IvariValdres Posted October 22, 2014 Share Posted October 22, 2014 På oppfordring startes her en ny tråd der jeg skal forsøke å samle informasjon om bilene som kommer fra elverket i Nord Trøndelag. Jeg har selv kjøpt en XD-registrert bil med historie fra e-verket. Det er blitt forklart for meg at vi er mange som eier slike biler. Og at det ligger mye spennende historie bak. Historie som delvis er dokumentert i både tekst og bilder. Jeg har kontakt med dagens ledelse ved elverket som synes det er morsomt med vår interesse. Også tidligere ansatte mekanikere som har skrudd på våre LR i arbeidstida i årevis kan være med og kaste lys over historien. En nær slektning av min bil er fullt restaurert av frivillige ved Egge museum, og er i stadig bruk. Bilder ligger litt hulter til bilder på min tråd "hopper ut av gir". Skal få dem inn på denne tråden, og lover mer info etter hvert. Hadde vært moro å se bilder av andre XD-registrerte her inne, med info om hva dere vet om elverkshistorien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jermundpr Posted October 22, 2014 Share Posted October 22, 2014 Morro Her er broder`n til din, XD29121 Et bilde fra da jeg kjøpte den, ser rødfargen fra E-verket 2 bilder etter litt jobbing. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IvariValdres Posted October 22, 2014 Author Share Posted October 22, 2014 Moro. Du har virkelig fått sving på sakene. Jeg tror ikke rødfargen er fra elverket. Har snakket lenge med sjefen på verkstedet deres gjennom veeeeldig mange år nå i kveld. Han forteller at alle bilene uansett førfarge ble slipt og malt i deres egen gulaktige farge som vist på bildene på tråden "hopper ut av gir". Han hadde mye annen artig info også som kommer her om kort tid. Han er helt sikker på at han er den i Norge som har skrudd mest Land Rover. På verksted og ute i felt under åpen himmel. Fargerik prat!!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lafterolf Posted October 22, 2014 Share Posted October 22, 2014 (edited) Jeg skal grave etter noen bilder. Edited October 22, 2014 by lafterolf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IvariValdres Posted October 22, 2014 Author Share Posted October 22, 2014 Her har vi en bror til. Denne er vel verd å studere for alle oss som har XD-biler som vi tror eller vet har jobbet og slitt for Nord Trøndelag Everk. Bilen er restaurert av tidligere ansatte på verkets verksted. Den har samme fargen som alle bilene fikk når de var innkjøpt, den har riktig logo og nummer. Hver eneste bil hadde en egen ID som fortalte sjefen sjøl om hvor i fylket bilen hørte hjemme. Bilen står på Egge museum. Og har en henger som har sin helt egne historie. Den historien kommer jeg tilbake til! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
yarnslayer Posted October 23, 2014 Share Posted October 23, 2014 Artig at alle var steinkjers-registrert da. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
corpusviridans Posted October 23, 2014 Share Posted October 23, 2014 NTE´s lager og avdelinger rundt omkring i kommunene hadde forøvrig også samme farge. Se forøvrig Ivarivaldres sitt bilde over som er fra Steinkjer museum. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RaymondN Posted October 23, 2014 Share Posted October 23, 2014 Jeg tror også min har fortid som e-verksbil Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IvariValdres Posted October 23, 2014 Author Share Posted October 23, 2014 Enda en råtøff bror. De hadde mer enn 50 landrovere til enhver tid gjennom mange år, spent på hvor mange som fortsatt ruller på norske veier. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LANDreas Posted October 24, 2014 Share Posted October 24, 2014 Skal prøve å få tatt noen ferske bilder av min også, må bare få på den nye kanvasen først. Veldig bra tråd, Ivar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IvariValdres Posted October 24, 2014 Author Share Posted October 24, 2014 Gleder meg hver dag til å se om nye XD-biler har funnet veien inn. Raymon, bilen din må jo være i veldig nær slekt med museumsbilen på Egge. Vi snakker XD28855 og XD28844. Kom frem med din også Andreas.Med eller uten nye klær! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LANDreas Posted October 24, 2014 Share Posted October 24, 2014 (edited) Ikke rare bildene jeg hadde tilgjengelig her, men det er da noe. Merker jeg savner´n nå, han står i vintergarasjen allerede. Edited October 24, 2014 by LANDreas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
yarnslayer Posted October 24, 2014 Share Posted October 24, 2014 Næmmen stakkars, har'n mista nummeret sitt? Har du originalregistreringsnr også? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lafterolf Posted October 24, 2014 Share Posted October 24, 2014 Jeg har noen jeg også. Mulig det er tre av dem fra NTE. Jeg tror serie 2 bare var naturlig grå, det var de som gikk her i bygda, men når serie 3 kom fikk de shjuttubrunfarge. Min kones onkel var bestyrer på det lokale E-verket. Skal høre om det finnes noen bilder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IvariValdres Posted October 24, 2014 Author Share Posted October 24, 2014 Nå snakker vi lokalkunnskap her, Lafterolf! Hvor nøyaktig er "her i bygda"? Jeg har lagt ut bilde på "hopper ut av gir" av en tidlig LR, det er vel en serie 2 ", som er vanlig grå. Det er nok som du sier at de hadde noen enkeltstående rovere først, samtidig med en flåte av Ford-biler, en mellomting av personbil og lastebil, etter hva jeg har forstått. Så satset de for fullt på LR, og da nesten utelukkende 88, og alle ble lakkert i samme farge. Gleder meg til å se flere bilder! Og til deg Andreas: Kul bil, har mye til felles med min. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IvariValdres Posted October 24, 2014 Author Share Posted October 24, 2014 Bilder av hardtarbeidende Land Rovere i NTEs tjeneste: Disse ble kjørt knalltøft, og måtte ofte repareres utenfor vei. Da kom mekanikeren kjørende med en fullt reparert bil og tok med seg den havarerte hjem til verkstredet. Det kunne bli kjøreturer uten 1.og 2.gear. Eller uten bremser. Og uten lys. Om nødvendig skrudde mekanikeren på den defekte bilen ute i felt, inntil det gikk an å få havaristem hjem. Sjefmekanikeren var ikke ekstremt imponert over kvaliteten på bilene våre, det er bare å ta innover seg folkens. Mer kommer. Legg merke til tilhengeren med tønna. Den er altså spesiallaget av mekanikerne lokalt på NTE. Med landroverhjul og en design som passer bilen. Disse hengerne ble laget for å kunne frakte lange stolper, og har en eller annen teleskopløsning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IvariValdres Posted October 24, 2014 Author Share Posted October 24, 2014 Når jeg først er i gang legger jeg ut noen flere bilder av min egen bil. Tar veldig gjerne imot forslag til forbedringer. Jeg er sylfersk som LR-eier og ser ikke selv hva jeg burde ønske meg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bamse_bra Posted October 24, 2014 Share Posted October 24, 2014 Cactus er også en everksbil etter det jeg har blitt fortalt. Den skal ha begynt sitt liv i Dombås everk. Han hadde da Capstanvinsj og hardtop. De har blitt byttet ut i senere år. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IvariValdres Posted October 24, 2014 Author Share Posted October 24, 2014 Vær hilset, kjære onkel, er da kanskje det rette å si? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lafterolf Posted October 24, 2014 Share Posted October 24, 2014 Jeg har en slik uttrekkbar henger. Platten er borte, men resten fungerer utmerket. Har kjørt mye tømmer med den. Den ble laget i 1954 og har 1400kg totalvekt, og er uten bremser. De bilene som ble brukt av linjemontører hadde vendbar krok, de som innstallasjonsmontører brukte hadde ofte bare vanlig 50mm kule. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lorden Posted October 24, 2014 Share Posted October 24, 2014 Bodvar er og XD registrert. Her utan safaritaket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IvariValdres Posted October 24, 2014 Author Share Posted October 24, 2014 Lafterolf: Bra detaljinfo og spennende at du har en slik henger i bruk. Hadde vært moro å sett bilde av hengeren! Hva var forskjellen på linjemontør og installasjonsmontør? Lorden: Moro med hver nye exeverk-bil. Spørs om ikke lafterolf må invitere til treff i hjemtraktene før eller siden med besøk på elverket og på museet. Burde skje før Magne Reitan(se bildet) blir for gammel. Han var sjefen på verkstedet i mange år, er full av historie om bilene og hvordan de ble brukt og hva som måtte repareres og er uoffisiell norgesmester i LR-skruing. Han burde vært hedret av en kortesje med folk som kjører bilene han holdt i orden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lafterolf Posted October 24, 2014 Share Posted October 24, 2014 Det er et godt forslag en konvoi til Egge museum. Linjemontørene reiste alle linjene, dvs stolper og kabler. En pansjonist i Rissa som er innom av og til med seriebilen sin, fortalte at de kjørte seriebilen opp på toppene, og derfra vinsjet de fram stolpene. Capstanvinsjen kunne dra stolper en kilometer om det sto på. Når de reiste stolpene lå de dem mot bilen og kjørte den opp. Det ble umulig når de gikk over til L300 i 83. Dette må være bilene som bygde landet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IvariValdres Posted October 24, 2014 Author Share Posted October 24, 2014 Hvis jeg kan telle så er vi nå syv i XD-familien. XD 29120(Ivar) XD 29121(Jermund) XD 28844(Egge museum) XD 28855(Raymond) XD?????(Lorden) XD ?????(lafterolf) S29168(Tidligere XD som har fått nytt nr?)(Andreas) Dessuten en dokumentert everksbil med V17971(gammelt bilde) Samt en"onkel"fra Dombås elverk med U50201(Bamse-bra) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lafterolf Posted October 24, 2014 Share Posted October 24, 2014 Siden du allerede har kontakt med everket Ivar, kunne du spurt om de har oversikt over registreringsnr osv på bilene de har hatt? Kanskje hvor mange som var innom osv? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.