114527_resized.jpg

Byttet diff-oppheng også. Da er det greit å løsne eksosrørfestet og dra ned røret med en reim for å komme til diff-festet venstre bak. Mitt eksosfeste var rustet i stykker....

 

20150623_154316_resized.jpg

....men jeg har jo noen metallbiter i verkstedet også, som kunne bli et nytt feste.

 

20150623_190017_resized.jpg

Og her er beslaget som reddet vindusviskerne nå kuleleddene hoppet fra hverandre. Kjøpt hos ask the mechanic.(etter tips fra Roy såklart) :)

 

20150623_165619_resized.jpg

Og når man står med dørhåndtaket i hånda, da må man snekre igjen da :angry: 15mm vannfast finer tilpasset der det var mulig, limt med Tec7 monteringslim. Borret trange hull som jeg gjenget opp med M8. Satte bolter på plass med litt maling i enden, siktet i ned kant, trykket til, merker oppsto og borret med 10mm i døra. Jammen så funka det. Må skru vekk "låsekassa" for å sette mutter på bolten til venstre. Er nok sterkere enn orginalen.Optimalt hadde vel vært å ha gjenga stang i alle tre hull, og lime disse i gjengene. Hadde egentlig tenkt å skru det fast med terasseskruer, men det ble for jalla og det var jo før jeg hadde bestemt meg for å beholde bilen. Trenger vel egentlig ny dør snart ser jeg.

 

Tre (av fire) vindusheiser er også byttet. Billige sett kjøpt på ebay.

 

 

Og der er vi nå, en bit på veien er det, men her kommer spørsmålene:

 

AC fungerer ikke, er det noen som har noen tips om hvor jeg skal begynne å feilsøke? AC'n ble fylt opp en gang av et verksted og jeg mener å huske at den fungerte når jeg hentet bilen.

 

Varmen fungerer ikke heller noe særlig. Temperaturmåler går forholdsvis raskt opp til rett posisjon, men det er ikke noe varme å snakke om i kupeen av den grunn. Har lest meg til at bytte av temostat og termostathus kan hjelpe?

 

Tenkte jeg skulle bytte olje på IRD og diff, men jeg lurer på om jeg hadde fått et glass vin for mye når jeg bestilte deler fra England. Fikk to flasker (olje altså) men jeg er ikke helt sikker hva det er og hvor de skal og uansett er det for lite av den ene men av hvem, for på IRD går det vel mer enn en liter?

 

I Haynes står det: IRD, capasity 1,1 liter. I instruksjonsboken står det : Automatisk gearkasse etterfylling, 4 liter. Har jeg misforstått noe? Var også på Biltema og kjøpte noe olje. Fungerer den på IRD'n. ( se bilde under) Og hvem skal på diffen?

 

20150623_171758_resized.jpg

 

Også ønsker jeg meg et hengerfeste om noen har. Skal bare dra noe lette greier for takstativet på Freelander,det er ikke mye å skryte av.

 

Det var det, for i kveld ihvertfall.

 

Tore

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Svarer meg selv her:

 

Må bare vedkjenne at jeg trodde at automatkasse og IRD var samme enhet :blink: Nåja, da har jeg olje til IRD (har kjøpt på meg en liter til) og Automatkasse, om Biltemaolja er grei. Ser at noen bruker den. Så om noen trenger flaska med Landrover MTF 94 på og kjører gjennom Feiring, så er det bare å hente.

 

Nærmeste Mekonomverksted skal ha 600kr for trykktest/feilsøk av AC, og det er kanskje et sted å begynne?

 

Tore

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Flott tråd - vi liker masse bilder! :)

600,- hos Mekonomen er ikke ille, tror jeg ville startet der selv om det er penger å spare på å handle utstyr selv. Greit med litt erfaring når det ikke bare er snakk om påfylling av gass.

 

Bra jobbet - må være deilig å tenke på alle pengene som er spart!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da var lekkasjen på AC funnet (sånn ca under radiator)

20150703_162131_resized.jpg

 

Var på et Mekonomverksted og bestillte trykktest og sporstoff. Hadde fått pris på 600,- Alikevel klarte de å fylle opp med kjølegass og Leakguard uten å si i fra først, slik at prisen ble 2100,- istedenfor. Jeg satt jo på benken utenfor, så det hadde ikke vært lange veien å spørre for sikkerhets skyld.Var veldig klar i bestilling av oppdrag, så klage er sendt. De gode nyhetene er at AC'n virker, da er det bare å få tettet lekkasjen. Tenkte jeg skulle prøve noe sånt:

 

http://ribetautoparts.com/a-c-line-splice-10mm.aspx

 

Er det noen som har gode tips for kjøp av kjølegass og oppfylling?

 

Og så over til den andre enden av skalaen; varme. Har jo slitt med lav kupetemperatur i mange år, men se hva jeg fant:

 

20150730_083956_resized.jpg

 

Her var det jammen en Vebasto blush Har bare hatt bilen i fem seks år da, men trodde dette var noe avrenningsrør for et eller annet. Det har ihvertfall ikke kommet noe eksos ut derfra, men det er vel på tide nå. Noen som har tips på hvor man skal begynne å nøste for å få i gang den

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har nettopp skjøtet et slikt rør på samme sted med samme type skjøt.

Men sjekk også alle andre koblinger for sporstoff. Jeg har tatt av støtfanger, siden koblingen inn i bunnen av AC radiatoren lakk, den ene koblingen på¨kompressoren, og selvfølgelig inn på torpedoveggen og ekspansjonsventilen...

Hjelper ei venninne med denne.

Begynte med toppakning, så var det vindusheis i sidedør bak, fortsetter med AC og krybbe /oppheng til tank, så får vi si hva EU kontrollen avdekker av andre ting.

Har ikke tid til dette.-..

Link to comment
Share on other sites

Svarer meg selv her:

 

Må bare vedkjenne at jeg trodde at automatkasse og IRD var samme enhet :blink: Nåja, da har jeg olje til IRD (har kjøpt på meg en liter til) og Automatkasse, om Biltemaolja er grei. Ser at noen bruker den. Så om noen trenger flaska med Landrover MTF 94 på og kjører gjennom Feiring, så er det bare å hente.

 

Nærmeste Mekonomverksted skal ha 600kr for trykktest/feilsøk av AC, og det er kanskje et sted å begynne?

 

Tore

 

ATF olja fra biltema er OK på automatkassa di. Den er en av få ATF oljer som er N402 spesifisert, som er korrekt for denne kassa! Alternativet er Valvoline Maxlife ATF, men den koster lett 250kr literen.

 

Et godt stykke arbeid du har gjort!!

Link to comment
Share on other sites

Takk takk, det kommer seg :) Nå som jeg er så godt i gang tenkte jeg å bytte filter og sånt og kanskje et EGR Blanking Kit ?

 

Hvilken skal man i tilfelle velge?

 

Her er en med slanger til ca 1000kr

 

http://www.island-4x4.co.uk/intercooler-hose-silicone-blanking-britpart-da1087fl-p-7518.html

 

Her uten slanger til 320 kr

 

http://www.ebay.com/itm/LAND-ROVER-FREELANDER-TD4-BMW-ENGINE-EGR-REMOVAL-BLANKING-KIT-BYPASS-not-plate-/151553623231?fits=Model%3AFreelander&hash=item23494cc4bf&vxp=mtr

 

og her fortsatt uten slanger men med nippel til en eller annen slange.

 

http://www.ebay.com/itm/LAND-ROVER-FREELANDER-TD4-BMW-ENGINE-BOOST-GAUGE-EGR-removal-kit-blanking-bypass-/161572837801?fits=Model%3AFreelander&hash=item259e7dd9a9&vxp=mtr

 

Ser ikke at settet fra 4X4 har denne nippelen, og hva gjør man i tilfellet med slangen da? :huh:

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...