pickup Posted December 17, 2014 Posted December 17, 2014 Moskusen Fikk ett innfall om å lage en rask presentasjon og prosjekt-tråd. Bilen har sannsynligvis hatt tjeneste som følgebil i det danskemilitæret siden 1983, biltt godt ettersett og satt på lager i 1998 importert til Norge av VSI i 2003/2004. Jeg kjøpte bilen som rullende bruks-prosjekt i 2009. Den skulle vært assistent i bygging av garasje og hagearbeid(ved). Første bilde er fra salgsannonsen i 2009 Quote
Roar Moslet Posted December 17, 2014 Posted December 17, 2014 Det var no jaggu på tide....har begynt å hatt den ei stund, så du har vel masse bilder og historier og dele med oss Quote
pickup Posted December 20, 2014 Author Posted December 20, 2014 Legger nok lista for bilder noe lavt når jeg etter 5 år bruker bildet fra salgsannonsen.... Her er et bilde fra ett av treffene våre i Skjomen, noe usikker på om dette er fra det første. Quote
YMK Posted December 20, 2014 Posted December 20, 2014 Mener det er det første. Morro at både Gammelbilen og dagens er på samme bilde Quote
pickup Posted December 23, 2014 Author Posted December 23, 2014 Roar etterlyste noen bilder og historier. En episode som ble tatt bilder av var etter den andre eu-kontrollen, når jeg hadde fått en kommentar om feil dekk-dimensjon. På det forrige bildet vises bilen med 235/75-16, vognkortet som var hadde markert 600x16 som gyldig dimensjon og kontrolløren kommenterte at dekkene var litt for stor, men det ville sett rart ut med mindre dekk på. 235/75-16 ved 255/85-16 Med skikkelige sko på, full seip og blanke felger. Takk til teknisk avdelig hos importøren som supplerte med dokumenter slik at biltilsynet nesten innrømmet at det var feil oppført i mitt, men de "reddet" seg inn når det kun ble tilføyd som alternativ størrelse. Det ble ikke anmerket noe om vekter på MOSKUSEN, jeg som sjåfør liker å ha ett offentlig skriv som bekrefter at jeg bare veier 75kg - det er greit å ha inntil 3,5t hengervekt --- det som blir vanskelig er å forklare maks vogtogvekt 6,45t, når jeg bare kan ha inntil 1t foran og 1,7 bak.(3,5+1+1,7=6,2) Hva mener VBF om 1,25t foran? Det hadde blitt bra for min del. God jul! Quote
pickup Posted January 1, 2015 Author Posted January 1, 2015 Godt nyttår!!!!! Det er på sin plass å presentere Discoveryen (Donor dyret) som kom til meg for en måned siden. Bilen er en velbrukt 1991 modell og har bitt solgt som delebil. Den har en 200tdi motor som jeg har planer om å få montert inn i Moskusen. Motoren virker svært lettstartet men har defekt vannpumpe og noen oljeflekker rundtom. Quote
pickup Posted January 3, 2015 Author Posted January 3, 2015 Har brukt litt energi på en gammel mellomaksel. Utfra bildene lurer jeg på om noen tror den kan berges? Her har den fått en kraftig smekk. Her vises restene av krysset i bakgrunnen og det var noen merkelige spon fra splines, når den endelig gav etter. Hvordan sjekker jeg om det er mulig å bruke noe av dette? Hvor måler jeg slakke? Håper å kunne bruke hylsedelen av akslingen. Dette er en enkel byttejobb. Quote
1965 Posted January 3, 2015 Posted January 3, 2015 Den der så trasig ut. Mulig jeg har noe bedre, må sjeke først. Quote
Bare Posted January 3, 2015 Posted January 3, 2015 Hei å hå! Den ser ut som noe som skal bli spiker... Dette kan repareres med litt hardlodding og etterfølgende maskinering. Men når nye/brukte deler kan skaffes til grei pris er det ikke verd jobben med å reparere. Trur æ! Mvh Kjetil Quote
pickup Posted January 3, 2015 Author Posted January 3, 2015 Det er ikke helt klart for meg hvilken lengde som trengs på akslingen enda, men det er neppe hyllevare. Quote
1965 Posted January 3, 2015 Posted January 3, 2015 Det er en kar borte på Vollan som kapper/forlenger mellomakslinger for overkommelig pris om jeg ikke husker feil. Quote
Ranger Posted January 3, 2015 Posted January 3, 2015 Det er en kar borte på Vollan som kapper/forlenger mellomakslinger for overkommelig pris om jeg ikke husker feil. Det er Roar Gaut. Han "spleiset" stikkaksling til min FC. Quote
pickup Posted January 3, 2015 Author Posted January 3, 2015 Foreløpig plan er å hente 5 trinnskasse og motor fra donor dyret. Regner med å få 2seters varebil av Moskusen etterpå. Quote
Roar Moslet Posted January 3, 2015 Posted January 3, 2015 (edited) No skal du slappe av litt her du Kurt-Egil...fått får mye møllers eller ribbe i jula eller ?!! Mellomaksling finnes her, i orden, og du vet hva jeg mener om å hogge istykker denne D1en Edited January 3, 2015 by Roar Moslet Quote
pickup Posted January 3, 2015 Author Posted January 3, 2015 Jeg fikk nok litt mye møllers/hennesey i jula.... Planen min er fortsatt å putte inn en 200tdi og gir - vi har nok noen solide kaffekopper og diskutere rundt slik at vi kommer ajour om den hoggingen, jeg har enda ikke fått svar fra tilsynet. Quote
austbø109 Posted January 3, 2015 Posted January 3, 2015 Svar fra tillsynet kan ta lang tid, å sette inn disco kasse blir litt styr, den er lang, så girspaken kommer opp ganske langt bak, Men hvis du går for defender kasse så blir ting litt mere som normalt, Eg har 200tdi med defender lt77 paret med ei seriebil transfer, da kommer girkassa på samme plass som orginalt, mellom akslene passer selvfølgeli, men motoren kommer litt lengre framm men det er ikkje noe problem i grunn, å turboen fra 200tdi disco er det bare å bytte ut med ein 300 turbo pga 200turboen ktasjer i ramma. Quote
lafterolf Posted January 3, 2015 Posted January 3, 2015 Hvorfor ville du ikke bruke LT230 transferkasse Austbø? Quote
austbø109 Posted January 3, 2015 Posted January 3, 2015 Hvorfor ville du ikke bruke LT230 transferkasse Austbø? Det var vell mest for å spare seg for arbeid med å lage nye girkassefester å mellom aksler, å nå ser alt orginalt ut inni kupeen også, alle spakene er der di skal vere, Quote
ragnarsk Posted January 3, 2015 Posted January 3, 2015 du kan nok bare åpne flasken med brunt igjen hvis du venter på BT... Ting tar tid...... Quote
pickup Posted March 5, 2015 Author Posted March 5, 2015 Finn en feil, jeg få får ikke diesel ut av distributøren etter å ha byttet noen pakninger. Den fyller seg greit opp og jeg får luft ut av kroppen, men ingenting ut i røret til dysene. Dette blir litt som nåla i høylaen.... Quote
lafterolf Posted March 5, 2015 Posted March 5, 2015 Luft. Mener å huske at det er 3 luftenippler på pumpa. Får du ikke ut all luft får du ikke diesel i rørene. Quote
pickup Posted March 6, 2015 Author Posted March 6, 2015 Grunnen til illustrasjonen er at jeg har byttet hele lokket etter at det gamle sprakk, og inni her kan det være feilmontering - jeg innrømmer mulighet for feil. Det er blant annet usikkert om det som er merket med 7 og 12 er kommet inn i rett rekkefølge og ett snodig tilleggsspørsmål var om 7 er fjæren eller er det 12??? Jeg innrømmer også at det kan forekomme andre steder med feil i sammensetningen av pumpe, det ble dog ikke noen deler igjen - alt ble montert..... Quote
lafterolf Posted March 6, 2015 Posted March 6, 2015 Er det diesel inne i skovelhuset er det likevel luft du sliter med tror jeg. Sprakk lokket som følge av vann i huset? Har vært borti at hovedaksling knekte fordi skovelhjulet hadde fryst fast. Quote
pickup Posted March 6, 2015 Author Posted March 6, 2015 Det er ganske vått med diesel når jeg åpner, men jeg hadde forventet mer. Lokket ble skadd under feil montering på første forsøk. Jeg drenerer filter ofte så håper å unngå frostsprengte motordeler. Quote
Recommended Posts