killi3000 Posted December 11, 2014 Posted December 11, 2014 Jeg har en D3 fra 2005 med et AC anlegg som av og til bare stopper opp. Jeg kan starte det igjen ved å trykke på "Off" knappen to ganger slik at det starter og stopper. Noen ganger fungerer ikke dette heller. Da skrur jeg av anlegget igjen, setter temperaturvelgeren på maks og skrur det på igjen. Da starter det som regel alltid. Dette skjer som regel når bilen er kald og kan skje flere ganger i løpet av en tur, men sjelden mer enn 2 ganger. Jeg har hatt bilen på AC kontroll hos Svendsen eksos og de kunne ikke finne noe feil på gassen e.l. Batteriet virker også å være i orden og har spenning på 14,1 V, hvis jeg ikke husker helt feil. Kan det være en temperatur sensor som er gåen? Er det noen som har andre ideer? Quote
Odder'n Posted December 11, 2014 Posted December 11, 2014 Ved slike feil, vil det vel genereres feilkoder. Så kanskje prøve å sjekke om det ligger noen feilkoder på bilen? Quote
killi3000 Posted December 11, 2014 Author Posted December 11, 2014 hmm.. da må jeg inn til et merkeverksted, eller? har ikke feilkodeleser selv... Quote
Odder'n Posted December 11, 2014 Posted December 11, 2014 Sikkert noen på forumet som kan bistå. Mange i Osloregionen med slikt verktøy. Quote
Discoverer™ Posted December 11, 2014 Posted December 11, 2014 (edited) Syntes det var litt uklar beskrivelse av hva som skjer egentlig. Er problemet at AC-anlegget ikke kjøler, eller slutter det å blåse luft? Hvis det siste er tilfellet, er det muligens reléet som styrer viften som fusker. Bilen har mange tilsvarende reléer som styrer andre ting, så du kan prøve å bytte plass på viftereléet og et som ikke er så viktig for funksjonen på bilen. Jeg ville tatt lyktespylerreléet. Det er samme type. Og sløser bare med spylervæske... På den måten vil du se om symptomene blir borte. Da er det en billig fiks med et nytt relé fra England. Dette vil vel og merke bare funke om det er viften som slutter å virke sporadisk. Edited December 11, 2014 by Discoverer™ Quote
killi3000 Posted December 13, 2014 Author Posted December 13, 2014 Ja, det er viften som slutter å blåse luft. Prøver gjerne å bytte reléer. Hvor finner jeg disse? Quote
YMK Posted December 13, 2014 Posted December 13, 2014 (edited) Edit: dobbelpost Edited December 13, 2014 by YMK Quote
Sfinx Posted December 13, 2014 Posted December 13, 2014 Ta ned hanskerommet, ta ut pollenfilteret, stikk hånda inn og snurr på viften. Går den veldig tregt, så er den moden for å byttes. Kjenn også etter om det er fukt i pollenfilteret (kan være vanninntrengning fra frontrute). Reléet kan kutte ut hvis motstanden blir for stor. Hvis du bare skifter motstand, så kan viften gå varm og i verste fall ta fyr!!! Sjekk viften først, hvis du kan snurre den rundt og den spinner av seg selv, så kan du trygt bytte reléet. Det sitter også under hanskerommet. Du ser det lett:) (søk evt etter bilde på google, så ser du hvordan det ser ut:)). Quote
killi3000 Posted December 13, 2014 Author Posted December 13, 2014 Takk for tips! Skal sjekke ut dette i morgen:) Quote
Discoverer™ Posted December 14, 2014 Posted December 14, 2014 Det er selvsagt viktig å sjekke at viften snurrer lett. Men jeg mener reléet som styrer viften sitter i sikringsboksen ved batteriet. Jeg hadde byttet plass på rele R12 og R16 som du ser på bildet her. Gjør gjerne som Sfinx sier, kontroller at viften går lett rundt også. Quote
Sfinx Posted December 14, 2014 Posted December 14, 2014 Helt korrekt over her, gikk litt fort i svingene. Jeg mente selvsagt MOTSTAND og ikke RELÉ :-)!! Quote
killi3000 Posted December 16, 2014 Author Posted December 16, 2014 Nå har jeg fått sjekket viften. Den går rundt forholdsvis greit, men den spinner ikke av seg selv - altså den stopper umiddelbart etter at jeg slutter å gi den fart. Høres det riktig ut eller virker det for tregt? Quote
Sfinx Posted December 17, 2014 Posted December 17, 2014 Virker som om den er blitt bitt av tidens tann ja. Ville byttet den først som sist:). Grei jobb! Quote
motom Posted December 17, 2014 Posted December 17, 2014 Nye vifter spinner ikke rundt helt av seg selv, det er litt motstand der, men du burde føle om det er en jevn motstand eller lagrene som har fått for mye salt i seg Enkleste er å koble de fra og koble på litt strøm Samtidig så er det ikke uvanlig å måtte bytte hvis den sitter foran radiator og er 9 år gammel... Quote
Sfinx Posted December 17, 2014 Posted December 17, 2014 (edited) Får ikke håpe det er mye salt på kupéviften som sitter inne i bilen :-D :-D :-D !!!! Edited December 17, 2014 by Sfinx Quote
motom Posted December 17, 2014 Posted December 17, 2014 Hehe, trodde det var den til av kondenserer Quote
killi3000 Posted January 12, 2015 Author Posted January 12, 2015 Prøvde å bytte relé nå og byttet plass med R12 og R16. Det hjalp ikke dessverre. Da jeg startet bilen igjen var fortsatt klimaanlegget dødt, men det starter når jeg setter varmen på full guffe og klikker Off to ganger. Andre forslag? Quote
Mads SL Posted January 12, 2015 Posted January 12, 2015 Hva mener du med dødt? Går ikkje viften eller kommer det bare ikkje orkan ut av luft dysene dine? Når motoren er kald og du starter motoren så blåser ikkje klimanlegget når det står på auto. (Ingen vits å blåse luft på -10 grader inn i bilen å det gjør bare at motoren bruker ekstra lang tid for å få varme i seg) viften begynner ikkje å blåse skikkelig før motoren har kommet over ca 30 grader. Blinker det i off knappen når du starter opp? Selv om klimanlwgget egentlig står på? Vist det er kalt så virker ikkje AC anlegget uansett så det har ikkje innvirkning. Quote
killi3000 Posted January 12, 2015 Author Posted January 12, 2015 Det som skjer er at anlegget plutselig bare stopper helt opp = Vifta slutter å blåse. Jeg legger best merke til det når "spesial programmet" er slått på. Da blir det veldig tydelig når det plutselig bare stopper. Men det skal vel kanskje være slik? Spesial programmet skal vel ikke gå i evigheter...? Uansett er det ofte at jeg må trykke og knappen noen ganger for å starte det igjen. Spesielt om vinteren... Quote
Sfinx Posted January 12, 2015 Posted January 12, 2015 Skal ikke være slik som du beskriver det. Jeg ville som sagt tidligere byttet kupévifta først som sist. Quote
Mads SL Posted January 12, 2015 Posted January 12, 2015 Vet du om viften får spenning når den kutter ut? Ingen vits å bytte viften vist spenningen forsvinner når viften stopper. Quote
killi3000 Posted January 13, 2015 Author Posted January 13, 2015 Hvordan sjekker jeg om vifta får spenning? Noen som har link til beskrivelse eller film av hvordan man skifter ut vifta? Quote
CaspianBlue Posted January 13, 2015 Posted January 13, 2015 Diagnose kan være lurt før du bytter deler. Klima er styrt av klimahjerneboksen, og panelet har også noe styring... Flere i Oslo har diagnoseapparat... Quote
Recommended Posts