Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jeg har en D3 fra 2005 med et AC anlegg som av og til bare stopper opp. Jeg kan starte det igjen ved å trykke på "Off" knappen to ganger slik at det starter og stopper. Noen ganger fungerer ikke dette heller. Da skrur jeg av anlegget igjen, setter temperaturvelgeren på maks og skrur det på igjen. Da starter det som regel alltid.

Dette skjer som regel når bilen er kald og kan skje flere ganger i løpet av en tur, men sjelden mer enn 2 ganger.

Jeg har hatt bilen på AC kontroll hos Svendsen eksos og de kunne ikke finne noe feil på gassen e.l.

Batteriet virker også å være i orden og har spenning på 14,1 V, hvis jeg ikke husker helt feil.

Kan det være en temperatur sensor som er gåen?

Er det noen som har andre ideer?

Posted

Ved slike feil, vil det vel genereres feilkoder. Så kanskje prøve å sjekke om det ligger noen feilkoder på bilen?

Posted (edited)

Syntes det var litt uklar beskrivelse av hva som skjer egentlig. Er problemet at AC-anlegget ikke kjøler, eller slutter det å blåse luft?

Hvis det siste er tilfellet, er det muligens reléet som styrer viften som fusker.

Bilen har mange tilsvarende reléer som styrer andre ting, så du kan prøve å bytte plass på viftereléet og et som ikke er så viktig for funksjonen på bilen. Jeg ville tatt lyktespylerreléet. Det er samme type. Og sløser bare med spylervæske...

På den måten vil du se om symptomene blir borte. Da er det en billig fiks med et nytt relé fra England.

Dette vil vel og merke bare funke om det er viften som slutter å virke sporadisk.

Edited by Discoverer™
Posted

Ta ned hanskerommet, ta ut pollenfilteret, stikk hånda inn og snurr på viften. Går den veldig tregt, så er den moden for å byttes. Kjenn også etter om det er fukt i pollenfilteret (kan være vanninntrengning fra frontrute). Reléet kan kutte ut hvis motstanden blir for stor. Hvis du bare skifter motstand, så kan viften gå varm og i verste fall ta fyr!!!

Sjekk viften først, hvis du kan snurre den rundt og den spinner av seg selv, så kan du trygt bytte reléet. Det sitter også under hanskerommet. Du ser det lett:) (søk evt etter bilde på google, så ser du hvordan det ser ut:)).

Posted

Det er selvsagt viktig å sjekke at viften snurrer lett.

Men jeg mener reléet som styrer viften sitter i sikringsboksen ved batteriet.

Jeg hadde byttet plass på rele R12 og R16 som du ser på bildet her.

Gjør gjerne som Sfinx sier, kontroller at viften går lett rundt også.

IMG_2107.jpg

Posted

Nå har jeg fått sjekket viften. Den går rundt forholdsvis greit, men den spinner ikke av seg selv - altså den stopper umiddelbart etter at jeg slutter å gi den fart. Høres det riktig ut eller virker det for tregt?

Posted

Nye vifter spinner ikke rundt helt av seg selv, det er litt motstand der, men du burde føle om det er en jevn motstand eller lagrene som har fått for mye salt i seg :)

Enkleste er å koble de fra og koble på litt strøm :)

Samtidig så er det ikke uvanlig å måtte bytte hvis den sitter foran radiator og er 9 år gammel...

Posted (edited)

Får ikke håpe det er mye salt på kupéviften som sitter inne i bilen :-D :-D :-D !!!!

Edited by Sfinx
  • 4 weeks later...
Posted

Prøvde å bytte relé nå og byttet plass med R12 og R16. Det hjalp ikke dessverre.

Da jeg startet bilen igjen var fortsatt klimaanlegget dødt, men det starter når jeg setter varmen på full guffe og klikker Off to ganger.

Andre forslag?

Posted

Hva mener du med dødt? Går ikkje viften eller kommer det bare ikkje orkan ut av luft dysene dine?

Når motoren er kald og du starter motoren så blåser ikkje klimanlegget når det står på auto. (Ingen vits å blåse luft på -10 grader inn i bilen å det gjør bare at motoren bruker ekstra lang tid for å få varme i seg) viften begynner ikkje å blåse skikkelig før motoren har kommet over ca 30 grader.

Blinker det i off knappen når du starter opp? Selv om klimanlwgget egentlig står på?

Vist det er kalt så virker ikkje AC anlegget uansett så det har ikkje innvirkning.

Posted

Det som skjer er at anlegget plutselig bare stopper helt opp = Vifta slutter å blåse. Jeg legger best merke til det når "spesial programmet" er slått på. Da blir det veldig tydelig når det plutselig bare stopper. Men det skal vel kanskje være slik? Spesial programmet skal vel ikke gå i evigheter...?

Uansett er det ofte at jeg må trykke og knappen noen ganger for å starte det igjen. Spesielt om vinteren...

Posted

Vet du om viften får spenning når den kutter ut? Ingen vits å bytte viften vist spenningen forsvinner når viften stopper.

Posted

Diagnose kan være lurt før du bytter deler. Klima er styrt av klimahjerneboksen, og panelet har også noe styring... Flere i Oslo har diagnoseapparat...