Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har kjøpt olje fra Comma til bakaksel på min defender 130 2004 mod.

Ser at man egentlig skal benytte EP80W-90 Mineral som opplyller krav ihht GL-5.

Jeg har fått LS80W-90 Mineral GL-5 ( Limited slip ). Kan jeg benytte denne på bakre aksel ?

Begge oljene oppfyller jo kravene til både viskositet (80W-90) og GL-5.

Dag

Posted

Hadde byttet inn oljen i riktig for min del.En diff,motor,kasse,osv som slites fortere ut pga feil olje er en dyr lærepenge.

Med så mye forskjellige oljer og tilsetninger lurer jeg på hvem som egentlig har den hele og fulle oversikten lenger.

Posted (edited)

Castrol Syntrax Universal Plus 75W-90, evt. Castrol Syntrax Longlife 75W-90 som vel tåler omtrent dobbel kjørelengde, rundt 60 - 80 000km. Ingen av oljene bør bli eldre enn 2år i diffene, sjekke nivå og presentasjon minst en gang/år ved normal bruk og mye hyppigere hvis offroad / dårlige forhold og spesielt vading. Ved vading kan diffene kjøles hurtig ned, oljen krymper, det blir vakum og luftingene trekker inn vann/grums.

Castrol-produkter later til å fungere generelt godt i Defendere, spesielt fornøyd med Syntrans Multivehicle i kassa, unntak er pokalene hvor det virker som bare LR's eller Bearmachs "One Shot" duger, om ikke du har en eller annen lurium-formel og blander til noe sjøl, da.

Edited by moam
Posted

Har brukt anbefalte Castrol produkter på min -99, 110 i de årene jeg har hatt den, har byttet alle oljer og filtre ved intervaller 8-10000 km og så langt har Defenderen vært snill og samarbeids villig tilbake :)

Posted

Jeg har brukt castrol axle Ep 80w90 . Den har riktig specs(såvidt jeg har lest meg til) er ikke alt for dyr og har fungert fint